Bekend probleem met RT3, RT4(=RT3 evo) en RT5, de HDD is aan het overlijden, de radio probeert dan steeds opnieuw op te starten, gezien de leeftijd niet zo gek dat dit gebeurd.
Als je handig bent met computers en termen als M2 SSD, SATA adapter, partities, klonen, IDE master/slave en Mirascript je niet afschrikken, kan ik een korte uitleg geven hoe je de HDD kan vervangen door een SSD.
Aha! Nou dat zou mooi zijn. (dat bekend is wat het is)
Is dat ook de verklaring waarom het scherm totaal niets weergeeft?
Ik houd wel van een uitdaging hoor. Verder ben ik niet-ontechnisch. Ik heb weleens een partitie gemaakt maar dat is al eeuwen geleden.
‘K sta open voor je uitleg!
Groeten Reisvlieg
Ja daarom geeft het scherm niets weer, gaat op zwart of alleen het Citroen logo in een poging opnieuw op te starten. Bij deze de uitleg, maar nogmaals, hier is wel veel meer kennis nodig dan een keertje een partitie aan te hebben gemaakt.
- Bouw de radio uit, haal de HDD eruit en sluit deze aan op je PC met een adapter voor 2,5” IDE HDD
- Kopier de configuratie bestanden als eerst, dat zijn de user…dat bestanden
- Koop een 2,5” SATA naar IDE adapter en monteer hier een SSD op, bij voorkeur dezelfde grootte, ik dacht 30 of 32GB. Voor een upgrade in mijn auto heb ik een M2 Sata gebruikt van Kingston en een adapter van DeLock.
- Maak een exacte 1:1 kloon/image van de HDD naar je PC, met bijvoorbeeld Macrium reflect, vink ook de optie ongebruikte sectoren kopieren aan, het moet echt een 1 op 1 zijn.
- Stel de adapter in op slave, de CD-speler in de radio is master, in PC’s is het vroeger altijd andersom geweest en daarom voelt dit vreemd aan, maar het klopt. Afhanklijk van de adapter kan het een jumper zijn of een pinnetje wegknippen, dat laatste moet ik doen, anders werd de HD niet herkent.
- Mocht het klonen niet gelukt zijn, maar je hebt wel de configuratie bestanden veilig gesteld, monteer dan de lege SSD in de auto en doe een update CD in de radio, de software wordt dan automatisch geinstalleerd. De update CD kun je bij de dealer kopen, in 2021 kostte deze nog geen 10 euro. Na het installeren, bouw de SSD uit en sluit weer aan op je PC en kopier de configuratie bestanden met de hand op de HDD, om de juiste instellingen erin te krijgen.
- Mocht het niet lukken om de configuratie bestanden gekopierd te krijgen, installeer dan de software met de update CD, bouw de SSD weer uit en sluit aan op je PC. Download mirascript om alle instellingen handmatig in te stellen, er staat veel info op internet over Mirascript.
- Maak de partities niet groter, laat ze zoals ze zijn, anders werkt het niet meer.
- Negeer adviezen over oplossingen met een CF kaart, dat is achterhaald….
Beste ZX1.4i:
Er zit een RT3 in met een kleurenscherm. Dat is geen RT3evo of RT4, dus geen harddisk.
Als je er geen CD in stopt dan start de Navigatie niet op.
Reisvlieg: Heb je een navigatie CD erbij ?
Ik was vergeten dat bij jouw C5 de ventilatie nog een apart klein schermpje heeft.
To err is human, not to err is divine.
RT3 heeft een HDD, een RT2 werkt met een CD.
Ter info een RT4 wordt ook wel RT3evo genoemd, beiden met kleurenscherm, heb een dozijn radio’s liggen, van RT2 t/m RT6, en nog veel meer. Vanaf RT6 en hoger kun je hetzelfde probleem hebben, dan is het een SD-kaart die aan het overlijden is, ook die kun je klonen als je er op tijd bij ben.
Da’s interessant: Ik heb een paar maanden geleden in m’n C6 de RT3 uit 2006 vervangen door een RT5, ( van een 407, maar dat terzijde) en daarvoor al eens een RT3Evo door een RT5. Die RT5 omdat je dan handsfree kunt bellen met bluetooth en een HDD hebt, die ik overigens vervangen heb door een CompactFlash kaart.
Ik kan me dus goed herinneren dat er in die RT3 uit 2006 geen harddisk zat, maar een navigatie CD en een CD wisselaar omdat je anders geen muziek kunt spelen terwijl de navigatie werkt.
Maar misschien heb je niet dezelfde RT3 als ik.
Die RT2’s waren toch de VAN/CAN systemen van voor de RT3 ?
Beste Citroensmgz en ZX1.4i
Helaas heb ik er geen navigatie-cd bij.
Als ik de uitleg van ZX1.4i zo lees dan zou dit proces me wel moeten lukken.
Is de uitkomst van jullie discussie nog relevant voor een beslissing om dit proces wel of niet te gaan doen? Deze volg ik namelijk niet ![]()
Als je een RT hebt met harddisk dan werkt de methode van ZX14i, maar volgens wat ik weet zit er in je RT3 geen harddisk.
Ik heb nog wel een reserve Benelux disc voor een RT3 als je interesse hebt.
Nu begin ik een beetje te twijfelen, gezien het bouwjaar 2004, zou het nog een RT2 kunnen zijn, wellicht even een foto posten.
Ik denk dat de RT3 in je C6 toch een RT3evo (RT4) is geweest, alleen die kun je upgraden naar RT5, dat heb ik in mijn 407coupe ook gedaan, met een SSD ombouw. Had je de oude radio open gemaakt? De wisselaar met versterker en subwoofer is namelijk standaard bij het JBL pakket, de navigatie bestanden kun je op de HDD kopieren of vanaf de CD (DVD?) draaien. Ik sluit overigens niet uit dat we te maken kunnen hebben met een variant die ik nog niet ken, kijk nergens meer van op.
PS: Een RT5 is zeldzaam, wees er zuinig op, die dingen zijn 2e hands flink aan de prijs, ik heb er toen eentje op de sloop gekocht, ze dachten dat het een RT4 was
En daarna 2 redelijk goedkoop als reserve op ebay gescoord.
In mijn post van vandaag 06:59 PM heb ik een linkje naar een foto van wat er nu inzit gezet. Beetje donker, dat wel.
De auto is trouwens Datum eerste toelating 2 januari 2004, dus het bouwjaar is 2003.
Biedt dat genoeg info?
Dat is duidelijk een RT3, maar volgens het nr. 96533153XT geen RTevo (RT4), volgens google is 96533153XT een RT3-N1+-01, dat type ken ik weer niet, zie ook geen video uitgang wat een RT4 en RT5 wel heeft. Zou zeggen, maak open en we zien wel
Het lastige is dat je het aan de buitenkant niet ziet, ze hebben bijna allemaal hetzelfde frontje, wat vaak nog uitwisselbaar is.
Ohh excuus, dat serienummer was om aan te geven wat het “ongeveer’ was. Dit nummer kwam van een foto die op mijn radio leek. Ik wist niet dat het zo nauw stak.
Ik zal snel het nummer even achterhalen.
Is dat een klus van 1 minuut? Dan kan het vanavond nog even.