Motor management lampje / Risico verstopt roetfilter melding
Michael Timmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 26 oktober 2025 12:20 PM

Een dikke week geleden voor vakantie naar Bretagne afgereisd. Super zweven maar vlakbij de eerste stop (reis breken we in delen op) bij Honfleur na goed 600km rijden bij een paar grote afdalingen na de snelweg (brug) de melding incl. harde piep ‘Risico verstopt roetfilter’ of iets in deze strekking. Dit kwam 3x kort na elkaar voor we bij het hotel aankwamen. Elke keer verdween de melding van zelf weer. Het bij het maken van een lange afdaling op een 80km/pu weg.

De dag erop de reis vervolgt en zonder issues/meldingen. De hele afgelopen week veel op pad geweest ook wederom geen meldingen/issues. Tot vandaag toen we op pad wilden gaan. Bij het starten de melding incl. piep ‘Motor storing - direct laten verhelpen’.

Gelukkig is op korte afstand van het huis een (Eurorepar) garage. Die is vanaf maandag 1400 geopend dus daar langs rijden voor uitlezen computer/foutcode(s).

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? En ging de motor toen ook in noodloop (niet harder dan 50km/pu)? Heb er nog niet meegereden omdat ik niet zeker weet of hij in noodloop zit. De EGR kleppen zijn nog origineel, roetfilter is dik in orde (laatste APK in april was ie bijna schoon). Ik tank 50/50 premium diesel/goedkope diesel, laatste paar keer tanken was premium. De dame rijdt verder naar behoren tot vandaag, sinds de melding van morgen nog niet gereden.

Ik heb een 3.0 HDI uit 2012 met nu 257d.km op de klok, zo’n 3000km geleden opgehaald van grote beurt en algehele controle (waren geen issues).

Profiel  

geerst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33

Gepost: 26 oktober 2025 05:01 PM
  [ # 1 ]

Beste,
Precies wat mijn dealer, bij onderhoud afgelopen week, me voorspelde wat er gaat gebeuren over 5000km.
DS5 2.0HDI 245.000km euro 5. Filter bijna vol, nieuwe plaatsen. Zou niet direct verband hebben met de partikel uitstoot.
groeten

Profiel  

Michael Timmer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 oktober 2025 03:10 PM
  [ # 2 ]

Zojuist de dame bij de lokale garage (Eurorepar) neergezet, morgen pas tijd voor diagnose. Moet het nog even afwachten. Er naar heen rijden ging goed, merkte niet iets aan de auto, ook klimmen ging normaal.

Gisteren meteen ook maar de melding gedaan bij m’n pechhulp verzekering. Indien voor morgen 1200 geen diagnose en/of reparatie gedaan kan worden (waar het op lijkt dit moment) gaat de C6 op transport terug naar NL en krijg ik vervangend vervoer.

Profiel  

Michael Timmer
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 oktober 2025 10:30 PM
  [ # 3 ]

De dame vandaag weer opgehaald. De melding kwam door we (bijna) verstopt roetfilter. De garage heeft filter weer ‘vrij’ gemaakt met wat ik er van begreep. Geloof via handmatig laten regenereren. Maar advies is wel het roetfilter op korte termijn vervangen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook