Totaal aantal Berichten: 10743
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zie niet in hoe het door de beurt gekomen kan zijn. Toeval bestaat…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 11931
- Xantia TD SX
Da’s balen, Hilko! Maar eerlijk gezegd ben ik ook meteen benieuwd naar de resultaten van een eventuele autopsie. Ik zou willen weten wát er dan naar de vanen gegaan is, al was het maar om meer kans te maken om dat bij een volgend blokje voor te kunnen zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6242
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ik ook. Ik vermoed dat de versnellingsbak, en dan specifiek de tweede versnelling, kapot gelopen is en dat iets, een “stukje” tweede versnelling, de boel blokkeert. Maar de autopsie laat nog wel even op zich wachten, dat doe ik van het voorjaar wel. Dat andere blok eronder hangen met ijsvingers vind ik wel mooi genoeg.
Deze blokjes zijn natuurlijk ook niet de beste ooit. Wel toen ze nog van Honda origineel waren, maar dit is “Goedkope Chinese Imitatie”. Ik heb wel begrepen dat de aftermarket blokjes, dus de vervanger zoals ik die nu besteld heb, iets beter in elkaar zouden zitten. We gaan het meemaken.
- C1 1.0 Collection
Ik heb de accu maar even losgehaald en binnen neergezet. Meten gaf een waarde van 12,89V, dus leeg is hij zeker niet. Toch kreeg de startmotor de motor na de derde poging niet meer rond. En, zoals ik als zei, met de kickstarter lukte het na een aantal pogingen ook niet meer. Er is dus iets grondig stuk in het blok.
- C1 1.0 Collection
- C1 1.0 Collection
En ik ben er erg blij mee. Het nieuwe blokje loopt prachtig. Zo prachtig dat ik bij de allereerste start niet eens doorhad dat het al aangeslagen was.
Verder is het me gelukt om alles in één keer goed te doen, dus alles werkt ook nog naar behoren. Ik heb een heel klein stukje gereden, alle versnellingen geprobeerd en daarbij niets geks kunnen ontdekken.
Nu “break in” van het blok verzorgen. De verkoper zegt “na 50 kilometer olie verversen”, internet rept van 100 en op het blok zelf staat 300… Wat is nou wijsheid? Maar goed, dat dus. Plus voor die tijd, na zeg 100 kilometer, de klepspeling controleren.
De kabelboom heb ik uiteindelijk maar zo opgelost:

Met een extra stekkerverbinding. Brengt ook wel een zeker risico met zich mee, maar de stekker die onder het zadel zit is nagenoeg onbereikbaar en het leek me erg veel gemier om daar een nieuwe stekker aan te zetten. Voor de goede orde: de bedrading van de Lifan-ontsteking heeft dezelfde kleuren als die van de Mash, dus het is één op één omstekkeren.
De schakelindicator-draadboom heeft wel een nieuwe stekker:

De groene heb ik vervangen. Het kleurschema klopt gelukkig met het schema dat ik heb, dus dat was verder niet zo moeilijk.
Bij de hele operatie heb ik wel opgemerkt dat de ketting en het achtertandwiel ook aan vervanging toe zijn, dus dat staat op de to-do list. Oh ja, en het knipperlicht linksachter doet het niet meer. Even uitzoeken wat daar mis mee is. Maar voorlopig ben ik erg blij met het resultaat.
Totaal aantal Berichten: 10743
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zo, er werd aardig wat achterstallig nieuws toegevoegd! Mooi dat het zo goed gelukt is!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
- C1 1.0 Collection
Thnx!
Inmiddels zitten de eerste 10 kilometers erop. Nog geen 50, daar had ik geen tijd voor. Maar goed. Het blokje komt al goed los. Het loopt erg soepel, het optrekken gaat duidelijk vlotter dan met de oude motor. Ik heb nog helemaal niks aan de carburateur afstelling gedaan. Het motortje pakt goed op en als het warm is loopt het ook netjes stationair, ca 1800 t/min.
Inmiddels is de olie voor de eerste olieverversing in huis. Ik heb gekozen voor Valvoline 10W40 semi-synthetisch met uiteraard JASO-MA2 norm. De bedoeling is om vanaf beurt één telkens dezelfde soort olie te gebruiken, liefst precies hetzelfde merk ook. Van het weekend zal het wel zover zijn dat het eerste beurtje nodig is.
- C1 1.0 Collection
De 50 kilometer zaten er inderdaad na een lekker ritje door het Westland op, ruim een week geleden al. Dus de olie ververst.
Tijdens die inrij-rit viel ook nogal op dat de ketting en het achtertandwiel hun beste tijd wel gehad hadden. Lees: totaal versleten waren. Toen ik het inrij-ritje wilde beginnen liep na twee bochten de ketting eraf… Alleen erg strak gespannen bleef die zitten. Dat heb ik voor dat stukje maar aangedurfd, maar ik heb meteen een nieuwe ketting en achtertandwiel besteld. Het voortandwiel was al nieuw met de Lifan motor meegekomen. En heeft gelukkig de mishandeling met de oude ketting overleefd.
Goed, dat olie verversen is zo spannend niet, maar het tandwiel vervangen des te meer. De as zat behoorlijk vast in de naaf en had véél overtuiging (met een 5 Kg vuistje) nodig om eruit te komen. Dus eerst heb ik de achteras daarna weer gefatsoeneerd. Zowel de moer als het tapeind hadden redelijk wat schade opgelopen door het hamertje tik om de as uit de naaf te krijgen. Uiteindelijk wist ik er dit van te maken:

Mooi is anders, maar het werkt en laat zich op moment vastzetten (78 Nm). Daarom denk ik dat de as nog wel een rondje meekan. Een volgende keer dat de as uit de naaf moet zal ik een nieuwe as bestellen.
Afijn, lekker aan het opbouwen, met mooie, schone en nieuwe onderdelen. Mooi nieuw wat ketting en tandwiel betreft, en mooi schoon omdat de rest van de onderdelen van de achteras in een ultrasoon bad zijn geweest.

De oplettende kijker zal opvallen dat ik de automatische kettingspanner (dat grote ding op de eerste foto) niet meer gemonteerd heb. Het loopwieltje maakt ongezond veel herrie én origineel hoort het ding er niet op.
Het was me ook gelukt om de verkeerde ketting te bestellen: een 126 schakels lange 428D ipv een 132 schakels lange. De 126 is voor de Mash Fifty, de Dirt-Track heeft dus een iets langere ketting nodig…

En het voortandwiel, dat gelukkig de mishandeling overleefd heeft. Tenminste, ik vind van wel:

Omdat de leverancier van de verkeerde ketting dat probleem op zaterdag niet kon behandelen heb ik Bonne van Mashpoint Bonne van der Schaaf maar benaderd. Erg prettig, iemand die telefonisch bereikbaar is én weet waar hij over praat. Deze ketting had hij op voorraad. Bonne zorgde ervoor dat de nieuwe ketting dezelfde dag op de post ging en de dinsdag erna had ik die dan ook in huis. Topservice! Overigens is de verkeerd ingekochte ketting niet onbruikbaar, ik heb inmiddels een adres gevonden waar losse schakels (per twee) te koop zijn. Dus voor een beetje extra heb ik gewoon een goede ketting op reserve liggen. Eet geen brood.
De ketting was er op dinsdag om 12.10 uur en om 13.00 uur zat alles weer in elkaar. Ketting gesteld met ca 2 cm speling. Wat op moment vast moet op moment vastgezet. Kapjes en zut er weer op. Reactiearm vastgezet, met splitpen geborgd. Remstang van de achterrem gesteld, remt weer goed. Op wat kleinigheden na (knipperlicht linksachter doet het niet meer, remlichtschakelaar van de achterrem vervangen, heb ik al in huis) is het af en moet het er weer een hoop kilometers tegen kunnen.

Enige andere wens is nog nieuwe banden monteren. Maar daar moet eerst even wat voor gespaard worden. Verder kun je stellen dat de Dirt-Track “als nieuw” is. Zo rijdt hij in ieder geval wel. De eerste 100 kilometer doe ik heel kalm aan (die zitten er bijna op). Vanaf dan is het “inrijden” van het nieuwe blok wel klaar en kan het gas opengedraaid worden. Hij loopt nu al makkelijk 53 op de teller, in begrensde toestand. Mogelijk moet ik de (instelbare) begrenzer dus nog wat terugzetten om geen problemen te krijgen. Verder loopt het spul top, alsof het gisteren uit de fabriek gekomen is. Nodeloos te zeggen dat ik daar erg tevreden mee ben!
Leuk man!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- C1 1.0 Collection
Thnx!
Laatste stukje onderhoud/controle: De klepspeling. Inlaat is 0,05mm. Uitlaat is tussen 0,05 (gaat er makkelijk tussen) en 0,1 (0,1 past er niet tussen). Lijkt me prima.
Verder uitgezocht waarom het linker achter knipperlicht het niet doet: het lampje is domweg stuk. Kan ook met LED, blijkbaar. Alles krijgt spanning, met knipperlicht aan zie je ook dat het knipperrelais werkt, maar het lampje is stuk. Dus die ook maar nieuw besteld, meteen links en rechts. Iets met dan is het maar klaar.