Koplampen Pluriel branden zwak
ignatius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

- C3 Pluriel 1.4
Gepost: 23 september 2026 02:40 PM

Goedemiddag,
De koplampen (BEIDE koplampen) van mijn Pluriel branden zwak. Achterlichten,knipperlichten, dak en binnenverlichting werken daarentegen prima.
Mijn analyse op basis van gegoogle, 3 mohgelijkheden:
- dashboardlampje groot licht brandt dus waarschijnlijk geen COM2000 probleem;
- slecht massacontact. Als het gemeenschappelijk massacontact zou zijn verroest, dan zou de overige verlichting het toch ook niet doen?
- BSM: de externe stekkers vertonen geen tekeken van corrosie; heb ze met contactspray toch maar behandeld.
intern zouden de F9 en F10 stuk kunnen zijn ,maar de BSM is niet 1,2,3 te openen.
Kent iemand een adres van een specialsit die de juiste analyse zou kunnen stellen? Dan kan ik daarheen rijden.
Groet, Ignatius

Profiel  

Citroensmgz
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4158

Gepost: 24 september 2026 09:04 AM
  [ # 1 ]

Problemen met de electronica herken je aan het feit dat iets aan of uit gaat, maar “zwak branden"voor de koplampen wil zeggen overgangsweerstand.
Dat is dan weer meestal een massa probleem met een overgangsweerstand ergens.
Dat zie je niet bij lampjes met weinig vermogen want daar heeft een beetje meer weerstand weinig invloed, maar bij de koplampen met een grotere stroom wel.
Het feit dat beide koplampen zwak branden wil zeggen dat je moet zoeken in de gezamenlijke aarde aansluiting, en niet bij elke lamp afzonderlijk. Tenzij het je eerder niet is opgevallen dat er een lamp zwakker brandde.

Oplossen? Voor de meeste garages is dit een bekend probleem, je moet alleen de auto een beetje kennen ( d.w.z. weten waar de massa verbindingen zijn) om dit op te lossen. Ik denk dat een Europrepar/ex dealer dat wel kan oplossen.

Als je zelf de handen uit de mouwen wilt steken: De massa verbindingen voor de koplampen zitten in het zijscherm. Volgt dr draad vanaf de koplamp en je ziet een aftakking met een massa aansluiting.

O ja, het kan natuurlijk ook gewoon dat je spiegels door de jaren heen mat geworden zijn of dat je koplampglazen dof of melkachtig mat geworden zijn. Dat laatste kun je soms nog verhelpen door polijsten met heel fijn polijstmiddel voor kunststof.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook