Overzetten RT5 uit een 2012 3.0 HDI in een 3.0 Benzine uit 2006
Michael Timmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

Gepost: 23 juli 2026 09:21 AM

Heeft iemand ervaring in het overzetten van de RT5 unit incl. Bluetooth en extra versterker uit een 2012 C6 in een 2006 C6?

Kan dit überhaupt?

Profiel  

JW
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3025

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 23 juli 2026 10:23 AM
  [ # 1 ]

Er zit nu een RT3 in, veronderstel ik?
In de latere C6 zit een RT4, de RT5 is bij mijn weten nooit geleverd in een Citroën.

Ombouwen van RT3 naar RT4 kan wel, maar dat vraagt veel aanpassingen. Niet alleen de unit moet vervangen worden, maar ook het scherm en de bekabeling.

En wat bedoel je met “extra versterker”? Zit er nu geen HiFi installatie in die uitgerust is met een extra 8-kanaals versterker?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  

Michael Timmer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 38

Gepost: 23 juli 2026 10:34 AM
  [ # 2 ]

Ik dacht begrepen te hebben dat de RT5 in de laatste serie van een C6 is gebruikt. De C6 waar dit uit komt, de 2012 3.0 HDI, heeft de chromen randen op de speakers in de deuren. Dacht dat dat betekende dat deze dan het het extra JBL pakket heeft v.w.b. audio (dus extra sub en versterker). Er zit ook Bluetooth in.

Als het voor een RT3—> RT4 al een hele verbouwing is zal dit voor een RT5 (als het dan al een RT5 is) niet anders zijn.

Profiel  

JW
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 23 juli 2026 10:57 AM
  [ # 3 ]

Een RT5 heeft op hoofdlijnen dezelfde aansluitingen als een RT4, de ombouw vanaf de RT3 is dus hetzelfde.
Dat er een ander scherm-met-bekabeling nodig is komt omdat de RT3 via een optische verbinding communiceert. Dat doet de RT4/5 niet.

Jouw C6 heeft nu geen HiFi installatie, begrijp ik?
Dan moet niet alleen een versterker ingebouwd worden, maar ook andere/extra bekabeling naar de speakers. En da’s best een klus….

Ik zal kijken of ik op Service.Citroën de schema’s kan vinden van beide systemen, daaruit valt op te maken hoe dat zit.

Groet,
JW

Profiel  

JW
> 3000 berichten

- C5 Aircross PHEV
Gepost: 23 juli 2026 01:03 PM
  [ # 4 ]

Even gekeken op S.C.

Daar zie ik dat er in de C6 ook nog RT5’s geleverd zijn, die heten dan RT4 ECO.

Verder kom ik via mij bekende VIN’s alleen schema’s tegen met versterker, en dan ook met 2 subwoofers.
Uit jouw posting begrijp ik dat jij geen HiFi aan boord hebt.
En dus de vraag: heb je de VIN van jouw C6 voor me, dan kan ik checken hoe dat zit.

Groet,
JW

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4121

Gepost: 23 juli 2026 03:50 PM
  [ # 5 ]

Ik heb in mijn 2007 C6 waar origineel een RT3 met Hifi set in zat een RT5 ( zelfde als een RT4-EVO, kwestie van naam, net zoals een RT3-EVO een RT4 is , verschil tussen Citroen en Peugeot benaming) uit een 407 ingebouwd.

Zoals gezegd: Je hebt een ander scherm nodig, want de RT5 ( en de RT4 ) gebruiken een LDVS kabel om het scherm aan te sturen.
Daarnaast moet je ook de antennes “ontkoppelen” want de RT3 heeft maar 3 antenne aansluitingen de RT4/5 4 stuks. D.w.z. “dubbel-kastje” er tussen uit, en dan de e antenne kabels verlengen ( MET de goede FAKRA stekers).

Die schermen zijn er in “normale resolutie” en in HR/Hogere resolutie: Ik heb een HR scherm uit een 407 ingebouwd. HR schermen zijn niet origineel voor de C6, maar alles gaat via de RT5 dus dat maakt niet uit. Ik kan zelfs de CD speler nog gebruiken.

Je hebt bij een omzetten ook een Diagbox nodig, want je moet de configuratie van de Auto/BSI en de RT5 aanpassen een de nieuwe situatie.

Als je nu een C6 hebt zonder JBL Hifi systeem ( geen versterker, geen extra luidsprekers ) dan moet je die ook nog installeren. Het moet in theorie zonder kunnen, want een RT4/5 kan ook direct luidsprekers aansluitingen, maar ook dan moet je weer de kebabeling gaan aanpassen ben ik bang.
Weet je zeker dat je nu een RT3 hebt en geen RD4 ( radio ZONDER navigatie) , want als je een RD4 hebt dan heb je geen GPS antenne en geen dubbele FM antenne, da’s nog meer extra werk.

IK had de complete installatie van een RT4 uit een C6 uit 2008 als reserveonderdelen ( kabels, stekers, apparatuur etc) en dat heeft me enorm geholpen, maar zelfs dan blijft het een puzzel, want er zijn nog wat “kleine verschillen” zoals de voeding van de actieve antennes die tussen de RT3 en RT4/5 net even anders is etc.

Er staan op het internet genoeg tutorials in Engels en Frans voor de ombouw van RT3 naar RT5 ( Peugeot of Citroen, dat maakt weinig uit). Kijk daar eens in ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook