17 van de 17
« Eerste  < Vorige 15 16 17

René zijn C4 Picasso Exclusive 2.0 16V.
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1843

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 11 januari 2026 01:40 PM
  [ # 241 ]

Wat een geld he, NFP betekent niet meer leverbaar?

Mijn vrouw moet zo weg, dat word de eerste test na gisteren, ik hoop dat het werkt, anders weer toilet

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2790

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 januari 2026 01:56 PM
  [ # 242 ]

Inderdaad, dat staat voor Ne Fournissons Plus.

Maar jij zou wel eens spekkoper kunnen zijn met die “nieuwe computer” cheese
We zijn benieuwd wat de komende ritten opleveren. Hopelijk hoef je verder niks meer te doen.
Als ik de gegevens zo bekijk is het niet de meest recente software-versie die er op zit, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet functioneert. 

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten

Gepost: 11 januari 2026 02:16 PM
  [ # 243 ]

Oke, dus alleen een tweedehands of reparatie.

Nou helaas storing vering…..... terug naar de tekentafel huh

Lexia/Diagbox (7.60).

Profiel  

JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 januari 2026 02:22 PM
  [ # 244 ]

Da’s balen Shocked

Welke code krijg je als je ‘m aan je Diagbox hangt?

Groet,
JW

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten

Gepost: 11 januari 2026 02:28 PM
  [ # 245 ]

Dat moet ik nog doen, me vrouw is er nog mee onderweg, ik denk C1630,  in het document wat je me stuurde (op mijn VIN) staat dat de nieuwe software geïnstalleerd moet worden.

Ik kijk vanmiddag even nog en anders Johan even bellen, baal er wel van.

Lexia/Diagbox (7.60).

Profiel  

GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 592

Gepost: 11 januari 2026 04:30 PM
  [ # 246 ]

Hoi Rene, ik ga me nergens mee bemoeien, maar jij heb mij ook al eens geholpen met afstelling van de balgen.
Als ik start nu krijg ik direct de melding “storing vering, niet harder dan 10 km/u”.
Wanneer ik de sleutel in het contact doe èn alle deuren dicht heb, gaat de compressor even brommen totdat de auto op goeie hoogte is,
en kan ik gewoon starten en mijn rit rijden. Geen idee of de hoogte afstelling juist is, maar ik kan er mee leven. Ze is al 18½ jaar hè.
Morgen voor de APK.
Succes verder en ik lees het vervolg wel weer. :smt03
Groetjes Jan.

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12616

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 januari 2026 07:01 PM
  [ # 247 ]
JW schreef:

Dat de getelecodeerde versie 5273N2 duurder zou zijn dan de niet getelecodeerde N1, blijkt niet zo te zijn volgens de prijzen op S.C.
De eerste kost € 389,98 incl. BTW, de tweede € 433.14

Ook bij de vervanger 5273P4 en P5 is dat zo
De getelecodeerde kost € 721.30, de niet getelecodeerde € 1084,51

De getelecodeerde versie zal vaker verkocht worden omdat het makkelijker is voor de garage, de niet getelecodeerde versie ligt langer op de plank, dus hangt het (SAP)systeem van PSA automatisch een hogere prijs eraan.

@Rene, het lijkt erop dat er toch een update nodig is van de veercomputer, meestal omdat het niet overeenkomt met wat de BSI verwacht.

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 11 januari 2026 10:59 PM
  [ # 248 ]
Rene Hoekstra schreef:

Dat moet ik nog doen, me vrouw is er nog mee onderweg, ik denk C1630,  in het document wat je me stuurde (op mijn VIN) staat dat de nieuwe software geïnstalleerd moet worden.

Ik kijk vanmiddag even nog en anders Johan even bellen, baal er wel van.

Hoe is die rit gegaan?
Was/bleef de vering nog wel oké, of ging het onderweg toch mis?
En hoe was het bij het uitstappen en op slot zetten, stabiliseerde hij zich toen nog wel zoals je eerder schreef?

Als dat allemaal nog wél werkte, is die storingsmelding niet automatisch een bericht dat het foute boel is.
Wél dat het verstandig en wellicht nodig is ‘m te updaten.

Ter vergelijking: ik heb op dit moment een stevige storingsmelding bij mijn C5AC-Hy. Die zegt elke keer na het starten dat ik een garage moet opzoeken om dat te verhelpen.
Na uitvoerig overleg met, en analyse door de garage is besloten dat ik er nu gewoon mee kan doorrijden, in afwachting van onderdelen om het te repareren.
In een ander draadje heb ik daar uitvoeriger over bericht.

Groet,
JW

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten

Gepost: 12 januari 2026 11:10 AM
  [ # 249 ]

bye

Gister werd de Picasso met een storingsmelding geparkeerd, vanmorgen ging mijn vrouw weg, ze start de auto…............geen storing Shocked Picasso werd op hoogte gebracht en klaar.

Ze kwam terug en nog steeds storingsvrij…......................dus dat betekent dat het systeem werkt.

Mijn gedachte is alsvolgt, de nieuwe accu is “gebruiksklaar” ik heb deze dan ook niet verder opgeladen en zo in de Picasso geplaatst, nu las ik ergens op het WEB dat als de spanning laag is de stroomsterkte toeneemt en laat dit nou die storing zijn die word aangegeven (stroomsterkte te hoog C1630), gister was het ver beneden het vriespunt dus dan denk ik dat de accu lager is gekomen dan de waarde die ingesteld staat (ergens tussen de 11,9 Volt en 11,4 Volt even uit me hoofd) dat de vering in storing gaat.

Ik heb nu de druppellader eraan gehangen, de accu stond nu op 12,2 Volt voordat ik ging laden, ik laat hem dan nu ook lekker staan, Ik hoop dat het dan opgelost is, wat je ook zegt JW, het hoeft niet altijd een storing te zijn.

lovecitro

Lexia/Diagbox (7.60).

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4025

Gepost: 12 januari 2026 11:57 AM
  [ # 250 ]

Als je na een rit nog 12.2 volt over hebt dan kun je hem inderdaad beter opladen, want half opgeladen na een rit is niet het ideaal, vooral niet bij lage temperaturen.
Je analyse lijkt me wel correct.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12616

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 januari 2026 12:04 PM
  [ # 251 ]

Gebruiksklaar betekent geschikt om te starten, maar daarna wel even een ritje maken van minimaal 20 min. om goed op te laden. Lage temperaturen vind de accu en elektronica niet fijn, door de lagere spanning en hogere stroomsterkte, mijn auto gaat soms ook de mist in met vrieskou.

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten

Gepost: 12 januari 2026 12:23 PM
  [ # 252 ]

@Citroensmgz,
Dank voor je bevestiging, wat is een correcte waarde voor de accu?

@ZX1.4i,
Dat ritje heb ik ook niet gedaan, was een ritje van hooguit een minuut of 8, ik ging er wel vanuit dat de accu goed vol zat, mede omdat de leverancier van de accu dit expliciet erbij zet, beetje dom van mijzelf om het niet te controleren, weer wat geleerd.

Kan iemand mij uitleggen dat als er lagere spanning uit de accu komt de stroomsterkte toeneemt? ik ben niet echt thuis in electronica

Lexia/Diagbox (7.60).

Profiel  

JW
> 2000 berichten

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 12 januari 2026 01:23 PM
  [ # 253 ]

Als je een elektromotor opstart, gaat er een grote stroom lopen. De motor heeft op dat moment alleen nog maar z’n Ohmse weerstand, en die is laag waardoor de stroom groot is.
Als de motor op toeren is, wordt die stroom veel lager, dat komt door de tegen EMK.

Is de spanning nou wat lager dan gewenst, dan komt de motor niet lekker op toeren, terwijl hij wel vermogen moet leveren aan de pomp. Met als gevolg een kleinere tegen EMK, en dus een grotere stroom die probeert dat te compenseren.

Groet,
JW

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4025

Gepost: 12 januari 2026 02:07 PM
  [ # 254 ]

Accuspanning in rust:
Er is geen “correcte waarde” maar je mag er van uitgaan dat een accu die voor 90+ % vol is een poolspanning van 12.6 volt in rust heeft.
In rust: d.w.z. enige tijd nadat je het laadproces stopgezet hebt: je laad de accu met 13.8-14.4 volt , 1 minuut daarna heb je waarschijnlijk meer dan 13 volt maar dat zakt dan nog een beetje.
En voor de precisie: Het type accu ( AGM, met cadmium etc.) en de buitentemperatuur hebben daar ook nog een kleine invloed op, maar je ziet dal een tiende volt al veel uitmaakt. AGM accu’s hebben vaak een paar procent meer poolspanning, en dat vertaald zich dan in een spanning die ongeveer 0.1 volt hoger is.

De vuistregel 12.2 is halfvol, 12.6 volt is vol en 12.0 volt is behoorlijk leeg kun je wel gebruiken.
Bij 12 volt heb je grofweg nog wel zo’n 20% van de capaciteit over, dat houdt de lichten aan, maar daarop kun je al niet meer starten en als je dat langdurig zo laat dan kunnen er ongewenste chemische reacties optreden, zoals sulfatering van de platen.

Een “moderne” auto kun je veelal al niet meer starten als je op 25% van de lading zit: De reden , als je start moet je accu veel vermogen leveren, dan zakt de poolspanning nog een volt of meer extra en daar kan de electronica slecht tegen. Bij lage temperaturen wordt dat effect nog erger.
Om nu te voorkomen dat die elektronica rare dingen gaat doen wordt dat “beschermd”, d.w.z. de electronica wordt simpelweg niet ingeschakeld of afgeschakeld. Hoe en bij welke spanning dat hangt af van de fabrikant van de auto.
Als je met een te lege accu staat dan kun je auto vaak nog wel aanduwen of aanslepen: Dan treedt de “dip” van de startmotor niet op en wil het wel eens lukken hem weer aan de gang te krijgen.

Je hebt trouwens wel een fatsoenlijk multimeter nodig om dit goed te meten: Het verschil tussen 12.5 en 12.6 volt is iets minder dan 1%.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Rene Hoekstra
> 1800 berichten

Gepost: 12 januari 2026 02:34 PM
  [ # 255 ]

Dank jullie wel voor de uitgebreide uitleg, nu is het duidelijk voor mij.

Lexia/Diagbox (7.60).

Profiel  

17 van de 17
« Eerste  < Vorige 15 16 17

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook