Mooi! Bij mijn 1.4TU ging het olieverbruik weer terug-naar-nul.
Ruwweg na 20 jaar begon hij een beetje te verbruiken, en nadat ook de katalysator defect raakte (tegen 25 jaar) en ik nog een nieuwe vond wilde ik ook de seals doen, om te voorkomen dat de nieuwe kat allicht (ook) onnodig zwaar belast zou worden/voortijdig overlijden door olieverbruik (en zonder kat red je het niet bij APK, vanaf bj.‘93). Het bijvullen was ik ook wel zat, en het roken vooral bij heel lang file-kruipen.
De seals waren inmiddels non-existent (i.e. totaal verhard) en dat gaf een verbruik van 1 à 1,5 liter op 5kkm. (Normaal verversen bij 10kkm zonder verbruik (althans niet zichtbaar op de peilstok).
(Overigens, voor anderen: vervangen van klepseals (met perslucht) kan bij TU prima door het eenvoudig verwijderen van de tuimelaaras; het schijnt dat veel mensen denken dat dat onmogelijk is, zo bleek toen ik er destijds naar zocht.)
(Overigens 2: ik heb het nippel van een compressiemeter gebruikt en de druk van de compressor erop laten staan (dus zonder kraantje, en ik dacht dat ik 6 bar aanhield). Lekkage viel inderdaad enorm mee (en dat bij 295kkm, kop is er nog nooit af geweest; dat moet nu, 325kkm, wel gaan gebeuren vanwege ‘het bekende driehoekje’ RV).