De originele bollen: Die zijn niet meer leverbaar, helaas.
Nadat Citroen de fabriek van hydraulische componenten in Asnieres definitief sloot in 2010 ( de productie van de componenten voor de C5 en C6 was al enkele jaren daarvoor verplaats naar een toeleverancier ) heeft een paar jaar geleden de bollenfabriek in Caen ook de deuren gesloten.
Een groot deel van de machines voor de productie van veerbollen die nog over waren is daarna verkocht aan IFHS in België, met een langjarig contract om Citroen/PSA/Stellantis te voorzien van after-sales service veerbollen voor de laatste modellen , maar niet onder de naam Citroen maar als producten van Eurorepar.
Ja, het klopt dat voor bijvoorbeeld de CX de verschillende modellen verschillende bollen hadden ( gold ook voor de DS en ID), maar in de after service werd al snel maar enkele modellen bollen geleverd, want alles op voorraad houden dat was onbegonnen werk. Je werd dus ook vroeger al “automatisch” over gezet op de “latere bollen”.
Vandaag de dag is de dominante fabrikant van Citroen Veerbollen IFHS, en voor de CX leveren ze “standaard” voorbollen met 75 bar druk en een relatief soepele demping en bollen voor de GTI Turbo met dezelfde druk en een straffere demping.
Aan de achterzijde zijn er ook nog maar 2 typen: 1 model voor de Break, en 1 model voor alle andere CX’en.
De “comfort” bollen die nu aangeboden worden komen overigens ook uit de fabriek van IFHS, staan gewoon in hun catalogus. ( Voor de CX, de Xantia, de Xm en de C5 )
Lizarte in Spanje was een van de andere grotere producten van veerbollen, die je onder veel merken op de markt tegen kwam, maar Lizarte is gestopt met de productie van veerbollen.
Was wel speciaal is is dat IFHS sinds de samenwerking met PSA/Stellantis ook de “soucoupes” voor de C5 en C6 levert, MET de originele multi-couche ( meerlaags) membranen. Het originele materiaal van de membranen is ontwikkeld in samenwerking met en geproduceerd door BASF, zowel de Urepan, de Desmopan en de latere multi-couche.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
![]()
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt voor jullie reacties, ik zal eerst de ADALS eens controleren. Neig er wel naar gewoon 6 nieuwe bollen te kopen (originele geen comfort) en die te monteren. Wel zo makkelijk sleutelen als je de nieuwe al klaar hebt liggen ipv ze eerst te moeten laten vullen en een brug bezet houden. Ook het filter in het reservoir maar eens schoonmaken en de lhm verversen. In principe is er wel zeer regelmatig mee gereden door de vorige eigenaar, helaas is een groot deel van de onderhoudshistorie kwijtgeraakt lijkt het op. Lijkt me wijs met groot onderhoud te beginnen als 0 punt.
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft een reflex een distributieriem?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Reflex = Douvrin = riem.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als daar de levensduur niet van bekend is zou ik die iig vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gelukkig is dat wel gedocumenteerd, ongeveer een jaar geleden vervangen en sindsdien 6000 kilometer gelopen. Komende jaren zit dat wel goed.
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

