Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Zo! Gisteren met z’n tweeën de motor maar eens in de saab teruggezet. Dat viel goed mee, grootste uitdaging is natuurlijk om motor, bak en prise-as goed opgelijnd te krijgen zodat alles in elkaar past. Er is heel weinig ruimte om met de motor te schuiven dus de boel moet gekanteld worden en daarna zou je eigenlijk een schoenlepel moeten pakken om de motor langs de voorste balk te krijgen. Maar, hij zit!
![]()
![]()
![]()
Met de motor op z’n plek heb ik als eerste de koppeling afgesteld om er zeker van te zijn dat die goed vrijkomt en we echt alles kunnen vastzetten en aansluiten. Het afstellen van de vrije slag en het goed ontluchten van de bedieningscilinders was uiteindelijk alles wat nodig was om de koppeling goed te laten werken en een goed aanvoelend koppelingspedaal te krijgen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De bobine ligt behoorlijk op afschot , goed voor de vonk.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vanavond na het werk de motorsteunen vastgezet, de uitlaat gemonteerd, bedrading en benzineslang er op gezet en de vers opgeladen accu geplaatst. Daarna de stroomverdeler er nog even uitgehaald en met de boormachine op de as van de oliepomp het smeersysteem op druk gebracht. Verdeler er weer in, timing grofweg goed gezet, vlotterkamer met benzine gevuld en de motor gestart. De motor sloeg in 1x aan! Gelijk even getest of de koppeling oké werkt en vooral goed vrij wil komen, wat gelukkig het geval is (Saab 96 dingetje). Motor af gezet en gestopt want het hele koelsysteem is nog niet aangesloten. Kortom: succes. Motor loopt, koppeling werkt. Morgen nog “even” een dagje werken en dan heb ik 10 dagen de tijd om de Saab af te maken ![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben benieuwd hoe het rijden straks zal gaan. Mooi werk!
Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Loopt mooi! Ik heb het niet op een foto kunnen zien, dus vraag ik het maar even: heeft deze Saab voorwielaandrijving?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1374
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Deze vraag had ik niet van jou verwacht Jan. Isset wel serieus?
Adri
Totaal aantal Berichten: 10743
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat alle Saabs voorwielaandrijving hadden. Maar aan de plaatjes tot nu toe kan ik het niet zien, de bak zit nogal ver naar achteren. Vandaar voor de zekerheid de vraag. Benieuwd trouwens of deze ook nog de vrijloop heeft. Dan werden dacht ik toch wel zwaarder uitgevoerde remmen gebruikt (meer koeling).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voordat ik mijn eerste DS kocht reed ik een 96v4 uit 1969 (12-68-JV). Deze had idd vrijloop. Ik reed met mijn vriendin onze ronde van Frankrijk. Ik schrok toen onderaan een afdaling de remmen te heet waren geworden. Aandachtspuntje?
Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ook mijn v4 heeft een vrijloop. Die is met een handeltje onder het dashboard aan of uit te zetten. In de bergen zet je hem natuurlijk uit want je wil op de motor remmen. In de stad kan het wel handig zijn die vrijloop maar ik vind het helemaal ruk. Bij mij staat ie dus uit. De meeste mensen die vers in een 96 stappen weten niet dat je de vrijloop in en uit kunt schakelen en roken dus op de eerste afdaling de remmen op. In tegenstelling tot de tweetakt 96 heeft de v4 wel schijfremmen. Alleen de tweetakt in “monte carlo” uitvoering had schijven van Até.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15832
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Loopt mooi, klinkt als een geslaagde revisie.
Totaal aantal Berichten: 43610
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Het ding loopt lekker. Had nog een kleine lekkage bij de thermostaat, daar zat een boutje los. Daarna de motorkap nog even van een beetje isolatie voorzien, besteld in Duitsland bij Der Franzose.
![]()
![]()
En de kap op de auto gezet.
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

