7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

Aan CX’en geen geBreak!
Gepost: 23 mei 2016 05:46 PM
  [ # 91 ]

Er zit geen speling op de armen en ze bewegen super soepel nu. Ik meende ook dat er iets loos was, maar heb er alle vertrouwen in dat het nu goed is. In ieder geval die lagers hadden geen speling en zagen er nog als nieuw uit. Ook de lagerschalen. Auto voelt achter nu ook als een pakje boter, dus goed. Geen vetnippels erin gezet. Met die kilometers die ik (niet) maak hoef ik er de komende jaren niets aan te doen. En ik heb nog 2 sets lagers liggen…....
als ik dan een keer “knak” hoor dan zet ik er wel nieuwe in, maar voorlopig is het weer top….......

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

Gepost: 13 januari 2026 04:22 PM
  [ # 92 ]

bijna 10 jaar….. niks, nada. Geen enkel berichtje over het wel en wee van deze Break!

Tot vandaag. Ik vond het wel weer eens tijd voor een update, aangezien er best een hoop gebeurd is sindsdien, maar het goede nieuws is dat ze leeft, of beter gezegd weer tot leven gewekt is eigenlijk. Wat is er gebeurd?

Een aantal jaar de CX met plezier gewoon zo nu en dan gebruikt, tot de APK van 2022, want dat werd een vette afkeur.
Zo zijn er meestal wel wat kleine puntjes om weer 2 jaar met madame te mogen sturen, maar dit keer was het grootste afkeurpunt Roest…. Roest met een hoofdletter. Een gare kriksteun een weggerotte achterkant waardoor de bumper maar half bevestigd was gooide roet in het eten bij deze staatsinspectie. Als je trouwens goed ging kijken waren er nog wel wel wat aandachtspunten. Geen APK dus en ook geen uitzicht dat ik die snel weer zou hebben, auto dus geschorst.

In de 2 jaar die volgden, zo ongeveer een tank leeggereden door de auto schuur in en uit te rijden. Tot vorig jaar een collega van me op de proppen kwam met een kennis die lassen leuk vind en het een leuke uitdaging vond om de CX samen met mij van alle roest te ontdoen. Zo gezegd, iets minder snel gedaan….

Auto de brug in, ophanging, tank, bumpers uitlaat, delen van het interieur etc gedemonteerd en aan de slag…...

Vakkundig werden alle slechte plekken eruit geslepen en voorzien van nieuw fris staal, dorpels, wielkasten en spatborden gerepareerd.

Inmiddels heb ik de hele onderzijde voorzien van nieuwe anti steenslag, een laag RX 5, 7 en 10. Zelfs het subframe is weer mooi chocoladebruin. Dat lijkt wel weer een ritje door de pekel te kunnen weerstaan.

Auto is inmiddels ook weer opgebouwd, ook voorzien van verse sapjes, wat extra stikstof in de bollen, nieuwe banden en wat ander APK leed zoals aandrijfashoezen. Gister een kleine proefrit gemaakt en alles werkte en ze reed fantastisch. Morgen mag ze dus naar de APK.

Is het project dan af? Nee nog lang niet! Nu de onderkant weer hard en strak is, besloten dat ik ook de carrosserie weer helemaal netjes wil hebben. Fase 2 van het project is dus een complete spuitbeurt.
Inmiddels door de tijd heen een setje deuren, goeie achterklep gevonden. Restte nog de wens om er getint glas in te willen en dat gevonden in de vorm van een andere CX Break. Bij een setje glas kreeg ik dus een auto kado…..

Om te voorkomen dat het een eindeloos project wordt, besloten dat ik de CX eerst weer rijdend wil hebben alvorens aan fase 2 te beginnen. Vandaar dus nu eerst APK en dan op zoek naar een spuiter die zin heeft om de auto strak te maken en over te spuiten.

Tips voor een goede en niet al te dure spuiter zijn welkom! Ik hoop dat ik vanaf morgen in ieder geval de mogelijkheid heb om met de auto weer ergens naartoe te kunnen. Nog heel even geduld dus, maar de proefrit van gister smaakte naar meer…...

Profiel  

F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9400

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 13 januari 2026 10:15 PM
  [ # 93 ]

Mooi dat ze weer rijdt baar wordt.
Goede en betaalbare spuiter zoek ik ook nog.
Dus 2 voor de prijs van 1 zou mooi zijn.

Succes morgen.
VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  

bibberkip
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 985

Gepost: 13 januari 2026 11:05 PM
  [ # 94 ]

Een goede betaalbare spuiter, daar zeg je wat . Was op t nieuws dat schadebedrijven weken-maanden vol zitten . Dan hebben de meesten geen zin in low budget spuitwerk , dat was vroeger al zo .

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  

Gepost: 14 januari 2026 12:19 AM
  [ # 95 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police
Low budget is weer een ander uiterste, maar bedoel gewoon fatsoenlijk werk voor een eerlijke nette prijs. Het hoeft echt geen kwestie van overblubberen te zijn. Maar het moet ook niet zo zijn dat ik 2x de waarde van de auto na spuitwerk moet betalen. Ja na al dat gesneeuwd van de afgelopen weken is het niet de beste tijd…..
Ik heb gelukkig ook weer niet heel veel haast. Dat scheelt wellicht ietsje.

Profiel  

bibberkip
> 900 berichten

Gepost: 14 januari 2026 08:35 AM
  [ # 96 ]

Wat vindt men betaalbaar? als een vakbekwaam spuiter een cx break moet overspuiten , en dat kost 150 uur werk dan kost dat heden gewoon 15 ruggen + materiaal en btw. tel maar uit, dan is de cx onbetaalbaar voor de eigenaar, maar als de spuiter in die zelfde tijd 10 vw-tjes met een leuke schade herstelt dan beurt ie een veelvoud van dat bedrag. Dus hebben ze geen tijd voor een cx, laat staan als je ‘‘wensen’’ hebt. ( gewoon uit de praktijk )

Profiel  

ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 296

Gepost: 14 januari 2026 10:46 AM
  [ # 97 ]

Een spuiter in combinatie met het woord betaalbaar, dat is geen makkelijke.

Het begint er al mee om een spuiter te vinden die een klassieker wil doen. Daar zijn er niet veel meer van.
Autoherstel Mid-Fryslan in Oldeboorn is een vakbedrijf waar de klassiekers (veel Citroëns) de deur in- en uit rollen.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane

Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Dyane 6

Profiel  

bibberkip
> 900 berichten

Gepost: 14 januari 2026 02:21 PM
  [ # 98 ]

40 jaar geleden was het al zo, een oude wagen namen ze (we) alléén als het niet druk was als opvulling van de werkplaats. Dan werd het weer drukker in de spuiterij ( hagel windhoos vierdaagse enz ) en stond zo’n brik ineens in de weg. Dan werd ie of doorgestoten naar een ander adres, die er een zootje van maakte, of werd het afgeraffeld en moest je het 3 keer overdoen en verloor je klauwen vol geld, DUS een volgende keer verkocht je néé, of maakte het zo duur dat de klant vanzelf weg ging. Daar is m.i. niks aan veranderd. Neem daarbij de ‘‘doe het zelvers’’ die zelf het voorwerk hadden gedaan en de hele zwik begon te vreten omdat de verkeerde grondverf er onder zat of een thermoplast ( opel belgië) en dan was ie gespoten, en kwam je na de koffie terug in de cabine en stond het hele ding te rimpelen. Die ellende konden we maar op 1 manier voorkomen en dat is : géén tijd voor helaas !

Profiel  

Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4989

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 januari 2026 09:02 AM
  [ # 99 ]

Ouwehoeren over hoe het vroeger was, dat levert de vraagsteller natuurlijk geen nuttig antwoord op.

Is Toncar, jou wel bekend, geen optie (meer)? Is die te duur, of heeft die geen tijd?
En via Konijnendijk in Bergschenhoek?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook