ik kom er laatst achter dat mijn temperatuur meter altijd in het midden staat
ook hoor ik de fans niet inkomen ( ik denk omdat de temperatuur meter ook niet veder op loopt).
ik kwam er achter nadat ik het koelsysteem leeg moest laten lopen ivm onderhoud motor blok.
bij het weer opvullen van het systeem en het op bedrijfstemperatuur brengen viel mij op dat de fans niet in kwamen en dat de temperatuur meter niet voorbij halverwege ging.
ik heb toen de diagnose apparatuur er aan gehangen en daar de temperatuur afgelezen die was toen 70 graden.
na een half uur was deze verder opgelopen naar 90 graden maar het dash board gaf nog steeds de zelfde waarde aan (nog steeds halverwege de schaalverdeling).
nu mijn vraag hoe ziet het elektrisch schema er uit van de sensoren en dashboard temperatuur wijzer
zitten hier 2 sensoren op een voor het motormanagement en een voor het dashboard
en wanneer bij welke temperatuur moeten de fans in gaan.
ik heb ook geen foutmeldingen staan.
gr gijs
Ik zou eerst de thermostaat controleren. Als die open blijft komt je motor niet op temperatuur. De koeling ban een “bus” is ruim bemeten, die krijg je zonder behoorlijke belasting niet heet als de thermostaat open blijft staan.
To err is human, not to err is divine.
Ga dat morgen zeker doen
maar het rare hieraan vind ik dat de wijzer altijd in het midden staat ook als ik de temperatuur aflees met de laptop dan lees ik 60 graden na 15 min lopende motor na 45 min stationair draaien is de temperatuur opgelopen naar 90 dit lees ik af met de laptop maar de wijzer blijft maar op de zelfde plek staan met toch 30 graden temperatuur verschil
Is bij wel meer merken zo, dat de wijzer alleen aangeeft of de bedrijfstemperatuur is bereikt, en dus geen daadwerkelijke temperatuur weergeeft.
Als alles volgens de OBD goed op temperatuur komt en blijft zou ik daar verder niet wakker van liggen.
Heeft de bus airco? Dan zou de fan wel meteen moeten gaan draaien bij het inschakelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
OK, je vraag niet goed gelezen.
Als de computer aangeeft dat je motor 90 graden is dan is dat betrouwbaarder dan de dashboard meter.
Jouw Jumper heeft al een “bus-systeem”, d.w.z. er zit een centrale computer in die de informatie van sensoren doorstuurt naar waar ze nodig zijn. Met je diagnose systeem lees je dat uit.
Om je exact te helpen kan ik in SEDRE kijken, dat is een (oude) database van Citroen met daarin de elektrische schema’s. Daarvoor heb ik je VIN nodig, maar die kun je beter per PM sturen, in plaats van posten, i.v.m. gegevens veiligheid.
To err is human, not to err is divine.