1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
(bijna) losgeroest deurscharnier
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 18 mei 2006 12:54 AM

hoi

hoe kun je het best een losroestend deurscharnier weer op de goede plaats vastlassen? de deur hangt wat naar beneden nu, en ik ben bang als ik eea vast ga laten lassen dat het erg moeilijk is om het scharnier precies op de goede plek te krijgen…

tips of eieren van columbus beschikbaar??
dan heel graag Wink

bedankt alvast,
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 mei 2006 01:31 AM
  [ # 1 ]

Waar wou je aan lassen dan ? Het metaal is toch door roest weggevreten ? Mijn tip: deur er uit (pennen er uit slaan), scharnieren er uit slijpen, nieuwe plaat in de deurstijl lassen en daar de scharnieren weer op lassen. En hoe er voor te zorgen dat je deur recht hangt: heel precies werken. Mijn tip: ga niet zelf lopen klooien met een lasapparaat maar laat en goede lasser met veel ervaring dit klusje klaren. Een die die in de autorestauratiebuisness zit. Zelf zou ik het niet aandurven ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 18 mei 2006 01:42 AM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 mei 2006 01:46 AM
  [ # 3 ]

Dat is een nog beter idee !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 mei 2006 01:57 AM
  [ # 4 ]

heb toen bij mijn bx een paar las rupsen naast gelegd, dat heeft nog jaren gezeten, was niet veel werk.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 mei 2006 03:06 AM
  [ # 5 ]

Re: (bijna) losgeroest deurscharnier

kstrik schreef:

hoi

hoe kun je het best een losroestend deurscharnier weer op de goede plaats vastlassen? de deur hangt wat naar beneden nu, en ik ben bang als ik eea vast ga laten lassen dat het erg moeilijk is om het scharnier precies op de goede plek te krijgen…

tips of eieren van columbus beschikbaar??
dan heel graag Wink

bedankt alvast,
koen

Absoluut een groot probleem; ik heb al heel wat te koop staande BX-en om deze reden (scheef ingelast portierscharnier) laten staan. Zie dat maar weer eens te fatsoeneren.

Het was vroeger voornamelijk een break-kwaaltje maar de berlines doen de laatste jaren ook leuk mee.

Overigens meen ik “het tovermiddel” gevonden te hebben tegen het ontstaan van losroestende portierscharnieren: de regio vuil- en roestbladder-vrij maken (blaren openkrabben) en dan inspuiten of smeren met vaseline, wit spuitvet, kettingspray of eender flexibel blijvende, weerbestendige en goed afsluitende vet-substantie.

Niet helemaal zelf uitgevonden overigens; ik kreeg het advies geen poging te doen het te gaan verven omdat er teveel beweging in zit. Wat bleek: na een jaar was mijn geprimerde scharnier was DOORgerot en de ingevette nog in exact dezelfde staat als een jaar eerder.  Tectyl is ook geen goed idee, dat wordt hard en gaat scheuren.

Het is dus ook echt roest van buitenaf (kan ook van onder het spatscherm komen btw!) en niet van binnenuit. Komt het van binnenuit dan heb je een lek in de voorruitstijl of de dakconstructie, en dan is de BX toch wel gaar….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 18 mei 2006 09:50 AM
  [ # 6 ]

ok, weer heel wat wijzer,

zaterdag eens goed gaan borstelen om te kijken hoe diep het roest is gekomen. hopelijk is die aktie zoals in de link niet helemaal nodig.

ik was trouwens ook niet van plan om zelf te gaan lassen Smile laat ik idd liever aan een geoefend hobbyist over.

ik hoop echt dat een rupsje ernaast voldoende oplevert, en nieuwe scharnierpennen, zoals in een oud topic ook beschreven is.

bedankt voor de tips!
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
bxbressers
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 25-05-2006

Gepost: 26 mei 2006 08:09 PM
  [ # 7 ]

had het zelfde probleem met mijn oude deauville, ben in hilversum naar een bevriende prof. lasser gegaan en die hebben het perfect opgelost!!! nieuwe plaat, scharnier weer op de goede plek en hoppa…... gaan


jacques

BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 26 mei 2006 08:30 PM
  [ # 8 ]

Maak anders even een foto van de schade, ik kan redelijk goed lassen, dan kunnen ik en anderen er een oordeel over geven!!!

Emiel

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 26 januari 2009 12:43 PM
  [ # 9 ]

linkervoordeurscharnier (break!)...  aargh!

ik zie net mijn eigen item over mijn toen al niet frisse deurscharnier,
nu is het echt zorgelijk geworden… er moet zeker een nieuw stuk in de plaats komen voor het rondom weggerotte scharnier…

wie weet een adres waar ik s zou kunnen informeren naar zo’n las klus? (ehm… in de buurt van eindhoven bedoel ik…)
en wat zou zoiets normaal gesproken gaan kosten??

ik ga zondag naar heusden,  voor de geinteresseerden… en liefhebbers van horrorfilms: aanschouw mijn steeds meer uit het lood hangende voordeur… ik stap tegenwoordig voornamelijk rechts uit… Confused

groet,
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 26 januari 2009 12:59 PM
  [ # 10 ]

Maak anders even een foto van de schade, ik kan redelijk goed lassen, dan kunnen ik en anderen er een oordeel over geven!!!

Emiel

ik heb wel een foto nu, maar kom er niet uit hoe ik die in een antwoord kan stoppen… Confused

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 januari 2009 01:05 PM
  [ # 11 ]

Je hebt een PB met mijn mailadres. Stuur de foto daar maar heen, dan zet ik hem wel voor je op het forum. Wink

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 januari 2009 06:17 PM
  [ # 12 ]

Hier de beloofde foto:


Ik ben in Agustus 2008 ook bij een BX wezen kijken, die een goed rotte deurscharnier had:

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4302
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 26 januari 2009 07:46 PM
  [ # 13 ]

Re: linkervoordeurscharnier (break!)...  aargh!

kstrik schreef:

nu is het echt zorgelijk geworden…

Dat geloof ik best , we zijn 3 jaar verder en roest stopt niet…..

Nog een geluk dat ie er in tussentijd nog niet is uitgevallen.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 26 januari 2009 08:17 PM
  [ # 14 ]

tussentijds lasnaadje

tja, is natuurlijk ook zo…

tussentijds is tie maar n halve cm gezakt, en toen heb ik m even voor spoed vast laten braaien waar je er zo bij kan, en gemeniet (hoe spel je dat dan…)

nu gaat dat niet meer lukken… hangt zo’n 3 a 4 cm uit t lood nu…

tijd voor meer drastiese maatregelen dus… ik ben verder zoo tevreden met mn budgetbreak!!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 28 januari 2009 02:53 AM
  [ # 15 ]

NU eerst de deur stabiel openen en even aftekenen wat de gewenste hoogte / plaats is. Even voorspatbord eraf halen, de deur openen met als steun een krik. Plaatje staal knippen en mooi laten overbruggen, rondom knap lassen (APK) en je hebt weer voor een periode lol in de biks van niks.
Wil je hem echt houden, laat alles eerst mooi weghalen, en laat dan pas een plaat erin lassen. Een plaat erop lijmen kan ook tegenwoordig!. Breng je ook geen hitte in het materiaal, ivm verder lakbeschadiging-roesten.
In principe mits mooi gemaakt, zie je het ook niet voor de APK. Je scharnier zit nl op het dragende dakdeel, wat niet teveel veroest mag zijn!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook