Tankontluchting - Luchtonteveningsleiding
JanWaller
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 07 juni 2026 05:07 PM

Ik heb hoogstwaarschijnlijk een lekkende luchtonteveningleiding. Ik weet dat de Snoekfabriek het onderdeeltje nog heeft. Heeft iemand hier toevallig tips hoe deze te vervangen zonder de hele tank los te halen? Het betreft een BX 16 mk2 (Berline). Ik heb het onderdeel en dergelijke gevonden een deel van de monteurshandleiding die ik heb, hoekje bij nummer 6. Zie foto’s.

Afbeelding Bijlagen
1_lucht.jpgIMG_3016.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

mvdp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 81

Gepost: 18 juni 2026 03:28 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nog nooit van een ‘luchtontevening’ gehoord Wink. Wel van beluchting (t.b.v. tanken) of verevening.

Tank hoeft er niet helemaal onderuit. Ik heb hem slechts een stukje (scheef) laten zakken. Zover ik me herinner door enkel de hoogteregeling los te halen en de tankbevestigingsschroeven. En natuurlijk de zaak goed af te steunen en te zorgen dat er niet teveel brandstof in zit.

Overigens kwam ik er vervolgens achter dat dat hoekje bij mij nog echt prima was (en dat origineel, ong. 30 jaar), maar dat de afdichting aan de beluchtingsslang niet heel goed leek en zonder klemmetje was. Daar zekerheidshalve een klemmetje op gezet (met beleid; de beluchtingsslang is van dunwandig plastic) en het was voor elkaar.

Tweede bron (als brandstoflucht toch meer van rechts komt) is het verbindingsstukje aan vulhalszijde (onder nr.5 op jouw tekening). Daar zat bij mijn tweede BX een subtiele scheur in lengterichting. Die zag je normaal niet (door vuil, maar ook na schoonmaken want scheur zat aan de ándere zijde) en doordat hij niet ‘open’ stond. Kwam erachter door een keer per ongeluk te vol te tanken, voorbij dat verbindingsstuk, waardoor er benzine uit ging druppen, op straat, en het op dat moment zeker weten geen water zijn kon Wink.

‘Extra vol’ tanken gebruikte ik vervolgens (direct voorafgaand aan langere rit) als testje bij m’n eerste BX.

Edit: uitlaat deels laten hangen (en afsteunen) of geheel loshalen weet ik niet meer, maar ik denk dat ik hem compleet verwijderd heb gezien dat vrij eenvoudig is (beide bouten-met-veren voorop los, alle ophangrubbers los).

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook