













































Totaal aantal Berichten: 43442
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De afgelopen zomer zat ik vaak in de tuin een beetje van het weer te genieten. In de zon door de Europese autowebsites swipen en scrollen. Gezocht werd een klassieker die beter geschikt is voor de “vintage” wintersport dan mijn fijne Jaguar. Een technisch eenvoudige oldtimer, betaalbaar, niet te mooi en betrouwbaar genoeg voor wat wintersportavontuur. Van alles passeerde de revue: van Opel Rekord tot MGB GT, van Granada tot Impala, van GS tot Amazon.
Tot vriend (en medeforummer) Branko “CitroHenno” “op de lijn” kwam. Met een grijze saab 96. Een leuk fris wagentje, met een nadeel: hij stond zo’n beetje op de noordpool, boven het stadje Kiruna in het noorden van Zweden en goed bekend bij deelnemers aan de Raid Arctique. Dat is wel een eindje rijden vanuit Amsterdam zeg maar, en zelf voor hem inwoner van Zweden een grafeind weg. Na wat heen en weer appen, rekenen en nadenken trokken we de conclusie: te ver en met ophalen er bij: te duur. Laten we staan dus. En door..
Dan komt er tijdens mijn vakantie in de Alpen in eens een andere Saab voorbij, een rooie, een stuk dichterbij. Slechts 950 bij Branko vandaan en op zo’n 2500 km van Amsterdam dus.
We besluiten de verkoper om wat meer info te vragen en krijgen een setje foto’s een auto die vrij origineel overkomt maar wel het nodige werk en liefde nodig heeft. Wel een Zweedse APK er op én rijdbaar. Met een bescheiden prijs, een bijbehorende staat van de wagen en een verkoper die sympathiek is en wil meewerken besluiten we om een plan te maken..
Branko gaat per trein naar het noorden om de auto aan te kopen, want de Saab staat in Umeä, en haalt het apparaat dan rijdend naar zijn eigen woonplaats, 950 km zuidelijker. Daar kom ik/wij vervolgens heen vanuit NL en daar halen wij het S(ch)aabje dan op. So far so good…
Zo gezegd, zo gedaan.. Met de verkoper in Umeä maken we een deal en midden augustus stapt Branko op de trein. Eerst van huis naar Stockholm en dan met de nachttrein naar Umeä.
Het eerste deel van de reis gaat vlot, daarna slaat ook het Zweedse vertragingsspook genadeloos toe op het traject en met 5 uur vertraging komt hij aan in het noorden. Gaat lekker zo…. Door deze vertraging loopt natuurlijk het hele schema volledig in de soep. Het plan was namelijk om na aankomt rond 7.00u de auto op te halen en om 8.00u de reis van 950 km naar huis aan te vangen. Yeah right… dat werd dus rond 14.00u
Met de opgelopen vertraging zou de rit naar huis nachtwerk worden dus. En die Zweedse nachten zijn donker. Hotel dus.
De volgende dag weer verder op pad dus. En wij in Nederland worden per app op de hoogte gehouden van de vorderingen. Het Saabje blijkt zich goed te houden. Het motortje is wat rumoerig, de ontsteking is niet helemaal tip top, maar het ding loopt vlot 120.
Met een paar tussenstops vliegen de kilometers vlot onder de 15 inch wieltjes door
En zo komt de Saab met een dag vertraging aan bij huize Branko, het moment voor ons om ook op pad te gaan…
Vanuit Nederland gaan Ree en ik vervolgens met mijn Subaru op pad naar Zweden. Achter de Subaru de autoambulance van Ree. Via Groningen, Oldenburg, Bremen, Hamburg, Kopenhagen en Malmo rijden wij naar het noorden. We doen er ruim 16 uur over want met een aanhanger mag je gewoon niet zo hard en in Duitsland is het harstikke druk.
Vrijdagavond rond half acht komen we aan, tijd voor een korte inspectie van de Saab, lekker eten, ouwehoeren en naar bed.
De zaterdag besteden we relaxt. Ontbijt en op pad: we gaan naar de Loppis, de Zweedse variant op de rommelmarkt/kringloop, genieten van het prachtige landschap, shoppen bij de Biltema (aanrader!) en in de loop van de middag fixen we de koppeling van de saab nog ff: door vuil en bloemkolen in de cilindertjes dichten de seals niet meer af. Hoon er door, seals schoonmaken en beoordelen, zaak in elkaar, verse DOT3 van de Biltema er in, ontluchten en tadaa, we kunnen rijden!
Tijdens de eerste proefrit komen we dan ook nog ff deze eland tegen, die ik liever niet op de motorkap heb liggen…
Zondagochtend, half negen: tijd om weer naar huis te gaan. Nu met een rode Saab op de kar achter de Subaru!
Voor de terugweg kiezen we de route met twee veerboten: Helsingborg – Helsingor en Rodby – Puttgarden. Scheelt niets qua reistijd maar biedt mogelijkheid tot pauze met maaltijd op de boot en dat is wel zo fijn. Twee bootjes met auto en kar kosten wel 280 euro. Katsjing….
De Subaru mag 1800 kg trekken en heeft geen enkele moeite met deze combi. Je merkt er helemaal niets van en zelfs het brandstofverbruik is prima. Met kar en Saab halen we, op benzine, 1 op 10. Zondagnacht komen we om 1.30 thuis aan en is Nederland een rode Saab 96 V4 uit 1966 rijker!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15750
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nice. Zijn jullie nou onderweg die alleraardigste imperial verloren?














































Totaal aantal Berichten: 43442
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat hadden we in de auto gelegd en ligt nu thuis ergens op zolder want zo’n imperiaal op de auto is geen gezicht. Voor de wintersport heb ik een paar Thule skidragers uit de jaren ‘60.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6208
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ja hoor. Hij zit een halve dag in Zweden, niet eens in het midden of noorden, en natuurlijk komt hij een Eland tegen. Daar deden wij langer over de afgelopen vakantie (omgeving Idre en Mora). Uiteindelijk hebben we er wel 2 gespot. En heel veel rendieren.
Leuke auto, ik ben benieuwd naar het vervolg!
Wat een leuk verhaal weer!





























Totaal aantal Berichten: 10617
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Leuk! De V4. Was dat niet dezelfde als in de Taunus?
Je begint grijs te worden ouwe.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.