7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

ds / sm / remaccu’s testen en vullen evt valprex 2000
Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4152

Gepost: 19 september 2026 03:07 PM
  [ # 91 ]

Ik ken maar 1 verhaal over de multi-couche ( meerlaags) die je niet moet vullen: Dat gaat over de “Soucoupe”, de platte bollen van de C5-C6. Die hebben een scherpe punt binnenin die blijkbaar er voor moet zorgen dat bij overdruk het membraan kapot gaat.
Dat klopt al niet helemaal, want als je daar draad in tapt nadat je de “knop” verwijderd hebt dan werkt dat blijkbaar ook.

Ik heb ooit een foto van een doorgesneden multicouche groene/grijze/3putjes bol gezien en daar zag ik niks anders op dan een “gewone”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

bibberkip
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1294

Gepost: 19 september 2026 04:03 PM
  [ # 92 ]

Dat boren in de c5 bollen enz, dát willen we NIET : je kunt ze niet ‘‘aflaten’’ voor het boren, dus daar stopt het voor ons, we gaan niet boren in een bol waar druk op staat.  En waar blijven de staalsplinters? weet je zeker dat je ze eruit krijgt? Dus voor ons een dikke NOGO. En vwb het wisselen van dempers: dit is niet nieuw, citroen leverde het 50 jaar geleden zelf, en hoewel inventief en uitdagend, we willen nu niet verder gaan dan een bestaande demper die voor ons fijn veert combineren met een ander membraan of met een grotere bol, de reis is nét begonnen, en velen zijn ons voorgegaan, maar we gaan het toch doen Wink

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4152

Gepost: 19 september 2026 10:30 PM
  [ # 93 ]

Je hebt mij niet horen zeggen dat je een soucoupe moet voorzien van een nippel, alleen dat er blijkbaar mensen zijn die dat klaargespeeld hebben.
Lijkt me ook niet de aangewezen weg.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

bibberkip
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1294

Gepost: 19 september 2026 11:24 PM
  [ # 94 ]

Er zijn idd filmpjes waar op een draaibank de punt van de bol wordt afgedraaid, en daarna M9 er in, dat is voor ons een brug te vér. Het plaatsen van de demper ( in een demperloze bol) gaat ons al ver genoeg. We willen later als de draaibank beschikbaar is de demperkamer voorzien van een nieuwe kraag, die nodig is voor het klinken / felsen. Bij een bol waar een ‘‘andere’’ demper in komt moeten we eerst de oude kraag weghalen , dan de demper eruit, want we hebben we wel ‘‘iets te klinken’’ nodig Wink dus moet de kamer ca 2 mm dieper uitgedraaid worden zodat de demper zakt, en we een nieuwe kraag kunnen maken.  Er is voldoende ruimte om dit te maken dus dat zal lukken. Of we de bol goed vastkrijgen in de drieklauw is nog te bezien. Maar als dat en probleem wordt, dan kunnen we met hydractief midden-bollen ook een heel eind komen, die hoeven niet in de draaibank omdat daar geen demper in zit. En ze hebben wel al een kraag.
Als er aan de bol gedraaid moet worden, dan wordt het gat onderin afgedicht met een stukje rubber, zodat er geen draaisplinters in de bol kunnen komen.

rust is prima op z’n tijd…..
.
but rust ain’t

Profiel  

7 van de 7
« Eerste  < Vorige 5 6 7

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook