3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
LHM lek aan scheve nippel, druk afhalen?
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 oktober 2025 03:39 PM
  [ # 31 ]

Omdat de vanne de priorité in zo’n geval gelijk dichtgaat is het veercircuit geisoleerd van de rest. Voordat hij plat op de buik ligt is dus na net zoveel tijd als wanneer je de motor afzet. Als hij bij de ANWB aangeeft wat voor auto het is komen ze als het goed is met een wafen met een plateau dat naar achteren schuift en een schuine helling vormt. Dan kan zelfs een platte citroen er op getrokken worden. Toen mij dat een keer overkwam liep er plotseling behoorlijk wat LHM weg. Het bleek, net als bij jouw wagen, dat ik de dikke leiding van de remaccu alleen maar met de hand had aangedraaid.idiot

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25765
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 oktober 2025 03:56 PM
  [ # 32 ]

Ja in theorie werkt het zo. maar in de praktijk gaat het behoorlijk snel fout

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 oktober 2025 08:59 PM
  [ # 33 ]

Wel, dan hierbij mijn praktijkervaring in 2007. Daarbij aangetekend dat het hydraulische systeem in goede staat was (en nog steeds is). Na het uitzetten de motor van mijn DS20 halfautomaat duurt het een paar uur voordat de voorkant helemaal weggezakt is en meer dan een halve dag voordat de achterkant ook helemaal weggezakt is. En de stuurbekrachtiging valt inderdaad meteen weg als de HD regelaar het begeeft, maar met een rollende auto is er dan best nog wel te sturen. Ik merkte dat het fout ging omdat het gaspedaal omhoog gedrukt werd en de motor ontkoppelde; hetzelfde effect heb je als je van de ene naar de andere versnelling overschakelt. Ik vertelde mijn passagier dat ik ging stoppen. Ik had het geluk dat ik kon uitrollen tot een service-uitgang van de A1 tolweg en daar bracht ik mijn DS gecontroleerd tot stilstand.
Dat was een geluk bij een ongeluk want zo stond ik buiten de vluchtstrook en hoefde niet te vrezen dat ik werd aangereden door iemand die half dan wel helemaal over de vluchtstrook reed. De depanneur arriveerde binnen een half uur, dus mijn DS was nog niet ver weggezakt. Toch vond ik het wel prettig dat het zo’n depanneur met een kantelend en achteruit schuivend plateau was. Ook een geluk was dat ter plaatse van de service-uitgang er voor de depanneur voldoende ruimte was om te manoeuvreren, zodat hij mijn DS achterstevoren aan het sleepoog aan de achterkant van mijn DS het plateau op kon trekken. Dat geluk heb je natuurlijk niet als je gewoon op de vluchtstrook strandt. Het opladen ging dus probleemloos. Ook het afladen bij de garage iets verderop ging zonder problemen. Ongeveer twee weken later stond ik er weer, met de nodige onderdelen en gereedschap, waaronder een nieuw aangeschafte garagekrik en nieuw aangeschafte assteunen (geen bouwmarkt- maar vakspul). Daar heb ik trouwens nog steeds veel plezier van bij “gewoon” onderhoud. Ik mocht niet binnen de garage sleutelen, dus dat deed ik op de parkeerplaats ervoor. Gelukkig was het droog. Ik zag geen kans om een van de beugels van de HD leiding tussen de HD pomp en de HD regelaar los te maken zonder ook de radiateur te verwijderen, dus ik was met alles wel zo’n driekwart dag aan het sleutelen voordat de auto weer rijklaar was. Een paar keer kwam “mijn” depanneur een “vrachtje” afleveren en hij keek goedkeurend hoe de DS met de assteunen onder de kriksteunen aan de voorkant omhoog torende. Hij wist waarschijnlijk ook wel dat niet alle DS-en solide kriksteunen hebben.

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2650
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 15 oktober 2025 09:07 PM
  [ # 34 ]

Ik zag geen kans om een van de beugels van de HD leiding tussen de HD pomp en de HD regelaar los te maken zonder ook de radiateur te verwijderen, dus ik was met alles wel zo’n driekwart dag aan het sleutelen voordat de auto weer rijklaar was.

Zit dat bij de DS20 dan anders dan bij de ID20?
Ik kon het destijds allemaal van bovenaf doen, zonder dat soort extra werkzaamheden. Met enige moeite weliswaar, maar het lukte wel gelukkig.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor :idea:

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 15 oktober 2025 09:31 PM
  [ # 35 ]

JW, of het bij een ID20 anders zit weet ik niet. Bij mij zit de bewuste beugel aan de versnellingsbak net vóór de schakelvork. Van bovenaf zie ik geen kans kom om erbij te komen met een ring of steeksleutel en al helemaal niet met mijn vingers, daarvoor zit het bekrachtigde stuurhuis in de weg. Maar ik ben dan ook geen watervlugge automonteur met jarenlange autogarage ervaring. Ik ben ex-scheepswerktuigkundige C met daarnaast industriële nieuwbouw- en onderhoudservaring, die sinds 1995 een DS20 heeft en onderhoudt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 15 oktober 2025 09:37 PM
  [ # 36 ]
1969DS20 schreef:

Maar ik ben dan ook geen watervlugge automonteur met jarenlange autogarage ervaring.

Dat is JW ook niet Grin

Ik wel boring maar het volgende speelt: bij een DS20, met halfautomaat tenminste, lopen er een paar leidingen aan de kant waar dat rottige beugeltje zit. Dan kom je er echt extreem kut bij. Een handbak heeft meer ruimte, maar dan geldt nog steeds dat je handigheid en handig gereedschap nodig hebt om dat ene moertje van dat ene beugeltje los en vast te krijgen. En wee als je het beugeltje weglaat, geheid breekt enige tijd later de HD leiding door ongewenste trillingen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 16 oktober 2025 12:14 AM
  [ # 37 ]

Nog een correctie. Ik schreef schakelvork, maar ik bedoelde natuurlijk de koppelingsvork.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook