Totaal aantal Berichten: 67
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Hallo mede citroen liefhebbers,
Ik heb een Xantia 1.8 16v uit 2000.
Een hele fijne auto…. maar er is een probleempje.
Bij koud weer start de auto slecht…. het volgende gebeurd:
- De centrale vergrendeling via afstandsbediening werkt niet goed / soms wel en soms niet. BIJ KOU !
- Centrale vergrendeling werkt dan ook niet als ik de auto met de sleutel te open.
- Als de bestuurdersdeur open gaat begint het interieurlampje te knipperen en ook in/onder het dashboard hoor je relais schakelen.
- het begon met 2 x starten ... en lopen
- Nu lijkt het aantal keren te moeten starten meer te worden.
- Als de auto start dan blijft het schakelen van relais nog even aanhouden en het lijkt erop dat dat pas stopt als er voldoende temperatuur in de auto zit (in het interieur of de motor ?)
Dus voor de goede orde : het is alleen bij koud weer ( 5 graden of lager….) !!!
Wie herkent dit en/of wie heeft de oplossing ?
Mijn eigen idee is dat het lijkt te zitten in de centrale vergrendelingsunit en/of startonderbreker.
Maar dan de volgende vraag : waarom alleen met kou ?
Ik hoop dat er iemand ervaring heeft met het probleem en ook de oplossing heeft…
Citroën , C’est une tres bien voiture !
Hoe oud is je accu?
Da’s de eerste verdachte…...
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 112
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Of een dynamo die niet voldoende laad.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update :
- accu geeft 12.8v en tijdens starten zakt de spanning naar 10.4v (lijkt mij geen oorzaak van het probleem)
- laadspanning na starten is 14.5v (dus ook geen slechte dynamo)
Het schakelen van de relais (klikken) komt uit het dashboard ergens achter de radio vandaan (welk unit is dat?)
Als je klemspanning inkakt naar 10.4 dan is dat zeker een lage waarde. Je ecu heeft vooral bij starten een stabiele accu nodig. Maar als je het wilt controleren dan hang je er een accu naast, dus gewoon van een andere wagen en met startkables. Dan laat je die eerst een kwartier of zo draaien, dan is jouw accu vol, en als je dan start met 2 accus en de klemspanning is aanmerkelijk hoger, dan weet je of dáár de startperikelen vandaan komen. Wat bij een xantia ook het controleren waard is: de voeding van de ecu. Die rot soms gewoon los uit de accupool, dan meet je wel een klemspanning, maar komt die ook bij de ecu?
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Nog even ter info:
- dit verschijnsel doet zich al langere tijd voor en echt alleen bij kou. (vorige jaar ook al en bij normale temperaturen is er geen enkel probleem)
- en vorig jaar was het slechte starten nog niet aan de orde, toen was het alleen het knipperen en schakelen bij het openen van een portier.
- en… het schakelen van relais in het dashboard gaat ook na het wel starten nog even een poosje door.
- tussen vorig jaar winter en nu is er geen accu vervangen
- accu is vervangen in 2023
- het schakelen van relais en daarmee ook het binnen lampje is ook al zonder dat er überhaupt gestart is. dit gebeurd al bij het openen van het
portier
- heeft het knipperen ven de binnenverlichting te maken met het niet in 1x starten (staronderbreker ?)
Dat knipperen van dingen wil echt zeggen dat die momentaan dan niet genoeg voedingsspanning krijgen.
Omdat je accu van 2023 is zou ik eerst eens de kabels van de accu naar de massa en dan de voedingskabels en de andere massakabels nakijken. Als daar iets los zit of geoxideerd is dan krijg je meer spanningsverlies bij koude en grotere stromen.
To err is human, not to err is divine.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Update 1-1-26
Het probleem is nog niet opgelost.
Wel is inmiddels duidelijk dat het zit in de module die achter het dashboardkastje zit.
Deze is voor de sleutelherkenning / startonderbreker en de centrale vergrendeling.
Als die koud is (rond een graad of 5 en lager) doet ie het niet.
Er is dan een probleem met de centrale vergrendeling en herkent de sleutel niet.
Als deze op normale temperatuur is werkt alles zonder probleem.
Eerst zette ik een kacheltje in de auto, nu heel ik de module eruit en leg hem even op de verwarming.
De print heb ik bekeken en twijfel aan de MOSFET die erop zit. (BUK109 50DL)
Tevens heb ik alle pinnen van de aansluitstekkers laten doorvloeien (gesoldeerd), wat dus ook niets heeft geholpen.
De rest is te klein om iets mee te kunnen en daar zie je ook niets aan.
Dus nou schijnt het zo te zijn dat het deel van de sleutelherkenning kan worden uit-geprogrammeerd… zodat de auto in ieder geval start ???
Anders zit er niets anders op dan naar de sloop…
Dus als er tips zijn hoor ik het graag.
Veel dank, Ton
Als je er zeker van bent dat die module op de foto temperatuurgevoelig is, en dus de boosdoener is, dan denk ik dat de kristaloscillator op die print niet lekker meer werkt.
De oscillator is het ovale metalen dingetje linksboven op je foto.
Die verzorgt de ‘clock’ voor de processor, dat is het rechthoekige zwarte blokje er naast.
Bij de oscillator zitten ook twee kleine smd-c’tjes, ergens rond de 10-50pF, afhankelijk van de clocksnelheid. Dit is een bekend circuitje dat op heel veel prints is toegepast en wil nog wel eens temperatuurgevoelig zijn, vooral als het wat ouder is.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
Dank voor je reactie.
Is dit te repareren of gaat dit een lastig verhaal worden ?
Ik dacht om in de behuizing een warmtematje de installeren, die ik zelf aan kan zetten, om het probleem bij kou te kunnen oplossen.
Als je met elektronica vertrouwd bent dan stelt het niets voor.
Dat ovale dingetje (X-tal oscillator) en twee c’tjes vervangen.
Kijk even wat er op het onderdeel staat. Ik vermoed ‘16.000’ (=16 MHz).
Een half miljoen km.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
En dan ook nog het volgende:Dit is wat er dan dus gebeurt…
Als het koud is, dan kan de auto niet worden ge-opent met de afstandsbediening.
Na het handmatig openen van de deur begint het lampje op het dashboard en de binnenverlichting te knipperen.
Dan hoor je ook op de module het relais schakelen tot de deur weer dicht is, en is het weer stil.
En dan werkt de sleutelherkenning dus ook niet, omdat deze niet wordt gezien door een defect door koude, en dus start de auto niet.
Als ik dan de module verwarm naar “normale” temperatuur, dan werkt alles weer normaal
citro-ton schreef:Dus nou schijnt het zo te zijn dat het deel van de sleutelherkenning kan worden uit-geprogrammeerd… zodat de auto in ieder geval start ???
Dat klopt, kun je laten uitprogrammeren, ook wel immo-off genoemd, is vrij makkelijk te doen door een chiptuner, kost gemiddeld € 150. Of zelf doen door een K-tag te bestellen en bijbehorende software op AliExpress, ben je ongeveer de helft kwijt.
De componentjes die je zou kunnen vervangen kosten bij elkaar ongeveer 1 euro (Farnell, Mouser, Digikey etc).
Zeer waarschijnlijk werkt dan alles weer zoals het hoort.
Een half miljoen km.
- C3 1.4 exclusive
- Xantia 1.8 16v
- 2CV club
https://be.farnell.com/euroquartz/4-000mhz-hc49-4h-30-50-40-18pf-atf/crystal-tht-4-000mhz/dp/1640862
De bijbehorende C’tjes zijn bij dit crystal 18pF.
Een half miljoen km.