Zijruit glas in U-profiel kloppen: rubber eerst op glas?
LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127

Gepost: 14 mei 2026 04:07 PM

Ik ben intussen het binnenwerk van de deuren aan het monteren, en moet nu het glas van de voorste zijruiten in het nieuwe (gebruikte) onderste U-profiel kloppen. Aan de oude profielen was geslepen en gelast om er elec bediende ruiten van te maken, die heb ik eraf geklopt, ik wil ze terug origineel. Daarvoor ga ik het glas ondersteboven op een verende ondergrond zetten, om dan het U-profiel er zo op te kloppen. En dan nu de vraag: zet ik de rubberen U eerst op het glas, om dan daar het metalen profiel over te kloppen, of stop ik de rubber in het metalen profiel en klop ik dat in z’n geheel over het glas?
Bijkomende vraag: is het aan te raden iets smerends te gebruiken, zeepsop of silicone-spray bvb, of moet alles droog in mekaar?

Profiel  

bibberkip
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1125

Gepost: 14 mei 2026 11:14 PM
  [ # 1 ]

Als je twijfelt, dan kun je het profiel iets openbuigen met een dopsleutel of zo in de bankschroef, dan de rubber erin en op de ruit zetten, en dan weer in de bankschroef stukje voor stukje samenknijpen. Is even oefenen, maar zo deden we het vroeger , nooit een ruit gesneuveld.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

LoMax
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127

Gepost: 15 mei 2026 09:23 AM
  [ # 2 ]

Twijfelen is er zeker bij, maar dat zal ik ook met de bankschroef hebben. En een beetje oefenen, dat klinkt als ‘stoppen met draaien net voor ze breekt’:-)
Maar ik zie hier voor de rest weinig andere tips, dus ben ik er maar zelf aan begonnen. De bodem van de U is veel breder dan de bovenkant, net als de onderkant vd rubber zelf. In combinatie met het glas al in de rubber, is dat te dik om door de smalle opening te duwen. De rubber eerst in de U, dan verdwijnen de lipjes zo diep, dat je het glas er niet meer in krijgt. Dus voor de middenweg gegaan, rubber halfweg in de U, zodat er nog een cm rubberlip boven uitsteekt. Daar siliconen-gel (zeepsop droogt te snel/ik werk te traag) aan smeren. En dan masseren, en met houten hamer op de onderkant vd U tikken. En met 1 hand ‘fingers crossed’, met de andere hand duim omhoog, brr…
Rechterkant zit er nu in en gaat mooi op en neer, wordt vervolgd.

Profiel  

bibberkip
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1125

Gepost: 15 mei 2026 02:13 PM
  [ # 3 ]

Dat oefenen is meer als het leren kennen van de veerkracht van de goot, hoeveel moet ie verbreed worden en hoeveel gaat ie strak zitten bij samendrukken in de b.s. je kunt beginnen met een strookje triplex of karton.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook