Is een oliedruksensor van een 21 Carb gekend voor spontaan te gaan lekken? Na hydraulique lek aan de remaccu (nippel niet vast!) loop ik tegen het volgende lek aan: koude start, niks lek, oliedruklampje meteen uit. En na enkele minuten draaien, loopt de olie plots los onder de auto uit, echt een straal van een halve liter per minuut (ik overdrijf echt niet).Oliedruklampje blijft wel uit. Gelukkig hier op de oprit ontdekt, ik was net voorbij de klinkers, dus alleen de grind vies, en het oliepeil stond nog op 1/2.
Eerst vond ik een losse schroef aan de benzinepomp (zie bijlage, de auto is volop in opbouw, en ik vrees dat de vorige klusser nog heel wat schroeven moest nalopen). Maar na vastzetten van de schroef blijkt het van de oliedruksensor te komen. Een gekend fenomeen, of gewoon vervangen en gokken dat het lekken dan eindelijk eens ophoudt:( ?














































Totaal aantal Berichten: 43507
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Zenders gaan vaak lek idd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of zeggen je zonder reden dat er geen druk meer is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














Totaal aantal Berichten: 1443
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Als je ziet dat de olie uit de zender komt, dan is de zender lek. Vervangen is dan de enige oplossing.
Gezien jouw ervaring in de auto met de losse bouten en moeren zou je eerst nog even kunnen controleren of de zender vast zit en of de ring aanwezig is. Zie o.a. https://www.tomverheyden.com/catalogue/oliedrukzender-ring_607/
VrGrJ
Altijd in voor een conseil Citroën.
Zoals Waterman 10 jaar geleden schreef, 5 minuten langs boven, 3 minuten langs onder, of in dit geval 3 minuten langs boven met de 21 bougiesleutel, zo’n forum is toch handig. En inderdaad, als de olie uit de zender komt, dan is ie lek…. maar daar was ik niet zeker van, ik zag de olie van de zender afkomen, maar het kon ook van hoger komen, beetje gokken. Hij zat goed vast, en in tegenstelling tot wat ik eerder las, zat er een koperen ring onder, tot daar alles goed. Ik had hem intussen ook bij Tom tegengekomen, best eerst noteren wat ik nog allemaal nodig heb en dan boodschappen gaan doen. En hopelijk probleem 74 van de 76 opgelost












































Totaal aantal Berichten: 25765
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ze ook al nieuw en direct lekkend gehad. NOS is het mooist!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij een GS lekt ie dan fijn over de koppeling, en kun je alles vervangen. Dat was 40jr geleden al een ding.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
NOS is inderdaad altijd het mooist, maar is het doodzonde van in dit geval voor de snelle oplossing te gaan, bij Tom aftermarket uithalen? Het ding zit echt wel heel verdoken, daar onder de benzinepomp, niemand ziet dat. Alleen ik weet het, dat eeuwige geweten toch!
Of scheelt het ook in kwaliteit, dan is enkele dagen wachten natuurlijk geen ramp?
(ik heb op mijn oude Dyane nog gewone contactpunten zitten, gewoon voor het originele van de zaak, terwijl 1.2.3 toch beter werkt en niet zichtbaar is aan de buitenzijde )





























Totaal aantal Berichten: 10680
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wie is Tom?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zie post van Jeroen hierboven. Is op klein half uurtje van hier, en ik weet niet of publiciteit hier toegelaten is, maar 20 jaar geleden haalde ik daar al eens wat DS stukken, enkele jaren terug wat Dyane-parts, en hij blijft nog altijd even vriendelijk en behulpzaam