Met het aangegeven rijbereik is al enige tijd iets mis. Of dat met de vervanging van de linker tankvlotter te maken heeft, of al langer zo is, kan ik niet met zekerheid zeggen.
Kortweg: je kan niet doorrijden tot 0 kilometer. Heb ik overigens ook nooit geprobeerd, maar ik vond het altijd wel verdacht dat je met 100 kilometer actieradius in de display er zomaar 61 van de 63 liter in kon krijgen.
In de VDCS had ik de interpretatie van de weerstanden van beide vlotters al zo getweakt dat het instrumentencluster (waarin je al deze zaken parametreert) keurig uitgaat van een volume van 63 liter als je ‘m lekker hebt volgehoosd, zoals ik vanmiddag voor de gelegenheid heb gedaan.
Nou is het aangegeven gemiddeld brandstofverbruik ook altijd wel erg optimistisch geweest. Boordcomputer 7,5l/100km? Daadwerkelijk 8,7. Boordcomputer 7,1? Naar binnen gegorgelde liters/gereden hectokilometer: 8,5. In de hoop dat het daar iets mee van doen heeft nog maar eens op onderzoek gegaan. Wat blijkt? Het aangegeven gemiddeld verbruik kun je bijsturen, in stapjes van 5%. Ik heb dus maar de maximale mogelijke 15% bij de calculatie gevoegd. Bij het activeren van de waarden zie je het aangegeven gemiddeld verbruik dan meteen veranderen. Wie weet is daarmee deze onhandigheid de wereld uit.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!