Totaal aantal Berichten: 15835
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Op zoek naar een nieuw winterbarrel kom ik regelmatig modellen tegen met de 1.6THP motor. In de prijsklasse van een barrel staan daar dan vaak na pakweg 15 jaar zo’n 250.000 km op. De positivo in mij zegt dan, nou als ze die kilometers hebben gehaald, zal het verder ook wel los lopen, maar de reputatie van de THP-motoren is nu eenmaal niet de beste. Mijn persoonlijke ervaringen met moderne PSA producten zijn eigenlijk allemaal diesels geweest, dus met andere woorden HELP, wie kan mij vertellen of zo’n ding een beetje betrouwbaar kan zijn?
Belangrijkste bij een THP is: hoeveel olie gebruikt hij?
Dat olieverbruik komt vooral door vervuiling vanuit de verbrandingsruimte, zuigerveren gaan dan vastzitten. En die vervuiling komt met name door klepoverlap, een middel tot NOx reductie.
En is de ketting al een keer vernieuwd, incl. spanners?
Oftewel, je moet de onderhouds-historie van die auto kennen, en er zeker van zijn dat die klopt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Uit een paar draadjes heb ik kunnen opmaken dat de THP motor op een gegeven moment vrij snel kan verslechteren.
Misschien eerst een carbon cleaning laten doen?
En zijn er geen te koop met de 2.0 16v? Die zijn probleemloos.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De reputatie is inderdaad slecht. Maar mijn broer heeft er een met een ton gekocht en vervolgens met veel plezier 125.000 km erbij gereden. Zonder problemen en redelijk zuinig. Hij rijdt wel of de duivel op zijn hielen zit en dat schijnt te helpen bij deze motor. Houdt niet van sukkelen.
JW schreef:Belangrijkste bij een THP is: hoeveel olie gebruikt hij?
Dat olieverbruik komt vooral door vervuiling vanuit de verbrandingsruimte, zuigerveren gaan dan vastzitten. En die vervuiling komt met name door klepoverlap, een middel tot NOx reductie.
Vervuiling in de zuigerveren komt door LSPI, niet door klepoverlap….
LSPI is al een langer bekend fenomeen.
Bij het juiste onderhoud, door een deskundig bedrijf, kan dat vermeden/gereduceerd worden.
Vandaar mijn opmerking:
Oftewel, je moet de onderhouds-historie van die auto kennen, en er zeker van zijn dat die klopt
Dat laat onverlet dat de vervuiling door klepoverlap een rol speelt bij het ontstaan van olieverbruik.
En dat is iets dat helaas een rol blijft spelen…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
LSPI heb je niet genoemd in je bericht, vervuiling door klepoverlap speelt een kleinere rol, LSPI is de hoofdoorzaak voor het olieverbruik. Afgezien van het onderhoud, speelt de chauffeur de grootste rol in het voorkomen van LSPI en klepoverlap, de aanbevelingen daarvoor zijn inmiddels bekend, of die opgevolgd zijn, ga je niet terugvinden in de onderhouds historie. Tenzij je in de auto een rittenstaatje vind waarop netjes vermeld staat dat er steeds E10 is getankt en veel in lage toeren gereden, niet werkend S&S, etc. wat allemaal funest is.
Dus komt het aan op een proefrit en inspectie met een camera in de cilinders, dat is de enige manier om een direct ingespoten benzine auto enigzins te kunnen beoordelen. Trekt de auto niet de straatstenen uit de grond, laat de auto dan lekker staan, doet de auto dat wel en gaat de proefrit soepel, inspecteer dan de cilinders van binnen. Cilinderwanden netjes, injector schoon, vervuiling op de inlaatkleppen acceptabel? dan kun je de gok nemen.
jantje1948 schreef:Uit een paar draadjes heb ik kunnen opmaken dat de THP motor op een gegeven moment vrij snel kan verslechteren.
Misschien eerst een carbon cleaning laten doen?
En zijn er geen te koop met de 2.0 16v? Die zijn probleemloos.
Dat waren ze zeker, als er gewoon goed mee omgegaan werd en ze op tijd van verse olie voorzien werden.
Overigens sprongen ze ook niet altijd even zuinig om met de olie, zie onder andere het verhaal over de oilsaver/restrictor.
En bedenk je voorts: de jongste exemplaren zijn inmiddels ook al weer zo’n 15 jaar oud…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
De oudste zijn 15 jaar, de jongste 10 jaar, voor een C5 dan….
Over welke motor heb je het daarbij?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ter aanvulling: de 2.0i-16V EW10 is in het voorjaar van 2010 definitief verdwenen uit de C5X7. Dat zie ik in de prijslijst van maart 2010 van de C5X7.
Vanaf dat moment was alleen de 1.6 THP leverbaar, naast de 1.8i-16V die er nog enige tijd was. Ook de 3.0 V6 benzine was toen verdwenen. Uiteraard nog wel de HDi’s.
In mijn beleving is dat dan ruim 15 jaar, zó lang is de 2.0i-16V al uit de C5 verdwenen. De EW10 was er 10 jaar eerder gekomen, in de C5 PH1.
Of dat ook gold voor andere modellen weet ik niet, maar het zou me bevreemden als PSA dat, uit kosten overwegingen niet gamma-breed doorgevoerd had.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
De laatste C5’s zijn in 2015 geleverd met THP daar heb ik het over, met hoofdrekenen en ter controle een rekenmachine, kom ik uit op 10 jaar voor de jongste exemplaren, er van uitgaande dat we nog in 2025 leven….
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan hebben jijen JW het over verschillende motoren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad.
Ik refereerde heel nadrukkelijk aan die “goeie ouwe 2.0i-16V”, waar jij het over had.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 43615
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Los van modellen, jaren etc: @graddus: bij zo’n thp-orgel met een fikse kmstand moet je dus mazzel hebben. Een aantal zaken kun makkelijk controleren bij aanschaf maar zo’n ding echt goed checken gaat een paar stappen verder. Het wordt zonder die testjes een gok, een gevalletje heb je mazzel of niet. Nou hebben we het natuurlijk niet over een auto van serieus geld, maar je wil er wel een beetje oké mee de winter door zonder al te veel gezeik. Zo’n soort Russische roulette zou ik zelf niet willen spelen met een wrak voor de winter. Dan zijn er goedkopere en betrouwbaardere hokken te vinden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De verkoper ziet je aankomen , na de proefrit: mogen we nu een inwendig onderzoek doen?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

