In maart 2026 is mijn nieuwe c5 aircross van het laatsnieuwe model 2025/2026 afgeleverd.
Geweldig fijne auto, helaas voldoet deze niet aan de europese regelgeving.
De weergave van de max toegestane snelheid wordt niet juist weergegeven, soms mag ik binnen de bebouwde kom 130km en soms op de snelweg 50 of zelfs 15km. Ik krijg echt de meest onzinnige snelheden weergegeven.
Dus heb ik ontzettend vaak een alarmsignaal dat ik te hard zou rijden.
Ook kan ik dus niet de voorgestelde snelheid over nemen bij mijn cruisecontrol omdat daar de verkeerde snelheid wordt voorgesteld.
Ik ben nu 4 maanden bezig met citroen klantenservice en met mijn dealer maar ik kom helaas niet verder.
Het is toch te gek voor woorden dat een bestaand automerk deze functie niet werkend kan (wil) maken.
Het is niet alleen een fout in mijn auto, ik weet van 4 andere c5 aircross die dezelfde fout hebben.
Sterker nog, de Opel van ditzelfde platform van Stellantis heeft dezelfde fout (Opel Grandland).
Graag wil ik in contact komen met meerdere C5 Aircross bezitters van het laatst nieuwe model die dezelfde fout ondervinden.
E- C5 Aircross 2025/2026
Heeft de mijne dus ook last van. Kaarten zijn ernstig verouderd, Citroen geeft nog geen nieuwe TomTom kaarten vrij voor een update. In mijn vorige C5 Aircross waren de kaarten meer up to date. Zoals ik al in een ander bericht schreef gaat de mijne binnenkort terug naar de dealer. Het probleem komt waarschijnlijk doordat de auto denkt dat het connect kaartservices abonnement verlopen is. Dat geeft hij dan ook rechtsboven in oranje aan. Later op de dag staat hij weer in het groen op actief.
Dat de auto niet voldoet aan de europese regelgeving is natuurlijk onzin. Dan zou hij zijn type goedkeuring niet krijgen.
ëC5 Aircross MAX 210 Comfort Range
C1 Shine 3-drs full leather
Hopelijk ga jij ook een melding maken bij ILT omdat het echt niet voldoet aan de europese wetgeving. Ik heb het testscript van de RDW ontvangen en daar voldoet de auto niet aan. Het is dan ook juist mijn vraag aan de toezichthouder hoe het kan dat de auto ooit zijn goedkeuring heeft gehad. Vermoedelijk was het testexemplaar ooit wel ok, maar is er uiteindelijk in de productie een fout opgetreden. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het iets ingewikkelds is, maar er vind geen gedegen onderzoek plaats helaas.
E- C5 Aircross 2025/2026
Kun jij mij even de weg wijzen waar ik op de site eventueel de melding kan doen en hoe jij je verhaal opgesteld hebt?
Kun je eventueel ook het testscript sturen?
Je schrijft dat de kaarten ernstig verouderd zijn. Maar zelfs als dat het geval is, dan nog kan het niet zo zijn dat in een stad waar de snelheid al heeeeel lang 50 km/u is, verkeerde getallen tevoorschijn komen.
Voorts is het zo dat de verkeersbord herkenning niet (goed) werkt.
Dat was bij mijn vorige C5AC heel wat beter.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
Verkeersbord herkenning werkt bij mij wel goed. In eerste instantie gaat het dus niet goed omdat hij de gegevens van de kaart aanhoudt (80) zodra hij een bord 60 of 50 ziet past de C5 zich aan.
Berlingo2.0HDi schreef:Kun jij mij even de weg wijzen waar ik op de site eventueel de melding kan doen en hoe jij je verhaal opgesteld hebt?
Ik heb mijn tekst in jouw PM gezet
E- C5 Aircross 2025/2026
Berlingo2.0HDi schreef:Kun jij mij even de weg wijzen waar ik op de site eventueel de melding kan doen en hoe jij je verhaal opgesteld hebt?
Helaas lukt het mij niet een printscreen te uploaden hier, maar als je in jouw browser de vraag steld hoe le een melding kunt maken bij ILenT over een peesonenauto die onveilig is omdat hij niet aan de europese norm voldoet…. dan kom je wr vast wel uit
E- C5 Aircross 2025/2026
CBmax schreef:Berlingo2.0HDi schreef:Kun jij mij even de weg wijzen waar ik op de site eventueel de melding kan doen en hoe jij je verhaal opgesteld hebt?
Kun je eventueel ook het testscript sturen?Ik heb mijn tekst in jouw PM gezet
Niets ontvangen.