Kom ik met een 1.6THP de winter door?
Gepost: 08 november 2025 12:12 PM

Op zoek naar een nieuw winterbarrel kom ik regelmatig modellen tegen met de 1.6THP motor. In de prijsklasse van een barrel staan daar dan vaak na pakweg 15 jaar zo’n 250.000 km op. De positivo in mij zegt dan, nou als ze die kilometers hebben gehaald, zal het verder ook wel los lopen, maar de reputatie van de THP-motoren is nu eenmaal niet de beste. Mijn persoonlijke ervaringen met moderne PSA producten zijn eigenlijk allemaal diesels geweest, dus met andere woorden HELP, wie kan mij vertellen of zo’n ding een beetje betrouwbaar kan zijn?

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2694

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 08 november 2025 12:49 PM
  [ # 1 ]

Belangrijkste bij een THP is: hoeveel olie gebruikt hij?
Dat olieverbruik komt vooral door vervuiling vanuit de verbrandingsruimte, zuigerveren gaan dan vastzitten. En die vervuiling komt met name door klepoverlap, een middel tot NOx reductie.

En is de ketting al een keer vernieuwd, incl. spanners?

Oftewel, je moet de onderhouds-historie van die auto kennen, en er zeker van zijn dat die klopt.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10700

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2025 01:34 PM
  [ # 2 ]

Uit een paar draadjes heb ik kunnen opmaken dat de THP motor op een gegeven moment vrij snel kan verslechteren.
Misschien eerst een carbon cleaning laten doen?
En zijn er geen te koop met de 2.0 16v? Die zijn probleemloos.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 484

Gepost: 08 november 2025 09:42 PM
  [ # 3 ]

De reputatie is inderdaad slecht. Maar mijn broer heeft er een met een ton gekocht en vervolgens met veel plezier 125.000 km erbij gereden. Zonder problemen en redelijk zuinig. Hij rijdt wel of de duivel op zijn hielen zit en dat schijnt te helpen bij deze motor. Houdt niet van sukkelen.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12582

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 08 november 2025 11:08 PM
  [ # 4 ]
JW schreef:

Belangrijkste bij een THP is: hoeveel olie gebruikt hij?
Dat olieverbruik komt vooral door vervuiling vanuit de verbrandingsruimte, zuigerveren gaan dan vastzitten. En die vervuiling komt met name door klepoverlap, een middel tot NOx reductie.

Vervuiling in de zuigerveren komt door LSPI, niet door klepoverlap….

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 november 2025 12:46 AM
  [ # 5 ]

LSPI is al een langer bekend fenomeen.
Bij het juiste onderhoud, door een deskundig bedrijf, kan dat vermeden/gereduceerd worden.
Vandaar mijn opmerking:

Oftewel, je moet de onderhouds-historie van die auto kennen, en er zeker van zijn dat die klopt

Dat laat onverlet dat de vervuiling door klepoverlap een rol speelt bij het ontstaan van olieverbruik.
En dat is iets dat helaas een rol blijft spelen…..

Groet,
JW

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12582

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 09 november 2025 10:47 AM
  [ # 6 ]

LSPI heb je niet genoemd in je bericht, vervuiling door klepoverlap speelt een kleinere rol, LSPI is de hoofdoorzaak voor het olieverbruik. Afgezien van het onderhoud, speelt de chauffeur de grootste rol in het voorkomen van LSPI en klepoverlap, de aanbevelingen daarvoor zijn inmiddels bekend, of die opgevolgd zijn, ga je niet terugvinden in de onderhouds historie. Tenzij je in de auto een rittenstaatje vind waarop netjes vermeld staat dat er steeds E10 is getankt en veel in lage toeren gereden, niet werkend S&S, etc. wat allemaal funest is.

Dus komt het aan op een proefrit en inspectie met een camera in de cilinders, dat is de enige manier om een direct ingespoten benzine auto enigzins te kunnen beoordelen. Trekt de auto niet de straatstenen uit de grond, laat de auto dan lekker staan, doet de auto dat wel en gaat de proefrit soepel, inspecteer dan de cilinders van binnen. Cilinderwanden netjes, injector schoon, vervuiling op de inlaatkleppen acceptabel? dan kun je de gok nemen.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 09 november 2025 01:47 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Uit een paar draadjes heb ik kunnen opmaken dat de THP motor op een gegeven moment vrij snel kan verslechteren.
Misschien eerst een carbon cleaning laten doen?
En zijn er geen te koop met de 2.0 16v? Die zijn probleemloos.

Dat waren ze zeker, als er gewoon goed mee omgegaan werd en ze op tijd van verse olie voorzien werden.
Overigens sprongen ze ook niet altijd even zuinig om met de olie, zie onder andere het verhaal over de oilsaver/restrictor.

En bedenk je voorts: de jongste exemplaren zijn inmiddels ook al weer zo’n 15 jaar oud…..

Groet,
JW

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook