eco of sport
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 21 juni 2026 08:39 AM

Deze week ‘ontdekte’ mijn vrouw de eco en sportknop, die voor mij uit het zicht zijn vanwege de schakelhnedel/pook dud ik had geen idee waar ik al tijden in rijd.Ben er bij mijn weten nooit aan geweest. Ik denk dat hij op ‘sport’ stond en mijn betere helft dacht dat ‘eco’ beter was. En nu vraag ik me af waar jullie in rijden, sport of eco. En waarom. Ik vond trouwens de sportstand prettiger. Het is net of hij nu wat minder/later op het gas reageert bij een inhaalmanoeuvre.
Wat zijn jullie ervaringen, wellicht ook qua gebruik? Ik houd me aanbevolen voor reacties.

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4107

Gepost: 21 juni 2026 11:48 AM
  [ # 1 ]

Die knop veranderd het schakelgedrag van de automatische versnellingsbak.
In de “sport” stand schakelt de bak later op, dan kun je beter de hogere toerentallen van de motor gebruiken.
In ECO stand schakelt hij zo economisch mogelijk, d.w.z. schakelt snel op en rijdt bij extra lage toerentallen.

Sport heb ik alleen gebruikt als ik met een aanhanger reed of in de bergen, ECO alleen als ik echt rustig wilde rijden, of in de file, want dan wordt je C5 echt loom.

Je hebt altijd in “normaal” gereden, want als je de C5 start kiest hij dit, ECO of Sport moet je ingeven, blijft niet staan na een herstart.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 21 juni 2026 11:56 AM
  [ # 2 ]

Heel duidelijk, dank je. Ik zal er eens op letten of hij weer op ‘normaal’ staat als we wee gaan rijden. Gisteren reed ik op de dijk Enkhuizen Lelystad waar ik een paar keer een vrachtwagen inhaalde. Daar merkte ik dat de auto minder fel accelereerde. Toen had ik moeten wisselen. Inderdaad maar wat vaker wisselen want op een vierbaans weg komt dat minder vaak voor.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook