Ik probeer mijn tankklep te monteren, en daar moet ik dus 2 M5 boutjes voor in het scharnier draaien. Nu loopt elke M5 die ik in mijn assortiment heb, na anderhalve slag vast. Sommige boutjes die in de onderdelen-chaos bij de auto waren, lopen dan wel vlot naar binnen, spijtig genoeg hebben ze de foute (conische) kop. Met schuifmaat hebben ze allemaal de goede dikte, dus vermoed ik dat de ‘steek’, of hoe noem je dat, niet de klassieke 0,8 is. Enige suggesties?
En dan nog uitvissen hoe de veer erop moet komen, ik vrees dat ik het spatbord best eraf haal, wat een gepriegel…
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Is het een DS of ID uit jaren 50 of ‘60?
Dat is de spoed 0,75 in plaats van 0,8.
Is een oude standaard voor M5 met fijnere draad die Citroën gebruikte bij oudere modellen, ook b.v. 2CV
Weet uit mijn hoofd niet meer tot welk jaar, ik gok t/m modeljaar 69.
Dan moet je op zoek naar M5x0,75, niet makkelijk te vinden…
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Bedankt, ik ben al eens snel op zoek gegaan, en vind ze wel online. €1 voor de schroef, €8 voor de verzending ![]()
Morgen maar verder zoeken, en proberen een volledig assortiment gekke Franse schroeven te vinden, want dit gaat vaker voorkomen vrees ik.
En het jaartal klopt, is een ‘69…
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Kan je er geen draadtapje doorheen draaien met de moderne M5 spoed? dan kan je er gewoon elke schroef indraaien wat je wilt
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Ik denk dat die draad zo fragiel is, dat er dan niks meer van overblijft. Nog drastischer zou een koppel parkervijzen zijn, maar dan wordt de purist in mij ziek, ik ben van het soort dat alles zo origineel mogelijk wil houden. Blijkbaar zitten die Franse bouwjaren vol vreemde schroeven.
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
Ja begrijpelijk, ik ben ook van het origineel houden hoor, graag zelfs maar dacht suggestie of categorie nood breekt wet
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ben benieuwd waar je die M5x0,75 gevonden hebt, linkje?
Ik wil er ook wel wat op voorraad hebben voor mijn ‘67-er.
Welke omgeving woon je?
Misschien kunnen we iets combineren..
Ik in Delft
Hydro
Elle va comme les pompiers!
![]()
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Op http://www.hd19.net/accueil_evo.htm en dan techniques/visseries, écrous, rondelles vind je alle informatie over de deze boutjes, ook M7, die Citroen heeft gebruikt. Het is is het frans, maar met een beetje studeren haal je er veel informatie uit.
@ Hydro: ik weet niet of een link mag van de beheerders, publiciteit enz.? En Delft is ver uit de buurt, ik woon in 1 van de zuidelijke koloniën, BE ![]()
@ Dickesse: die had ik nog niet gevonden, dat is voor dagen leesplezier! En dat Frans, dat lukt wel, de helft van BE spreekt dat hier…
LoMax, het zijn niet alleen de M5 boutjes en moertjes die in 1970 veranderd zijn.
Zie:
“http://bk23.free.fr/NI/NI 190.pdf”.
Het magazijn van de ID/DS Club Nederland had indertijd die speciale boutjes in diverse lengtes op voorraad, maar ik weet niet wat de actuele stand is.
Er een tap met de moderne spoed doorheen jagen is geen goed idee; je snijdt wel materiaal weg, maar er komt geen materaal voor terug op de plek waar dat wel moet zijn, zodat je de “moer” verzwakt. Dat heb ik ondermeer bij de bevestiging van de flexibele koelluchttunnel aan de radiator ervaren.
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
LoMax,
Ja dan worden rij kosten hoger dan verzendkosten. ![]()
Een linkje posten mag gewoon, zie voorbeeld van Dickesse.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
;-)
@ 1969DS20: waar halen jullie die informatie toch maar, alweer iets om in mijn documentatie te steken, bedankt.
@ Hydro: ik heb al geprobeerd een PM te sturen, maar vind nergens terug of dat gelukt is…

