Totaal aantal Berichten: 11964
- Xantia TD SX
De lagertjes liggen inmiddels ook op de krukas. Een beperkte vorm van testmontage laat zien dat er niet meer voor nodig is dan dit om het hele verhaal weer soepel te laten draaien. Het is wel even opletten met de dikte van de pakking tussen de carterhelften, maar dat is normaal bij een dergelijke constructie: die is mede bepalend voor de uiteindelijke afstand tussen de buitenste lagerschalen en dus voor het gesloten lopen van het geheel. Voor zover nu te beoordelen is ‘t met een standaard pakking weer gewoon zoals het moet zijn, maar daar kan dus voor de laatste finesse ook nog een beetje mee gespeeld worden.
Kortom, het komt er op neer dat het blok weer met enige zorg en aandacht afgemonteerd kan worden. Benieuwd of het dan ook allemaal werkelijk zo mooi blijft lopen als ‘t nu doet, maar alle tekenen zijn ernaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- Xantia TD SX
En dan het versnellingsbakje weer opbouwen. Dat blijft stressen, met die rollagertjes. Ook als je daar allerhande trucs voor hebt bedacht. Die op zich overigens gewoon werken, maar die rolletjes zijn nogal geneigd om hoe dan ook te willen ontsnappen.

Maar goed. Daar hebben we schuttingtaal voor. En dan lukt het uiteindelijk ook wel weer gewoon:

Dan kunnen er her en der de relevante keerringen in en dan kan de primaire overbrenging er weer aan gehangen worden. En dan gaat het ook al echt weer een beetje op een Puch-blokje lijken!
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- Xantia TD SX
Keerringen, op een trapaskeerring na die pas op het allerlaatst aan de beurt is, er weer in gezet en daarna de primaire overbrenging met koppeling en treklager weer aan het blok gehangen. Alles loopt nu netjes en de bak schakelt keurig 1-N-2-N-1-N heen en terug dus dat gaat ook goed. Verder is de blokkering voor de terugtrap-inrichting er weer in gegaan en daarmee vind ik het wel even leuk voor vandaag. Ik heb zo’n beetje alle reeds schoon gemaakte onderdelen er nu weer in gelegd, dus het zal wel eerst weer een poosje rotzooien worden met ontvetters en schraapgereedschap. Maar we gaan de goeie kant op met dit Puch-blokje. Het lijkt erop dat ‘t allemaal redelijk pijnloos in orde komt. Famous last words…?
Derk
- Xantia TD SX
De versnellingsbak is weer dicht. Verder hangt het voorste tandkransje weer aan het blok en heb ik de grondplaat van de ontsteking er weer aan gehangen. De lichtspoel heb ik voorlopig maar vervangen door een andere, aangezien het aansolderen van een nieuw draadje een verrekt listige operatie is bij het oude type lichtspoel. Als je ‘t verkeerd doet, loop je het risico dat de spoel zelf af wil gaan wikkelen, lijkt het naar. Daar wil ik dan later eens meer tijd, aandacht en rust aan kunnen spenderen. Tenzij het met de vervangende lichtspoel allemaal niet lekker wil werken natuurlijk, maar in dat geval hoeft er niet meer los dan het vliegwiel en dat is goed te overzien.
Inmiddels ben ik begonnen met het leeg baggeren van het frame. Ik heb al eerder wat acties in die richting ondernomen, voor zover haalbaar zonder het brommertje uit elkaar te halen. Bij elkaar opgeteld is er straks zomaar een kilo of twee aan rotzooi uit het brommertje verdwenen en dat is bij een vlieggewicht voertuigje zoals een Puch een heel nette gewichtsbesparing ![]()
Als het een beetje mee wil zitten met dat leeg baggeren hangt morgen de basis van het motortje weer in het frame. De rest van het afbouwen gaat veel gemakkelijker als het blok weer op z’n plek zit. Dan maak je op een gegeven moment alleen al minder makkelijk krassen in het mooi gepoetste versnellingsbakje en dat maakt ‘t de moeite al waard.
Derk
- Xantia TD SX
Kabeltjes voor de achterrem, koppeling en versnellingen weer aangelegd en zover afgesteld. Daarbij brak er een stukje uit de schakelhendel, waardoor één van de spanners van de schakelkabel niet meer goed op z’n plek wordt gehouden. Blijkbaar zat daar al een haarscheurtje in of zoiets, want ik merkte het eigenlijk alleen doordat de kabelspanningen niet lekker in balans wilden blijven. Kracht is er in ieder geval niet aan te pas gekomen en zo’n gebogen spannertje mag normaal niet genoeg voorstellen om pardoes uit de hendel te breken.
Er moest natuurlijk iets gaan tegenzitten en eerlijk gezegd vertoonde die schakelhendel bij wijze van een verbogen koppelingsgreep sowieso al tekenen van leed. Dat gaat een keer mis natuurlijk. Nou ja, dat was dus na 69 jaar al
Na enig gefrut met de kabelspanningen werkt het allemaal op zich wel, maar dit komt geheid niet goed: als er één keer iets hapert heb je de schakelkabel er tussenuit liggen en dan ben je dus gezien.
Nou worden die hendels nagemaakt en ze zijn ook nog betrekkelijk betaalbaar, dus op zich geen paniek. Maar die hendels zijn dus uitverkocht. De redding lijkt er uit te gaan bestaan dat ik een complete set NOS originele Magura koppeling/schakel & gas/voorrem hendels met de originele, correcte, randloze witte handvatjes kon bestellen. Er stond nog 1 zo’n set op voorraad op de website van mijn leverancier, dus hopelijk was dat werkelijk de actuele voorraadstatus.
Natuurlijk heeft het allemaal niet zo veel haast, want het wintert voorlopig nog lekker door hier boven de tijdelijk naar mijn hoek van het bos verlegde poolcirkel, maar ik kan het dus absoluut niet lijen dat ik m’n klus op een gegeven moment voor onbepaalde tijd stil moet leggen om af te wachten wanneer ik met fatsoen een schakelhandgreep kan organiseren. Dus ongeveer anderhalve meier verderop (wat in wezen nóg een heel nette prijs is voor een complete NOS set hendels) gaan we zien of ‘t met dit spul op te lossen is. Als die set dus inderdaad nog beschikbaar was…
Beetje jammer dat er dan een erg opvallend nieuw onderdeel aan het stuur hangt, maar goed. Je zult wat moeten. In principe is de schakelkabel gewoon intact, dus die zou zo’n ombouw vrij moeten kunnen overleven. Maar het hele verhaal laat wel precies zien waarom ik er voortdurend tegenop heb gezien om met dit brommertje aan de slag te gaan. Laat je alles op z’n plek, dan overleeft het desnoods de nucleaire apocalyps. Hebben de kakkerlakken ook een leuk brommertje. Maar begin je er ergens aan te sleutelen, dan heb je in no-time elk onderdeel een keer in handen gehad voor herstel of vervanging.
Oh well. Onwards…
Derk
- Xantia TD SX
Het blok hangt dus weer in het frame. Rustig aan verder opbouwen: zuigertje er weer op, met nieuwe veren, cilindertapeindjes er weer op, elektra weer aangesloten. Inmiddels staat ook de cilinder weer op z’n plek, maar nog los want ik ben nog met de kop bezig. Daar moet immers nog eerst een decompresseur in, en dan kom je weer met passingsproblemen te zitten in zo’n decompresseur-kitje. Nieuwe onderdelen met ontwerpfouten zijn de dood nog een keer voor de oldtimerhobby, had ik ‘t daar al wel eens over gehad?

Nu de cilinder weer op z’n plek staat kan ook de uitlaat er weer onder. Weliswaar is het bochtje nog niet aangetrokken, want de cilinder staat immers nog los, maar dan weet je in elk geval of dat past. Originele nieuwe bestaan zo ongeveer niet meer, dus het moet met een imitatie onderdeel. De originele is decennia geleden zorgvuldig verknutseld en bovendien erg mottig geworden en dan zul je wat moeten. Het uitlaatje past in ieder geval redelijk, na er enigszins mee in discussie te zijn geweest.
De schade aan de schakelhendel ziet er zo uit:

Er is precies op de verkeerde plek een heel klein hoekje uit gebroken. Het hele ding is van zamac gemaakt, kun je dus vergeten dat je daar een degelijke reparatie op toepast. Na enig aandringen met een tangetje wilden de restanten van de kabeldoorvoer de spanner nog net goed genoeg houden om de kabels grofweg af te kunnen stellen, maar dat was dus eigenlijk onzin omdat het hele verhaal uit elkaar moet voor een nieuwe hendel. Want pas dan wordt dit weer betrouwbaar.
De carburateur kan er intussen, net als de uitlaat, ook weer op. Dat is natuurlijk ook weer gezeik. De Fischer carburateur die erop staat is betrekkelijk zeldzaam en heeft daardoor geen onderdelensupport. Dat is op zich niet erg, máár… Ik heb dus een nieuwe chokekabel van eindelijk het juiste model op die plof geschroefd en die kan niet goed werkend worden gemaakt met die gammele Fischer carburateur. De kabellengte klopt niet. En dat kun je niet wegstellen, omdat het deksel van die carburateur met de spanner vast zit. Een M5 fijndraads spanner in 45 graden gebogen uitvoering die ten eerste pakt in de gare schroefdraad van de carburateur en dan ten tweede niet meteen veel te lang is voor de kabel die erdoor moet is niet te vinden. Dus zal er alsnog een 12mm Bing achter moeten, met uiteraard een ander aanzuigrubber. Die zijn origineel wel te vinden als het beurzenseizoen weer los gaat, ik denk dat je er in Bockhorn bijvoorbeeld binnen de kortste keren een krat vol van hebt, maar dat is pas tegen de tijd dat ik er allang weer op wil rijden. Dus er zal, in ieder geval totdat er weer normaal naar origineel spul gezocht kan worden, wel een imitatie 12mm Bing moeten komen om ook dit gedoe weer op te kunnen lossen. Met uiteraard een aanzuigrubber, maar die hoeft dan alsnog maar één keer.
Afijn, de postbezorgers weten me de komende dagen wel te vinden, ben ik bang.
Totaal aantal Berichten: 6259
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Is de choke zo noodzakelijk? Mijn Mash start standaard zonder. Sterker nog, mét choke weigert ‘ie alle dienst… Nou is dat natuurlijk een 4-takt, maar dan nog.