Oliepeil te hoog?
PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 673

- CX 25 GTI Turbo 2
- ZX 1.4i Avoriaz
- C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 augustus 2026 01:46 PM

Een paar maanden geleden heeft m’n C5 X voor de eerste keer een zgn. jaarbeurt ondergaan bij de dealer, inclusief o.a. een olieverversing. Kortgeleden ben ik de olie eens zelf gaan peilen.

Zoals te zien op de afbeelding staat het peil m.i. te hoog, althans als ik afga op de markeringen “L” van “Low” en “H” van “High”. Boven de “H’ staat echter nog een markering, het peil staat min of meer op deze markering. Op het dashboard krijg ik bij elke start de melding “Oliepeil OK”.

Rijden met een te hoog oliepeil is niet zo’n goed idee, dat lijkt me duidelijk. Maar is dat hier daadwerkelijk aan de orde of is de bovenste markering de feitelijke “Max”. Kortom: meteen ingrijpen en olie aftappen of niet?

C5X Plugin Hybrid 180 Plus (2025), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), Xantia V6 Exclusive (1998), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4127

Gepost: 16 augustus 2026 08:03 PM
  [ # 1 ]

Hoe pijl je ? D.w.z. met warme motor, met koude motor, bij warme motor na hoeveel minuten stilstand?
Een Puretech 180 moet je pijlen na minstens 30 minuten stilstand, en dus met koude motor en met de auto vlak.

( En dan heb je geluk dat je nog een pijlstok hebt, er zijn al legio motoren zonder).

Als het boven max zit dan zou ik wat afzuigen of naar de garage terug gaan om hen dat te laten doen. Waarschijnlijk niet goed uitgekeken met vullen en iets te veel gevuld. Een kleine hoeveelheid aftappen is moeilijk, dus moet je dan meestal weer bijvullen, en dan moet je er rekening mee houden dat koude olie niet snel terug zakt naar het carter.

Kan het kwaad?  Je hebt een e-EAT8 automaat, daarbij kun je niet zoals vroeger de koppelingsplaten vol spatten met olie die langs de krukas keerring lekt, en de koppelomvormer heeft daar geen last van, behalve dat het vuil aantrekt. Bij mijn laatste Puretech stond het normale oliepeil behoorlijk onder de krukas,  lijkt me dus geen al te groot probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook