2de dash uitbouwen: onderste helft eerst?
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106

Gepost: 02 februari 2026 06:18 PM

Zoals je kan zien op de foto, is het klokkenspel van mijn dash er uit, alsook de beplating rond het stuur, nu zou ik de plastic ventilatie-geleidebuis bovenin moeten verwijderen om aan de doorvoer van de kabels te komen. Daarvoor moet spijtig genoeg ook het bovenste deel van het dashboard (2de type) eruit, de schroeven van die buis zitten verkeerd. Kan die bovenste dash-helft er als eerste apart uit, of moet de schuifregeling van de verwarming er eerst uit (onderkant dash), en moet die bruine helft er ook eerst af?
Bovenaan heb ik al 3 moeren gevonden, zoals Waterman in 2022 beschreef, maar veel meer vind ik er niet over op het forum.

waterman schreef:

Bij de 67 kan het handschoenenvak er niet uit. Je moet het ventilatierooster rechts er uit halen. In de hoek boven, tegen het raam zit een moer die los moet. Verder zit er een moer ter hoogte van de binnenspiegel, tegen de raamlijst/schutbord: ook los. Dan links, ook in de hoek tegen het raam: moer, moet ook los.

Behalve die 3 moeren, moeten de 2 moertjes binnenkant het gat van de asbak ook los?
En is er in de manuals ergens een gedetailleerde beschrijving te vinden, ik heb al duizenden pagina’s doorgespoeld, maar blijkbaar mis ik ergens het gouden hoofdstuk.

Afbeelding Bijlagen
DASH_.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

- ID/DS DS20H
Gepost: 03 februari 2026 02:04 PM
  [ # 1 ]

LoMax, op http://bk23.free.fr het handboek 583-2 Deposes et poses ophalen. Vanaf PDF-bladzij 286. Het planche de bord van het model 1969 ziet er iets anders uit maar met deze handleiding is het mij ook gelukt.

Afbeelding Bijlagen
P1010006a.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

LoMax
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 03 februari 2026 02:21 PM
  [ # 2 ]

Bedankt, hier ben ik al een eind verder mee. En er zijn altijd kleine verschillen, zo lees ik iets over verwijderen handschoenenvakje, terwijl dat bij mijn dash (zoals Waterman in 2022 reeds opmerkte) niet kan/moet.

Profiel  

1969DS20
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS20H
Gepost: 03 februari 2026 02:25 PM
  [ # 3 ]

LoMax, ik heb in 2007 het handschoenenvak er conform de beschrijving wel uitgehaald. Waterman had het over een 1967 exemplaar.

Profiel  

LoMax
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 03 februari 2026 02:29 PM
  [ # 4 ]

Ik wou dat ik al zo ver zat als op jouw foto te zien is Wink
Ik zie inderdaad dat hij het over een ‘67 had, maar zie bij mijn handschoenenvakje niet meteen de mogelijkheid dat los te halen, er waren in 69 nog twee types handschoenenvak…
Alhoewel, ik verwar de vakjes van ID en DS waarschijnlijk.

Profiel  

1969DS20
< 100 berichten
Rank

- ID/DS DS20H
Gepost: 03 februari 2026 10:59 PM
  [ # 5 ]

LoMax, ik heb even gespiekt bij mijn DS20. Het handschoenenvak hangt in een zwarte stalen beugel, die weinig lijkt op wat er in het onderdelenboek getekend staat. Richting achterkant van de auto zit die beugel met een moertje vast dat tussen het gat van de asbak en het gat van de radio zit. Met een spiegeltje zie ik dat de aan de voorkant de beugel met een schroef/bout met Pozidriv kop vastzit. Ik heb geen idee of en zo ja hoe ik die schroef heb losgemaakt. Maar als ik het nu bekijk denk ik dat het handschoenenvak pas vrij komt op het moment dat je dat grote rechter bovendeel van het planche de bord er af tilt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook