De originele bollen: Die zijn niet meer leverbaar, helaas.
Nadat Citroen de fabriek van hydraulische componenten in Asnieres definitief sloot in 2010 ( de productie van de componenten voor de C5 en C6 was al enkele jaren daarvoor verplaats naar een toeleverancier ) heeft een paar jaar geleden de bollenfabriek in Caen ook de deuren gesloten.
Een groot deel van de machines voor de productie van veerbollen die nog over waren is daarna verkocht aan IFHS in België, met een langjarig contract om Citroen/PSA/Stellantis te voorzien van after-sales service veerbollen voor de laatste modellen , maar niet onder de naam Citroen maar als producten van Eurorepar.
Ja, het klopt dat voor bijvoorbeeld de CX de verschillende modellen verschillende bollen hadden ( gold ook voor de DS en ID), maar in de after service werd al snel maar enkele modellen bollen geleverd, want alles op voorraad houden dat was onbegonnen werk. Je werd dus ook vroeger al “automatisch” over gezet op de “latere bollen”.
Vandaag de dag is de dominante fabrikant van Citroen Veerbollen IFHS, en voor de CX leveren ze “standaard” voorbollen met 75 bar druk en een relatief soepele demping en bollen voor de GTI Turbo met dezelfde druk en een straffere demping.
Aan de achterzijde zijn er ook nog maar 2 typen: 1 model voor de Break, en 1 model voor alle andere CX’en.
De “comfort” bollen die nu aangeboden worden komen overigens ook uit de fabriek van IFHS, staan gewoon in hun catalogus. ( Voor de CX, de Xantia, de Xm en de C5 )
Lizarte in Spanje was een van de andere grotere producten van veerbollen, die je onder veel merken op de markt tegen kwam, maar Lizarte is gestopt met de productie van veerbollen.
Was wel speciaal is is dat IFHS sinds de samenwerking met PSA/Stellantis ook de “soucoupes” voor de C5 en C6 levert, MET de originele multi-couche ( meerlaags) membranen. Het originele materiaal van de membranen is ontwikkeld in samenwerking met en geproduceerd door BASF, zowel de Urepan, de Desmopan en de latere multi-couche.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
![]()
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt voor jullie reacties, ik zal eerst de ADALS eens controleren. Neig er wel naar gewoon 6 nieuwe bollen te kopen (originele geen comfort) en die te monteren. Wel zo makkelijk sleutelen als je de nieuwe al klaar hebt liggen ipv ze eerst te moeten laten vullen en een brug bezet houden. Ook het filter in het reservoir maar eens schoonmaken en de lhm verversen. In principe is er wel zeer regelmatig mee gereden door de vorige eigenaar, helaas is een groot deel van de onderhoudshistorie kwijtgeraakt lijkt het op. Lijkt me wijs met groot onderhoud te beginnen als 0 punt.
Totaal aantal Berichten: 10729
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft een reflex een distributieriem?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Reflex = Douvrin = riem.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10729
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als daar de levensduur niet van bekend is zou ik die iig vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gelukkig is dat wel gedocumenteerd, ongeveer een jaar geleden vervangen en sindsdien 6000 kilometer gelopen. Komende jaren zit dat wel goed.
Totaal aantal Berichten: 10729
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even off topic, vanwaar de forumnaam “Lodola”? Heb je toevallig een MG Lodola?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Volgens mij is dat een oude Moto Guzzi motorfiets.
Groet
Klopt! Rij graag moto Guzzi en heb dit jaar als winterproject een Lodola 175 van 56’. Inmiddels alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld om het motorblok compleet te maken.
Edit:zag je wagenpark onderaan je post. Lemans 2 staat hier hoog op t lijstje! nu nog even op een V65SP
LEUK LEUK de V65SP staat hier ook in de garage naast een Laverda 750 GT uit 68 en een Laverda Jota 1000 uit 82 (geamputeerd).
Groet
Totaal aantal Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lodola schreef:Lemans 2 staat hier hoog op t lijstje!
Ik bezit er wel 2, maar slechts 1 is in rijdbare toestand. De andere gekregen als bouwpakket. ![]()
Maar weer on topic lijkt mij.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

