Dag, mijn 16 TRS 1985 heeft een ongedeelde achterbank, met middenarmsteun. De rugleuning wil echter niet plat, doordat de bedieningsstang zich niet de benodigde 20 à 30 graden omhoog laat draaien. Aan geen van beide uiteinden van de stang vindt dus ontgrendeling plaats.
Door de middenarmsteun te demonteren heb je goed uitzicht op het trekmechanisme, maar daar zie ik niets bijzonders. De bedieningshendel bovenop de rug functioneert en verwijderen ervan biedt geen soelaas. De enige manier om een min of meer vlakke laadvloer te krijgen is in de kofferbak de bevestigingsbouten losdraaien en de leuning dan met bevestiging en al naar beneden klappen. Dat is natuurlijk geen oplossing.
Weet iemand hoe dit probleem te tackelen zonder de bekleding eraf te slopen?
Hoi, ik had ook zoiets met mijn tri en eh ik kreeg m opeens wel vlak, maar nu weet ik niet meer hoe ik dat deed. Ik ga deze middag eens kijken hoe dat gaat.
Is de blokkering opgelost?
Groetjes Wim
Hallo Wim, de problemen ontstaan doordat het mechanisme nooit gesmeerd wordt en sommige eigenaren de leuning maar weinig neerklappen. Het werkt als volgt: aan de hendel bovenop de rug zit een stevige plastic strip, die een buis ongeveer 25 graden doet verdraaien. Aan de uiteinden (dus de deurkanten) is die buis vierkant en zit ongeveer 1,5 cm over een wit kunststof deel geschoven. De draaiing zorgt voor de ontgrendeling.
Smeren moet in principe voldoende zijn, maar zelf ben ik er deze week niet aan toegekomen. Bovendien is mijn hendel afgebroken en is er aan één kant ook een stukje van het kunststof draaipunt af. (Allemaal van voor mijn tijd, zeg ik ter verdediging.) Het magazijn van de BX Club kan mij hopelijk helpen, desnoods met de smerigste of kaalste rugleuning, als wat ik nodig heb maar werkt.
In de app van de club heb ik een filmpje gezet dat te veel kB is om hier neer te zetten. Daar staan ook meer foto’s. Een foto als bijlage lukt me hier niet.