Hallo Allemaal,
Ik heb recent een CX 2.0 reflex van 1982 gekocht, tijdens de proefrit viel me al op dat die wat moeite had met het ‘vlak maken’ van de drempels. Vooras gaat nog wel maar zodra je achterwielen de drempel raken voel je toch een behoorlijke schok. uitgaande slag gaat nog als je de drempel af rijd. Ribbels in het wegdek worden er ook niet echt uitgefilterd. Verwacht ik teveel van het veersysteem? Of is de kans groot dat het tijd word voor een rondje nieuwe bollen? Heb helaas niet echt een referentiekader wat normaal is bij dit model.
Heb hem inmiddels op de brug gehad en de voorste bollen zijn van ifhs, model CX75FA 22-12-11. ik neem aan 2011? achterste bollen kan ik het bouwjaar niet meer van zien helaas maar lijken me niet heel oud. Voorraadbol is een grijze ipv een groene zonder bouwjaar. bol op het subframe is ook van een onbekende vintage.
Zelf vervangen is geen probleem, maar nu nog de vraag.. welke te monteren? Lees veel verschillende ervaringen. Werd me door iemand afgeraden normale te nemen omdat die niet hetzelfde veerkarakter hadden en hem een stuk stugger maken, hij zweerde bij comfortbollen. Wat is wijsheid?
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De bollen van de vering,kun je misschien nog laten vullen…
Remaccu nieuw doen..
Voorraad bollen…vullen of nieuw
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Comfort bollen cx…..
Break heeft deelbaar gehad…
De rest van de cx’en…
Ik zou gewoon originele monteren (Bedoel dus wat voor geschreven wordt)
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Mwah, op een cx comfortbollen? Hoe zacht wil je een cx maken? Denk dat origineel bij een cx zeer voldoende is.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
De bollen bepalen het veergedrag, maar de rol van de banden wordt vaak vergeten. Met name op “ribbels” en kleine uitslagen” hebben de banden veel meer invloed dan de meeste mensen denken. Oude harde banden spelen hierbij een grotere rol dan je denkt.
Als je nu rijdt met lege bollen, die een harde vering geven dan zou ik voor de originele bollen gaan. Vergeet niet dat een CX nog “lange” bollen had van 500 cc, ik denk dat IFHS die weer maakt. De originele bollen zijn echt soepel.
Bollen met CX75FA zijn van IFHS, je zou die ook nog kunnen laten vullen als de restdruk nog hoog genoeg is. Die bollen zijn iets langer dan de voorraadbol en de remaccu.
Ik zou zeker niet meteen naar het andere uiterste gaan, dus geen comfortbollen als je niet weet hoe het origineel voelt.
Remaccu : Als er geen datm op staat kun je die het beste vervangen, wordt vaak vergeten, is een “gewone” voorraadbol.
Als je een grijze voorraadbol hebt: In principe waren dat de laatste bollen met de een “multicouche” membraan er in, die gaan heel lang mee, dus even op druk testen voordat je die vervangt. Als er een nummer op staat dan kun je dat controleren, want er zijn een “gewone voorraadbollen” op de markt die grijs gelakt zijn…
To err is human, not to err is divine.
Een cx die heeft na zooveel jaren niet alleen veerbollen nodig, ook de gehele ophanging bepaald mede hoe de wagen veert en stuurt, dus verder kijken en alles op orde maken is ook belangrijk. Denk aan de adals achter, die zijn vaak zeer brak .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 28004
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
F.SvM schreef:De bollen van de vering,kun je misschien nog laten vullen…
Inmiddels zijn er steeds minder specialisten die dat kunnen of willen. De ervaringen zijn dat het soms voor korte duur is.
IHFS bollen zijn ook niet zo duur dus de meerprijs valt ook wel mee.
Als je net een CX hebt aangeschaft is het wellicht een prima plan om deze even door een specialist te laten nalopen. En een lijstje met adviezen laten maken.
Indien de geschiedenis niet geheel bekend laat even alle vloeistoffen vervangen incl. LHM en filters schoonmaken, nieuwe bollen erop en de remmen laten doorspoelen.
Als de CX veel heeft stilgestaan moet je soms gewoon eerst even weer flinke stukken gaan rijden.
Banden is ook een punt, zoek de DOT codes even op, zeker na een jaar of 8 kan je er wel vanuit gaan dat het niet veel meer is.
Lange tijden stil staan kan ook platte vlakken op de banden geven dat ga je ook merken met rijden.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Arjan Verkade schreef:F.SvM schreef:De bollen van de vering,kun je misschien nog laten vullen…
Inmiddels zijn er steeds minder specialisten die dat kunnen of willen. De ervaringen zijn dat het soms voor korte duur is.
Goh… 10 jaar lang vrijwel dagelijks bollen staan vullen en in die 10 jaar misschien een handjevol van die auto’s kwam terug omdat er na korte tijd toch een bol gaar bleek te zijn. Ben ik toch wel benieuwd naar wat er dan tegenwoordig verkut wordt tijdens het bollen vullen… ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zelfde ervaring, sinds meer dan 40 jaar gevulde bollen, als ik er ooit 2 terug heb gehad, dan is het op. En volgens mij was er dan de rubber ring onderuit gekomen, dus gewoon weer vullen en weer jaren rijden.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 28004
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Arjan Verkade schreef:F.SvM schreef:De bollen van de vering,kun je misschien nog laten vullen…
Inmiddels zijn er steeds minder specialisten die dat kunnen of willen. De ervaringen zijn dat het soms voor korte duur is.
Goh… 10 jaar lang vrijwel dagelijks bollen staan vullen en in die 10 jaar misschien een handjevol van die auto’s kwam terug omdat er na korte tijd toch een bol gaar bleek te zijn. Ben ik toch wel benieuwd naar wat er dan tegenwoordig verkut wordt tijdens het bollen vullen…
Geen idee, ik weet alleen dat diverse specialisten aangeven dat ze het niet (meer) doen.
Ik hoef je niet te vertellen dat de achterbollen bij een CX een hoop werk kunnen zijn, dan is de meerprijs voor een nieuwe bol niet zoveel. Uurtarieven liggen ook hoger, alle bollen vullen voor paar tientjes wordt lastig.
Inmiddels worden er ook veel minder kms gereden en bollen zitten er al vaak lang op en vanwege de leeftijd vullen ze de bollen dan ook liever niet.
Er zullen ongetwijfeld nog adressen zijn die het doen, maar daar kan je niet bij elke specialist blind vanuit gaan zoals dat vroeger veel gebruikelijker was.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Kortom, commercieel gelul en geen technische verklaring. Imitatie bollen hebben nog een nadeel, ze zijn veelal generiek terwijl Citroën voor ieder type cx een eigen bol met eigen karakteristiek had.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Dubbelpost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb geen slechte ervaring met het vullen. Regelmatig laten doen. 1 keer een achterbol gehad die vrijwel direct na het vullen de geest gaf. Bij de achterbollen kan ik me voorstellen dat je voor nieuw gaat omdat ze niet zo makkelijk te vervangen zijn. Van de andere kant, als ze net vervangen zijn zul je niet makkelijk een leiding breken.
Wat betreft Originele bollen: ik vraag me af of die nog te krijgen zijn. Misschien NOS?
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik bedoelde,....
De veerbollen kun je vullen!!!@
Maar de remaccu bol NIET
Dit omdat als ie de geest geeft tijdens het rijden je meteen geen remmen meer hebt.
Voorraad bol kun je laten vullen.
Vriendelijke groet Frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt de remaccu bol wel vullen ...
Maar ivm veiligheid zou ik die niet doen!!!
Paar tientjes duurder of geen rem….
Dan weet ik het wel.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:waterman schreef:Arjan Verkade schreef:F.SvM schreef:De bollen van de vering,kun je misschien nog laten vullen…
Inmiddels zijn er steeds minder specialisten die dat kunnen of willen. De ervaringen zijn dat het soms voor korte duur is.
Goh… 10 jaar lang vrijwel dagelijks bollen staan vullen en in die 10 jaar misschien een handjevol van die auto’s kwam terug omdat er na korte tijd toch een bol gaar bleek te zijn. Ben ik toch wel benieuwd naar wat er dan tegenwoordig verkut wordt tijdens het bollen vullen…
Geen idee, ik weet alleen dat diverse specialisten aangeven dat ze het niet (meer) doen.
Ik hoef je niet te vertellen dat de achterbollen bij een CX een hoop werk kunnen zijn, dan is de meerprijs voor een nieuwe bol niet zoveel. Uurtarieven liggen ook hoger, alle bollen vullen voor paar tientjes wordt lastig.
Dat kan hier wel voor een paar tientjes.
Dat bedoelde ik gisteren ook al!!!!
Er zijn “specialisten ” wie de HOOFD PRIJS vragen!!!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

