Hallo allen!
De laatste tijd viel tijdens het rijden mijn aanjager regelmatig uit. Aangezien de auto ~240k heeft gelopen heb ik de koolborstels vervangen. Maar, na het opnieuw plaatsen deed hij het niet meer. Ik heb toen een werkende aanjager van Bart Ebben gekocht in de veronderstelling dat het mijn onkunde is geweest bij het solderen van de koolborstels, maar ook de tweede aanjager doet niks.
Ik ben gaan meten, op de rode draad meet ik naar massa 0v, op de kleinere (voor het afregelen lijkt me) meet ik 8v. Nu lijkt het me dat de aanjager altijd 12v moet krijgen toch? Ik heb de zekeringen gecontroleerd en daar meet ik op beide kanten 12v. Het relais heb ik toen ook vervangen en die klikt ook keurig zodra je hem op contact zet. De zwarte massadraad bij de aanjager heeft continuïteit naar massa
Daarna ben ik de rode kabel naar boven gaan meten, dus heb ik het handschoenenkastje verwijderd en de luchtschacht. Daarachter zat een grote plug, daar meet ik ook 0v.
Als ik de multimeter op de continuïteit stand zet hoor ik soms een piepje tussen de zekering en de rode draad bij de aanjager, maar het is minimaal.
Gek genoeg, als ik de rode draad als massakabel behandel (Dus 12v van de sigarettenaansteker meet met 1 pin, en de andere op de rode draad zet) meet ik 10 volt. De rode kabel gaat dus wel ergens heen / doet iets.
Het lijkt me sterk dat bij het demonteren van de aanjager ik achter het dashboard, boven de “hoofdplug” kabelbreuk heb veroorzaakt, dus ik weet het even niet meer.
Het is een Xantia 1.8 16v met automatische airco uit 2001.
Wie o wie kan me helpen hiermee?
Alvast bedankt,
Dijs
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Het verschil tussen de elektrotechnische termen spanning en stroom blijft voor velen toch erg lastig, aldus een werktuigbouwer. ![]()
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
Totaal aantal Berichten: 9612
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
Beschik je over het elektrisch schema van jouw Xantia?
Zodat je weet welke draad wat is en hoe deze is aangesloten?
Want in het wilde weg meten heeft geen zin als je niet weet wat je meet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993, Peugeot 309 1.4 Bestline 1992
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive 2009
Ik heb een Haynes, maar daar word ik niet wijzer van.
In de plug van de aanjager gaan 4 draden, waarvan twee beduidend dikker; gekleurd rood en zwart. Op zowel rood als zwart staat geen spanning.
Herkenbaar, ook ondervonden: fan hapert , aircopomp ging aan/uit enz. Veel vervangen, zelfs de unit die verticaal langs het kachelhuis staat, niks hielp. Toen het bedieningspaneel helemaal uit elkaar gehaald alle contacten met alcohol gecleand, netjes terug gebouwd, en het loopt al een jaar of 6 prima, nooit meer gehaperd. Het paneel moet je wel even merken en zo, want de knoppen staan ‘‘op tijd’’ maar dat zie je vanzelf. Het verraadde zich toen we op de knoppen sloegen met de hand , en de fan / airco spontaan weer gingen draaien. Succes !
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43601
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Bij mijn Xantia werd dit probleem door een gaar contactslot veroorzaakt. Nieuw elektrisch deel op het contactslot gezet en opgelost.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat was het probleem bij de Xantia T1. Daar liep die dikke stroom over het contactslot.
Maar bij de T2 is dat niet meer het geval, daar zit een relais tussen, en loopt er geen dikke stroom meer over dat contact.
Als hij de VIN geeft van zijn Xant, zal ik kijken of dat schema nog te vinden is op Service.Citroën.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
TS zou gewoon een ferme tik op t paneel kunnen geven en kijken of de fan wil deugen. Als ie sjoege geeft heeft ie een indicatie. Meten is ws ietwat tricky omdat er een module tussen zit en die moet je dan ‘‘mee-meten’’ .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dank voor de suggesties!
Ik heb het bedieningspaneel er al wel uitgehaald en vrij agressief de knoppen heen en weer bewogen zonder resultaat. Maar, dit weekend zal ik alles uit elkaar halen en schoonmaken. Jouw symptomen (voornamelijk de aircopomp die aan en uit ging) had ik ook voor de nieuwe borstels. Maar na wat heen en weer bewegen stopte het meestal weer een tijd. Ik vind het gek dat na het demonteren van de aanjager hij opeens helemaal niks meer doet. Terwijl het probleem eerst sporadisch was.
De VIN probeer ik morgen te vinden ![]()
Mijn fan is zo gefixt, dus kijk maar of het bij jouw ook werkt, als ik een flinke klap op de schuifjes gaf, ging de fan meestal draaien. Toen ben ik daar verder gaan zoeken. Er zitten sleepcontactjes die draaien over een printplaat, die waren vervuild , heb ze schoongemaakt met alcohol, en een beetje verbogen zodat ze iets strakker staan, probleem opgelost. Hoop dat je er uit komt .
Hier staat ie .
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
De VIN is:
VF7X1LFYB72414502
Via je VIN heb ik de schema’s gevonden.
Als je me je mailadres geeft via een PB, gaan ze naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Ze zijn onderweg ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Even naar de schema’s gekeken.
Op het schema van de Airco kun je zien dat de plusdraad die komt vanaf het relais 8048 naar de module 8045 van de aanjager gaat, dat is die rode draad op de module.
Er tussen zit een 16-polige IC92A doorverbinding.
Als je daar geen spanning meet, zou ik daar beginnen, en kijken waar er wel spanning te meten is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Dank voor alle informatie JW! Erg leuk om te hebben.
En, dank voor de interpretatie van wat ik kan meten. Het relais zit achter de zekeringkast en is erg lastig om bij te komen. Op de 16 polige doorverbinding meet ik geen spanning, die zat achter de passagiersairbag.
Ik heb de kachelbediening eruit gehaald en het sleepcontact voor de snelheid van de motor schoongemaakt. Helaas heeft dat niet geholpen. Alle zichtbare soldeerpunten heb ik opnieuw gesoldeerd. Ook heb ik een paar ferme tikken op het paneel gegeven en de schuifjes met gepaste agressie heen en weer geschoven. Dit alles zonder resultaat.
Ik laat zsm weten of het relais spanning geeft
Je schreef dat je het relais hoorde klikken.
Dat moet gebeuren als je het contact aanzet, dat neem jij waar.
Maar ben je er 100% zeker van dat dit het relais 8048 betreft dat je hoort klikken? Want vlak daarnaast zit nog een relais, zo zie ik op de tekening. Het relais krijgt, vanaf het contactslot z’n spanning via zekering F12
De spanning moet vervolgens doorkomen via zekering F21 in zekering-box. Die krijgt z’n voeding via zekering B in de BMF, onder de motorkap.
En na het relais gaat ‘ie dan via die 16-polige doorverbinding naar de module.
Ben benieuwd waar de onderbreking nou blijkt te zitten.
Want duidelijk is: zonder die spanning werkt de fan niet.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()

