16 van de 16
« Eerste  < Vorige 14 15 16
   
Waterman’s Saab 96: motorrevisie
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43607
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 18 december 2025 09:59 AM
  [ # 226 ]

Zo! Gisteren met z’n tweeën de motor maar eens in de saab teruggezet. Dat viel goed mee, grootste uitdaging is natuurlijk om motor, bak en prise-as goed opgelijnd te krijgen zodat alles in elkaar past. Er is heel weinig ruimte om met de motor te schuiven dus de boel moet gekanteld worden en daarna zou je eigenlijk een schoenlepel moeten pakken om de motor langs de voorste balk te krijgen. Maar, hij zit!

Met de motor op z’n plek heb ik als eerste de koppeling afgesteld om er zeker van te zijn dat die goed vrijkomt en we echt alles kunnen vastzetten en aansluiten. Het afstellen van de vrije slag en het goed ontluchten van de bedieningscilinders was uiteindelijk alles wat nodig was om de koppeling goed te laten werken en een goed aanvoelend koppelingspedaal te krijgen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bibberkip
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 928
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 18 december 2025 10:44 AM
  [ # 227 ]

De bobine ligt behoorlijk op afschot , goed voor de vonk.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43607
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 18 december 2025 09:54 PM
  [ # 228 ]

Vanavond na het werk de motorsteunen vastgezet, de uitlaat gemonteerd, bedrading en benzineslang er op gezet en de vers opgeladen accu geplaatst. Daarna de stroomverdeler er nog even uitgehaald en met de boormachine op de as van de oliepomp het smeersysteem op druk gebracht. Verdeler er weer in, timing grofweg goed gezet, vlotterkamer met benzine gevuld en de motor gestart. De motor sloeg in 1x aan! Gelijk even getest of de koppeling oké werkt en vooral goed vrij wil komen, wat gelukkig het geval is (Saab 96 dingetje). Motor af gezet en gestopt want het hele koelsysteem is nog niet aangesloten. Kortom: succes. Motor loopt, koppeling werkt. Morgen nog “even” een dagje werken en dan heb ik 10 dagen de tijd om de Saab af te maken haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bert123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 09-10-2015

Gepost: 18 december 2025 10:10 PM
  [ # 229 ]

Ik ben benieuwd hoe het rijden straks zal gaan. Mooi werk!

Profiel  
 
 
16 van de 16
« Eerste  < Vorige 14 15 16
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook