Totaal aantal Berichten: 7097
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee, maar die zijn heel licht. Diegene die ik bedoel lijken optisch heel erg op stalen velgen maar zijn dramatisch lichter. Draaiende massa in gewicht verminderen heeft een disproportioneel effekt op verbruik bij optrekken. Dus een xantia diesel op die c5 velgen is een leuk optimalisatie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
oohhhh, deze velgen zaten soms op xantia-slopers op de zaak, en heb ik nu op mijn hdi, origineel alu, die velgen die je bedoelde ken ik niet van de c5. Of men nu nog een 2.1 td aan moet schaffen? Tuurlijk is het een leuke wagen, maar voor die centjes da’s toch serieus geld. Als ik dan per-sé een activa zou willen (denk ‘t niet) dan zocht ik een hdi.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 7097
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De C5 gesmeede alu velgen worden heel vaak niet herkend voor wat ze zijn. Ze zijn een stuk dikker dan staal en merkbaar lichter. De meeste LM velgen zijn gegoten alu-legeringen (of magnesium of wat dan ook). Gesmeed alu kan een stuk dunner zijn. Of nu ik er aan denk, ik weet niet precies wat voor legering die C5 velgen waren, maar als je een citroen hebt waar ze onder passen (Xantia, C5 I & II… misschien ook BX) en je bent niet zo geintereseerd in blitzerige looks, dan is het een hele leuk manier om je draaiend gewicht flink te verlagen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Dat ben ik nu aan het realiseren , door eindelijk eens de kofferbak te ontdoen van vele-vele kilo’s in de vorm van o.a. bewaarde parts voor ooit en zo…..
De standaard velgen onder de C5 PH1 waren die plaat-alu velgen in de maat 6J15 ET18, 4x108.
Onder een Xantia was daaromheen een band in maat 195/60-15 een heel mooie combinatie. Ook de 205 brede band van de Activa en van de uitvoeringen met de sterke motoren (V6, 2.1TD en HDi110) kan daar uiteraard omheen.
Bij de allereerste C5’s hadden die velgen een probleem, er traden problemen op bij de bevestigingsgaten. Daar is toen een “terugroepactie” op geweest, de latere uitvoering had anders gevormde bevestigingsgaten en bijbehorende bouten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Er stonden een paar jaar terug verschillende xantia slopers op ‘t ‘‘kadaverveldje’’ achter de loods, en daar had ik redelijk wat toegang , en de velgen die op die 2.1 td zitten kwamen er ook best wel eens voorbij, oa op een turbo ct en een v6 en een 2.1 td. Die heb ik er vanaf gehaald, de mooiste zijn toen daar gebleven en een setje heb ik op mijn hdi gezet, na een debacle wat lang genoeg had geduurd met zgn ‘‘dion’’ velgen , aftermarket spul, niet goedkoop maar die waren echt belabberd , en dan zijn originele velgen dus een ver-a-de-ming ! Echt gewoon rond, en alle akelige aftermarket klachten in 1 keer gewoon weg ! Dus voor de tijd die deze hdi nog te gaan heeft is dit prima rijden.