20 van de 21
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 Volgende > 
   
citroen CX te mooi om waar te zijn?
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1272
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 juli 2025 02:50 PM
  [ # 286 ]
F.SvM schreef:
cxj schreef:

Liefst allles doorsolderen waar het kan.

Nooit solderen in een kabelboom.

Ik denk inderdaad dat JIJ het beter niet kunt doen. cheese Maar iedereen die het beheerst kan het rustig doen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27997
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juli 2025 04:17 PM
  [ # 287 ]
JW schreef:
waterman schreef:

Daarom wordt er in auto’s dan ook niet gesoldeerd maar gestekkerd en geknepen.

Of dat dáárom is, betwijfel ik.
Gestekkerd wordt er om iets te kunnen losmaken.
En “geknepen” is een veel snellere manier van verbinden dan solderen: kostenbesparing dus. En bij de productie is dat veelal bepalend.

Een voorbeeld van solderen om een probleem op te lossen was er bij de Xantia T2.
Daar kwam een foutmelding over de airbags heel vaak tevoorschijn. Solderen van de stekkerverbindingen onder de stoelen loste dat probleem op, in bijna alle gevallen.

Groet,
JW

Ja dat solderen onder de stoel durf ik ook nog wel aan, daar trilt het amper en is redelijk stabiel.

Een verbinding boven op je motorblok is iets anders, daar is de kans op trillingen natuurlijk groot, maar er kunnen ook hoge temperaturen ontstaan.

Ik heb ook niets anders geleerd dat soldeerverbindingen daar niet thuis horen.
Ik eigenlijk geen geen specialisten of dealers die er maar op los solderen.

Gelukkig hebben moderne auto’s betere stekkers en komt het daar veel minder voor op matige verbindingen of vocht problemen. Bij oude auto’s heeft het gewoon af en toe aandacht nodig.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1272
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 14 juli 2025 04:56 PM
  [ # 288 ]

In de kabelboom onder de motorkap zitten af fabriek al solderingen, dus ik snap het probleem niet.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 juli 2025 04:58 PM
  [ # 289 ]
Peter-Paul schreef:

Op weg naar ons vakantieadres begon hij na 150 km bij Zierikzee te stotteren bij stationair draaien tot hij ermee ophield en niet meer te starten was. Alle lampjes rood. De wagen naar de kant geduwd waar een garage was maar die konden er niks mee. De ANWB gebeld (net lid geworden) en die waren er snel en na een hoop telefoneren bleek ik recht te hebben op een leenauto en het naar huis brengen van de auto met pech. Heb hem bij garage Civer af laten zetten en die gaan weer verder met zoeken of zoals zij het beschreven: “we gaan verder zoeken wat er aan de hand is met de wispelturige dame”.
Civer zij aan de telefoon nog wel dat ik kon kijken naar een temperatuur sensor achter op het motorblok maar ik had er geen zin in en ben met de familie verder op vakantie gegaan.

Wat vervelend om te lezen dat je auto niet betrouwbaar genoeg was om mee op vakantie te gaan, dat lijkt me geen fijne start. Hopelijk lijdt je vakantie er niet al te veel onder en, niet on belangrijk, blijft de liefde voor de CX wel bestaan. Succes met het oplossen. Met een nieuwe auto moet je altijd door dit soort fratsen heen..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 21 juli 2025 08:31 AM
  [ # 290 ]

De auto is bij de garage en die zijn aan het zoeken maar ondertussen zit ik ook te piekeren en nu bedacht ik dat die versnellingsbak misschien ook echt oververhit omdat hij al versleten is. Dat de auto na een langere rit afslaat en niet meer aan gaat terwijl al de lampjes in het midden van het dashboard aan gaan waarbij ook het oververhit lampje van de versnellingsbakolie dus aan gaat. Dan gaat het dus niet meer om een fout contact of zo maar dan klopt de meting van de hittesensors en dan mag de auto ook niet meer starten?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 21 juli 2025 09:02 AM
  [ # 291 ]

Nee, dat is geen plausibel verhaal.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 21 juli 2025 10:37 AM
  [ # 292 ]

Nou daar ben ik blij mee, dankjewel Waterman altijd goed om je broodnuchtere reactie te krijgen.

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 13 oktober 2025 01:11 PM
  [ # 293 ]

De cx heeft weken bij de vakgarage in de opslag gestaan en ik kreeg net bericht dat zij niets kunnen vinden en dat ze het defect niet kunnen reproduceren,natuurlijk omdat zij geen rit van 2 uur gaan maken.
De twee krukas meetdingen zijn vervangen maar nog steeds stopt hij ermee na een rit van ongeveer 2 uur. En ,heel vervelend, na een of twee dagjes afkoelen doet hij het weer gewoon. De garage vind dat ik hem op kan halen en weer brengen als het zich voordoet maar vanaf dat hij er onderweg mee ophoudt tot hij door de ANWB weer naar de garage is gebracht duurt 2 dagen en dan is hij weer afgekoeld en oké en alles doet het.
Ik heb voorgesteld om domweg de volgende mogelijke boosdoener te vervangen en dan maak ik weer zo’n lange rit en als hij dan kapot gaat laat ik hem weer door de ANWB naar de garage brengen om de volgende mogelijke boosdoener aan te pakken. Wat zou die volgende mogelijke boosdoener kunnen zijn? De garage zegt dat het niet de bobines kunnen zijn want dan gaat hij haperen en stotteren maar blijft wel rijden en starten. Terwijl nu de auto na 2 uur lekker doorrijden uitvalt als het toerental laag is, bij een stoplicht of zo, en dan niet meer te starten is. Wel een vonk zichtbaar maar hoe goed die vonk is weet ik niet. Ook worden de bougies wel nat als je dan blijft doorstarten. Dus je zou denken vonk en brandstof is starten maar helaas.
Snapt iemand hier iets van?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25765
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 oktober 2025 01:53 PM
  [ # 294 ]

pas wel op dat je niet te vaak de ANWB belt. Ze helpen je maar een paar keer per jaar…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bibberkip
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 13 oktober 2025 02:38 PM
  [ # 295 ]

Denk dat de garage wel wilt, maar tot hoe ver kunnen ze gaan? als jij ze carte-blanche geeft en vooraf 2 ruggen aftelt, dan gaan ze echt wel aan het werk hoor.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 14 oktober 2025 02:05 PM
  [ # 296 ]

Nu ik het mij weer zit te herinneren de keren dat de auto ermee stopte leek het het meest op iets met de benzinetoevoer. Horten en stoten als je je voet van het gas haalt en als je gas probeert te geven dan moet je pompen met het pedaal om het nog even vol te houden maar na 100 meter is het dan toch helemaal afgelopen en wil hij ook niet meer starten. Pas als hij echt helemaal is afgekoeld, minstens 24 uur , dan start hij wel met wat moeite. En die moeite die lijkt op een verzopen motor prut prut prut taka taktak tak prut prut vroem vroem hij doet het.
Wordt de benzine toevoer door iets elektronisch geregeld wat gevoelig is voor oververhitting?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9577
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 oktober 2025 02:58 PM
  [ # 297 ]

Ik heb niet dit hele topic terug gelezen, maar is de elektrische benzinepomp intussen al eens vervangen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3984
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 oktober 2025 03:05 PM
  [ # 298 ]

Dat is inderdaad nr 1 om te verdenken, die kan best na lang lopen “vastlopen” hoewel hij door de benzine gekoeld zou moeten worden en nr 2 voor mij de benzinedrukregelaar: Die zit in de motorruimte, daar wordt het warm.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27997
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 oktober 2025 04:01 PM
  [ # 299 ]

Of het blauwe Bosch relais kapt ermee, die heeft als functie de brandstofpomp aan te sturen. Al zou dat niet helemaal verklaren waarom die eerst gaat stotteren.

Wat ik wel vreemd vind dat de CX pas na 24h pas weer start, na een uur of 4 zit er echt niet zoveel warmte meer in alles. Zeker niet als we het hebben over de brandstofpomp die achteraan onder de auto zit.

De buitentemperaturen spelen ook mee, het zou zomaar kunnen dat het gedrag nu anders is omdat het simpelweg geen 30 graden meer is buiten.

Profiel  
 
Peter-Paul
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 07-03-2021

Gepost: 14 oktober 2025 11:16 PM
  [ # 300 ]

Inderdaad Arjan de buitentemperatuur was hoog toen het probleem zich voordeed dus ik hoop een beetje dat het niet meer fout gaat nu het kouder is maar dan blijft de wagen dus wel onbetrouwbaar.
De garage heeft gevraagd of ik de auto tijdelijk kan ophalen en een nieuwe afspraak maken want ze hebben gewoon geen tijd en ook niet genoeg plek om hem binnen te stallen. Gelukkig heb ik nu zelf een garage dus ik haal hem op en ga misschien toch zelf ook sleutelen en wat dingen uitproberen.
Het is in ieder geval niet mogelijk om de auto zo heet te rijden en dan metingen te doen dus denk ik dat het verwisselen van onderdelen en uitproberen of het werkt de enige methode is.
Ik weet niet of het bij de club mogelijk is om onderdelen te lenen om ze uit te proberen.
Trouwens dat eerst stotteren duurt maar 10 seconden dus eigenlijk houdt hij er gewoon mee op.

Profiel  
 
 
20 van de 21
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook