Inmiddels nog wat doc’s gevonden, en opgestuurd ![]()
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Totaal aantal Berichten: 1850
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Geweldig ![]()
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (9.85).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Rene Hoekstra schreef:Koppelen met vin heb ik niet gedaan
ops:
Dat is echt nodig, geld voor meer computers in de auto, dat koppelen aan de BSI nodig is.
Ik weet niet welke Diagbox versie je gebruikt, lukt mogelijk niet met elke versie.
Ik heb Diagbox 9.85.
Zodra het lukt ga ik eraan beginnen.
Lexia/Diagbox (9.85).
Ach ja, volgens mij een keer voor je geupload toen ik weer eens in Scandinavie zat voor werk.
Met die versie moet het lukken, is aangepast om zaken te telecoderen waar normaal gezien een internet verbinding voor nodig is. Heb dit grapje al eens meegemaakt met ABS in een C3, na het koppelen was de storing weg.
![]()
Vandaag mijn accu vervangen, deze was 7 jaar oud dus preventief een nieuwe erin, een Bosch 77Ah.
Vandaag kwam ook de andere veercomputer binnen, met de servicebox documenten van JW.
installeren en inleren in de Picasso ik zal uiteraard hier een verslag van maken.
![]()
Lexia/Diagbox (9.85).
![]()
Vandaag de tweede aangekochte veercomputer vervangen met de originele uit mijn auto, mijn vrouw ging gister naar haar werk en storing vering, uitlezen en code C1630 en deze was niet meer te resetten.
Voor dat ik ze uitwisselde heb ik de gegevens bekeken en deze kwamen nagenoeg overheen, alleen de datum was verschillend, de tweede aangekochten veercomputer kwam uit Nederland en de eerste uit Engeland, die van Engeland heb ik ook het type plaatje vergeleken, deze waren totaal anders, misschien werkte deze dan niet met mijn auto, en moet deze helemaal geconfigureerd worden………. ![]()
De accu eraf de veercomputer uitgewisseld, de accu weer aangesloten even wachten zodat alles weer in rust is en de auto starten en tot mijn verbazing alle storingen weg en werkt zoals het zou moeten
Ik ben wel even met Diagbox aan de gang geweest en alles lijkt goed te functioneren zonder ik iets heb ingeleerd, als ik de software wil updaten dan zegt mijn Diagbox (9.85) dat internet nodig is en gaat vervolgens terug naar het vorige scherm
, dit laat ik even voor nu want het is erg koud op het moment, ik wil dit nog wel nalopen om te kijken of het me lukt anders rijd ik naar Johan Oldenhage of hij mij kan helpen daarmee.
Vooralsnog lijkt het nu allemaal weer te werken maar ik juich nog niet, eerst even een paar dagen afwachten.

Lexia/Diagbox (9.85).
Mooi dat het lijkt te werken, hou de moed erin ![]()
Software updaten is op zich niet altijd nodig.
Wat in een aantal gevallen wél nodig kan zijn is het koppelen van je VIN aan de nieuwe computer.
Dat komt nergens tevoorschijn in het menu?
Groet,
JW
Rene Hoekstra schreef:Voor dat ik ze uitwisselde heb ik de gegevens bekeken en deze kwamen nagenoeg overheen, alleen de datum was verschillend, de tweede aangekochten veercomputer kwam uit Nederland en de eerste uit Engeland, die van Engeland heb ik ook het type plaatje vergeleken, deze waren totaal anders, misschien werkte deze dan niet met mijn auto, en moet deze helemaal geconfigureerd worden……….
Koppelen is hier blijkbaar niet van toepassing, het lijkt erop dat de computer uit Engeland voorzien is van een andere software versie, wat dan niet overeenkomt met wat de BSI verwacht. Dan is updaten door de dealer de enige optie, gelukkig heb je nu een werkende computer zonder storingen, niet meer aankomen met Diagbox zou ik dan zeggen ![]()
Dit geintje heb ik al eens met een radio en elektrische parkeerrem gehad, daarom zoek ik altijd een gebruikt onderdeel met dezelfde software versie. In het ergste geval brick je de boel, al eens meegemaakt omdat iemand graag een tientje wilde uitsparen, was gelukkig niet mijn auto.
@JW,
Ja ben daar wel blij mee, hoop dat het blijft werken nu ![]()
Het vin nummer ben ik nergens tegen gekomen, is dat hetzelfde als je een andere radio monteert?
@ZX1.4I, dat is dan toeval geweest, ik heb daar eigenlijk niet op gelet.
toeval…
Lexia/Diagbox (9.85).
Gekoppeld aan deze auto zegt de stuklijst van de vering over de computer:
Art. 5273N1 Te telecoderen onderdeel
Art. 5373N2 Getelecodeerd onderdeel en VIN bij bestelling op te geven.
Als ik dit zo lees, zou die koppeling met de VIN gemaakt moeten worden als je een andere computer gaat gebruiken.
Wat er dan gebeurt is daar niet vermeld.
Bij het vervangen van een computer staat er in de instructie:
2.2. Herprogrammering
LET OP : Zorg dat het diagnosegereedschap geüpdatet is met de meest recente software die via het internet beschikbaar is
Herprogrammeer via internet het programma in de elektronische eenheid pneumatische vering.
Identificatie na herprogrammeren :
• leverancier 37
• Systeem 67
• Toepassing 00
• Versie 04
• Versie 8327
• Programmanummer 96 670 685 80
Wat de consequentie is als je niet herprogrammeert weet ik niet.
Maar gegeven dat René meldt dat alles nu goed lijkt te werken, zou ik het voorlopig maar even aanzien ![]()
Groet,
JW
Heeft niets met koppeling te maken, VIN is nodig om de computer te voorzien van de juiste software versie, in de database bij PSA weten ze welke versie ze dan nodig hebben, voor een nieuw besteld getelecodeerd onderdeel. Een te telecoderen computer is leeg of voorzien van een oudere versie, dat wordt via een online verbinding geupdate, vergelijkbaar met een nieuwe BSI of BSI uit een andere auto. PSA documentatie is vaak erg summier, lastig te begrijpen en klopt niet altijd, vooral als de auto wat ouder is, andere merken hebben dat veel beter op orde.
Een koppeling heeft René‘s voiture ook niet, daar zit een AL4 in ![]()
Waarom PSA twee artikelnummers aan zou houden als dat geen zin zou hebben, zou me verbazen.
Het eerste wat een bedrijf doet als ze bezuinigen is dat schrappen. Maar kennelijk is dat niet gedaan.
Groet,
JW
Totaal aantal Berichten: 75
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige
opgave van VIN bij bestelling = ook duurder is dat vanuit de leverancier gelijk de juiste instellingen en software erop staat, meer niet !
voor de garage makkelijk plug en play
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Dat de getelecodeerde versie 5273N2 duurder zou zijn dan de niet getelecodeerde N1, blijkt niet zo te zijn volgens de prijzen op S.C.
De eerste kost € 389,98 incl. BTW, de tweede € 433.14
Ook bij de vervanger 5273P4 en P5 is dat zo
De getelecodeerde kost € 721.30, de niet getelecodeerde € 1084,51
Overigens, ze staan allemaal op NFP.
Groet,
JW