Jaaps schreef:1267j6 is een voorschakelweerstand die op de ventilator bevestigd zit. Type met relais wat je beschrijft is volgens mij eerdere versie
De voorschakelweerstand is volgens de technische documentatie alleen in combinatie met de ventilatoren voor voertuigen zónder airconditioning gebruikt.
Is het denkbaar dat er ooit een verkeerde ventilateur geplaatst is?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bijgaand een schema van een Pluriel met TU3 injectie motor, handbak en airco uit 2007. Komt uit SEDRE, de database van Citroen/PSA bedrading.
Zoals je ziet zit er een “module” die geschakeld wordt door de motor computer, voering krijgt via de PSF, zekering MF1, en een extra draad heeft vanuit de PSF1 ( de zekering kast) en F8 .
Er lopen 2 draden van de motor computer naar de module: 1 op pin 9 om hem aan te sturen en 1 op pin 6, die aan de motorecu aangeeft dat de ventilator draait.
Dat verklaart misschien ook dat je met de lexia ziet dat hij draait maar in realiteit hij niet goed werkt ? Wel spanning op de aansluiting, maar een slechte massa oid ? Ik kan op mijn schema’s niet goed zien waar de massa zit, maar misschien kun je draad van de ventilator volgen. Ik zou die toch een checken, want na 20 jaar willen die ook wel een corroderen.
Het zou zo maar kunnen dat je niet de goede module hebt, want er zijn blijkbaar nogal wat opties tussen de verschillende motoren, uitvoering etc. Ik kan in SEDRE geen VIN ingeven, weet dus nooit exact welke versie het is.
Ik zie dus GEEN voorschakelweerstand .
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 665
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ah, dank. Zoiets zocht ik.
Heb dat ding bij winparts besteld die aangaven dat t de juiste was.
Ik heb de oude nog. Zal eens vergelijken.
Massa is zeker mogelijk. Alles maar ff nalopen
Totaal aantal Berichten: 665
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik zie hier een 9 polige stekker staan. Bij mij zitten er 2 stekkers, 1 2 polige met dikke draden en 1 4 of 5 polig