Airco en verwarming
PlusMinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006

- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gepost: 23 mei 2006 12:50 PM

Hallo citrofielen,

Een kennis van me, die met een C3 rijdt, beweert dat de verwarming van de auto sneller werkt met de airco aan. Ik heb niet die indruk. Nu weet ik wel dat sommige auto’s het een HDi-tje van een extra automatische kachel voorzien zijn, maar ik weet niet of dit voor mijn Berlingo Image het geval is. Ik denk het niet. Ik dacht, en denk nog, dat de airco enkel dient om de lucht af te koelen (en te ontvochtigen). Wie weet meer? In de garage heb ik het nog niet gevraagd, simpelweg omdat ik er niet moest zijn.

Oeps. Ik zie een fout in het onderwerp… Airco natuurlijk…

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 23 mei 2006 02:36 PM
  [ # 1 ]

ik denk dat ie bedoeld dat je voorruit sneller ontwasemt is met de airco aan en de verwarming volop

de droge airco lucht icm de warme verwarmingslucht maakt dat het vocht sneller weg is.

Profiel  
 
PlusMinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006

- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gepost: 23 mei 2006 03:01 PM
  [ # 2 ]

Uit de documentatie kan ik niet afleiden of mijn Berlingo een extra kachel heeft. Kan ik dat ergens aan zien/merken?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 23 mei 2006 03:03 PM
  [ # 3 ]
PlusMinus schreef:

Uit de documentatie kan ik niet afleiden of mijn Berlingo een extra kachel heeft. Kan ik dat ergens aan zien/merken?

Wat bedoel je met extra kachel???

je hebt gewoon verwarming plus airco.

Profiel  
 
PlusMinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006

- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gepost: 23 mei 2006 03:09 PM
  [ # 4 ]
ronama schreef:
PlusMinus schreef:

Uit de documentatie kan ik niet afleiden of mijn Berlingo een extra kachel heeft. Kan ik dat ergens aan zien/merken?

Wat bedoel je met extra kachel???

je hebt gewoon verwarming plus airco.

In de documentatie staat dat sommige HDi’s zijn uitgerust met een extra kachel. Dit woord staat er zo als ik mij goed herinner; ik heb het boekje nu niet ter hand. HDi’s zijn zuinige motoren die niet zo veel warmte ontwikkelen; vandaar dat extra verwarming soms gewenst zou zijn. Er staat bij dat die, indien aanwezig uiteraard, automatisch in/uitgeschakeld wordt.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 mei 2006 03:34 PM
  [ # 5 ]

Het is wel zo dat de HDI’s een paar dompelaars in het koelcircuit hebben om bij een koude start de koelwatertemperatuur sneller op het gewenste temperatuur te krijgen. Dit omdat de motor ‘te’ efficient is en dan niet snel genoeg opwarmt…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wupie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 20-02-2006

- C4 (2004-heden) Berline
- C3 Picasso selextion
Gepost: 23 mei 2006 09:03 PM
  [ # 6 ]

ben er niet echt van op de hoogte,maar is dat niet het verschil tussen een automatische airco en de manuelle airco??
Heb ook de Image ,zal het morgen eens proberen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 mei 2006 10:54 PM
  [ # 7 ]

Automatische airco: temperatuur instellen (bijvoorbeeld 20 graden) en de kachel regelt uitstroom, blaassnelheid en een constante temperatuur.

Bij manuele (handmatige) airco moet je zelf de blaassnelheid en temperatuur van de lucht regelen, dit gaat niet vanzelf.

/me is overigens heel erg blij met zijn temperatuurgeregelde climate control Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
PlusMinus
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006

- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Gepost: 24 mei 2006 01:03 AM
  [ # 8 ]
wupie schreef:

ben er niet echt van op de hoogte,maar is dat niet het verschil tussen een automatische airco en de manuelle airco??
Heb ook de Image ,zal het morgen eens proberen.

De Image heeft een manuele airco.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook