Benieuwd naar ervaringen met C5 X 1.6 hybride
Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 18 augustus 2026 06:06 PM

Ha allemaal,

Mijn vrouw gaat vanwege kostenoverwegingen elektrisch rijden.

We hebben besloten om hierdoor om afscheid te nemen van de XM om naast de elektrische auto een moderne benzineauto te hebben voor vakanties en lange afstanden.

Tevens was de XM ook geen auto waar mijn vrouw makkelijk in reed.

Kom ik in het doolhof van nieuwe auto’s en alle slachtoffers van milieu eisen.

Als je het internet wilt geloven is alles helemaal kut. Toch op het volgende lijstje gekomen van auto’s die voor mij geschikt zouden zijn

- skoda superb IV
- volkswagen passat GTE
- renault talisman
- Kia optima sportswagon PHEV

Maar ben al enige tijd best gecharmeerd van een C5x. Het is niet echt een crossover. Maar ook geen station. En dat vind ik nu weer bijzonder frans, én leuk.

Uit de reviews blijkt dat hij ook ouderwets frans veert zelfs!

Maar nu het lastige… Stellantis.  Ik heb voor mijn vorige werk de laatste stellantis astra sports tourer gehad. Hele fijne, comfortabele auto.. maar toch ook wel met de nodige problemen qua blok en voor storingen en elektra dingen…

Nu is dat 1600 blok wel redelijk betrouwbaar inmiddels geloof ik.

Maar hoe ervaren de eigenaren van de C5 x dit?

Zou gaan om de hybride versie.

Profiel  

PBO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 676

- CX 25 GTI Turbo 2
- ZX 1.4i Avoriaz
- C5 X Plugin Hybrid 180 Plus
- Xantia 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 18 augustus 2026 09:49 PM
  [ # 1 ]

Ik rijd nu anderhalf jaar en 35.000 km een PHEV 180 en vind het een heerlijke lange afstandscruiser. De PHEV heeft 4 rijmodi:
- Electrisch: de default setting bij iedere start. Heerlijk comfortabele vering en natuurlijk stil. Geen snelheidsmonster met een duizelingwekkende accelleratie. De electromotor brengt in zn eentje nl. maar 110 pk op de been en moet daarmee bijna 1700 kg auto (+bestuurder) in beweging brengen.
- Hybride: zelfde comfortnivo maar de electromotor en benzinemotor wisselen elkaar af al naar gelang hoeveel vermogen je vraagt.
- Comfort: ook hier wisselen electro- en benzinemotor elkaar af maar in deze stand is de auto nog comfortabeler/soepeler afgeveerd, bijna tot aan het deinerige op de snelweg en drempels aan toe. Moet je van houden.
- Sport: in deze rijmodus draait alleen de benzinemotor (bij accelereren ondersteund door de electromotor). Vering is merkbaar strakker en accelleratie vlotter. Een sportwagen wordt het niet maar daarvoor kies je ook geen C5X.

Lees over de 1.6 Puretech ook eigenlijk geen slechte verhalen. Aanbod aan PHEV’s is bij de C5X het grootst en vaak ook (relatief) gunstig geprijsd t.o.v. de concurrentie. Stoelen zitten voor mij lekker, binnenruimte kan ik prima mee uit de voeten. Op wat klein geneuzel na heb ik geen issues met de auto gehad maar goed, de auto is ook nog maar dik 1,5 jaar oud dus dat verwacht ik ook niet.

Ik vind het zowel qua uiterlijk als comfort een echte Citroën en ben er dan ook absoluut tevreden mee. Niet perfect, maar daarvoor koop ik ook geen Citroën Mr. Green

Gewoon een uitgebreide proefrit maken en zelf ervaren.

C5X Plugin Hybrid 180 Plus (2025), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), Xantia V6 Exclusive (1998), ZX 1.4i Avoriaz (1996)

Profiel  

Koekjestrommel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

- ID/DS ID19B
- XM 3.0L V6 Ambiance
Gepost: 18 augustus 2026 10:57 PM
  [ # 2 ]

Bedankt!

Fijn om te horen dat de problemen meevallen.

Mijn beide auto’s zijn toch al enige tijd hydropneumatisch dus alles daaronder voelt voor mij al stijf geveerd Smilemijn vrouw rijdt in een bmw maar dat is echt te stijf voor mij. Dus als deze een beetje deint is dat voor mij wel interessant!

Ik fiets 80% van de tijd naar werk (7km) dus in de winter zou die afstand met elektrisch geweldig zijn. Stil rustig en geen belasting voor het blok!

Rij slechts 5000 km per jaar. 75% daarvan zal op bereik accu kunnen gok ik. Voor de rest benzine.

Prijs technisch zijn ze geweldig interessant. 25k voor een auto met net 20.000 op de teller.
Voor een superb bijv haal ik dat nooit. Dat is ook wel een grotere auto natuurlijk. Maar als ik dat vergelijk met een optima is dat weer duur.

Snelheid is idd geen issue, heb zelden haast. Op de autobahn met wintersport is het wel hard rijden maar dat zijn lange stukken. Bij het stoplicht haast hebben ben ik inmiddels te oud voor.

Bedankt in ieder geval Smile neem hem mee in de proefritten

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook