





















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
en hier is de pi-generator
iemand een idee?
het is dus een pitagora pi-generator voor 4 cilinders
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:en hier is de pi-generator
iemand een idee?
het is dus een pitagora pi-generator voor 4 cilinders
Is dit niet een doosje wat er speciaal voor je LPG-installatie in zit, om sensor-output voor je lambda-sensor te simuleren, om te voorkomen dat er een foutmelding optreedt in de benzine-computer?
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
karel schreef:Mechuccio schreef:en hier is de pi-generator
iemand een idee?
het is dus een pitagora pi-generator voor 4 cilindersIs dit niet een doosje wat er speciaal voor je LPG-installatie in zit, om sensor-output voor je lambda-sensor te simuleren, om te voorkomen dat er een foutmelding optreedt in de benzine-computer?
deze heeft geen kat maar ik had in mijn eerste bx tgi op lpg niet zo’n ding er op zitten, maar das monopoint, en alle injectoren zijn aangesloten op dit kastje. ik verwacht dathij ze uitzet op het moment dat je op gas rijd, omdat de benzinerail constant onder druk staat, en dan klinkt dat wel logisch, maar voor hetzelfde geld zit ik er compleet naast…. ik heb dus geen idee, maar het ook nog nooit gezien.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:karel schreef:Mechuccio schreef:en hier is de pi-generator
iemand een idee?
het is dus een pitagora pi-generator voor 4 cilindersIs dit niet een doosje wat er speciaal voor je LPG-installatie in zit, om sensor-output voor je lambda-sensor te simuleren, om te voorkomen dat er een foutmelding optreedt in de benzine-computer?
deze heeft geen kat
maar ik had in mijn eerste bx tgi op lpg niet zo’n ding er op zitten, maar das monopoint, en alle injectoren zijn aangesloten op dit kastje. ik verwacht dathij ze uitzet op het moment dat je op gas rijd, omdat de benzinerail constant onder druk staat, en dan klinkt dat wel logisch, maar voor hetzelfde geld zit ik er compleet naast…. ik heb dus geen idee, maar het ook nog nooit gezien.
Even voor de duidelijkheid: ik zeg ook niet dat deze auto een katalysator heeft (zou wel moeten), ik heb het over een lambda-sonde.
Die heeft deze auto (16vMK2) toch wel, of je hebt hier mogelijk de vervanger gevonden (wat voor LPG werkt, werkt wellicht ook voor benzine)?
De injectoren moeten afschakelen en de lambda-sonde zal alleen nog maar onzin uitkramen als er op LPG gereden wordt; iets waar dit kastje mogelijk in voorziet. Kijk eens of je eenvoudig het ding kunt uitpluggen zodat je alleen op benzine zou kunnen rijden - en daarmee dit ding als foutoorzaak kunt elimineren.
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
karel schreef:Mechuccio schreef:karel schreef:Mechuccio schreef:en hier is de pi-generator
iemand een idee?
het is dus een pitagora pi-generator voor 4 cilindersIs dit niet een doosje wat er speciaal voor je LPG-installatie in zit, om sensor-output voor je lambda-sensor te simuleren, om te voorkomen dat er een foutmelding optreedt in de benzine-computer?
deze heeft geen kat
maar ik had in mijn eerste bx tgi op lpg niet zo’n ding er op zitten, maar das monopoint, en alle injectoren zijn aangesloten op dit kastje. ik verwacht dathij ze uitzet op het moment dat je op gas rijd, omdat de benzinerail constant onder druk staat, en dan klinkt dat wel logisch, maar voor hetzelfde geld zit ik er compleet naast…. ik heb dus geen idee, maar het ook nog nooit gezien.
Even voor de duidelijkheid: ik zeg ook niet dat deze auto een katalysator heeft (zou wel moeten), ik heb het over een lambda-sonde.
Die heeft deze auto (16vMK2) toch wel, of je hebt hier mogelijk de vervanger gevonden (wat voor LPG werkt, werkt wellicht ook voor benzine)?De injectoren moeten afschakelen en de lambda-sonde zal alleen nog maar onzin uitkramen als er op LPG gereden wordt; iets waar dit kastje mogelijk in voorziet. Kijk eens of je eenvoudig het ding kunt uitpluggen zodat je alleen op benzine zou kunnen rijden - en daarmee dit ding als foutoorzaak kunt elimineren.
nee, maar deze auto komt uit belgië en heeft een 160 pk motor…..zonder kat, en dat isin dit geval orgineel zo, zo staat ie ook op kenteken. en de lambda-sonde wordt toch normaliter met een kat samen gebruikt, en zonder kat toch helemaal niet? of zie ik dit mis? bij mijn 16tgi brandde altijd het kat ampje als ik op gas reed, want die raakte idd in paniet. maar ik neem toch aan dat ik bij deze auto geen lambda heb…. toch?
ik durf het kastje er overigens niet zomaar tussenuit te pakken, er zit nogal wat draden werk aan vast, alhoewel de stekkertjes van de injectoren zo weer op hun orginele plaats zitten. maar ik voel er weinig voor om de lpg installatie te verstoren, die draait nu als het hoort. en ik wil niet aan de schade denken die ik heb bij backfire, daar heb ik al eea over gelezen in topics van de vorige eigenaar. het probleem van het slecht lopen kan m.i. alleen aan de betreffende injector liggen, ook omdat de auto in 2004 ronduit beroerd op benzine liep, en na vervanging van de injectoren de auto al een stuk beter ging lopen. maar ik zou wel iets kunnen proberen om het wel of niet functioneren van dit kastje vast te stellen. de 2e en 3e cilinder ontsteken toch op hetzelfde moment? dan kan ik de stekkers van de injectoren toch omwisselen om te kijken of het probleem zich dan op de andere cilinder voordoet? of is dit een stom idee, en kan ik zo motorschade oplopen?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:
nee, maar deze auto komt uit belgië en heeft een 160 pk motor…..zonder kat, en dat isin dit geval orgineel zo, zo staat ie ook op kenteken. en de lambda-sonde wordt toch normaliter met een kat samen gebruikt, en zonder kat toch helemaal niet? of zie ik dit mis? bij mijn 16tgi brandde altijd het kat ampje als ik op gas reed, want die raakte idd in paniet. maar ik neem toch aan dat ik bij deze auto geen lambda heb…. toch?
Dat lijkt me dan inderdaad niet het geval. Een normale NL 16vmk2 heeft ‘t wel; land van herkomst was me niet bekend.
ik durf het kastje er overigens niet zomaar tussenuit te pakken, er zit nogal wat draden werk aan vast, alhoewel de stekkertjes van de injectoren zo weer op hun orginele plaats zitten. maar ik voel er weinig voor om de lpg installatie te verstoren, die draait nu als het hoort. en ik wil niet aan de schade denken die ik heb bij backfire, daar heb ik al eea over gelezen in topics van de vorige eigenaar. het probleem van het slecht lopen kan m.i. alleen aan de betreffende injector liggen, ook omdat de auto in 2004 ronduit beroerd op benzine liep, en na vervanging van de injectoren de auto al een stuk beter ging lopen.
Als je eenvoudig de injectoren kunt reinigen zou ik dat als 1e doen; 2e hands spul is absoluut geen garantie.
maar ik zou wel iets kunnen proberen om het wel of niet functioneren van dit kastje vast te stellen. de 2e en 3e cilinder ontsteken toch op hetzelfde moment? dan kan ik de stekkers van de injectoren toch omwisselen om te kijken of het probleem zich dan op de andere cilinder voordoet? of is dit een stom idee, en kan ik zo motorschade oplopen?
Dat misschien niet direct, maar echt opknappen van stotterend lopen doen motoren doorgaans nou ook weer niet.
Of 2e en 3e injector gelijk opengaan: ik ben geen injectiespecialist maar dat lijkt me niet, of de lengte van je inlaatspruitstukbuizen moet daar op afgestemd zijn. Ontsteken doen ze sowie so niet gelijk, dat zou een beetje een potje worden.
Heb je al eens met een spanningsmeter gemeten of er wel een puls op de injector komt? Meet dat met een (digitale) wisselspanningsmeter. De spanning moet bij gelijk toerental op gelijke waarden uitkomen. Voer evt. het toerental op om een goed afleesbare spanning (paar volt) te verkrijgen.
Ook kun je de injectoren ohms doormeten; is dat gelijk én de spanninkjes, dan zit het in de werking.
Is de aanstuurspanning verschillend, dan moet je gaan uitvlooien wat er het pi-kastje in gaat. Als dat gelijk is, is het pi-kastje de boosdoener.
Ich bin ein Breaker






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
karel schreef:Dat lijkt me dan inderdaad niet het geval. Een normale NL 16vmk2 heeft ‘t wel; land van herkomst was me niet bekend.
dat dacht ik al, maar dat maakt hem ook wel heel erg leuk
karel schreef:
Als je eenvoudig de injectoren kunt reinigen zou ik dat als 1e doen; 2e hands spul is absoluut geen garantie.
ikk kan ze iig gratis laten testen, dan weet ik al meer, maar de injectoren die er nu in zitten zijn ook 2e hands gemonteerd, en juist dat ze 2e hands waren bedoel ik als reden om ze aan tewijzen als niet goed. ik denk dat de orginele nog rottiger waren, maar die hoop ik van de week even op te kunnen halen, dan laat ik die testen, en als er een goede tussen zit, dan zet ik die er in, en dan weet ik meteen alles.
karel schreef:
Dat misschien niet direct, maar echt opknappen van stotterend lopen doen motoren doorgaans nou ook weer niet.
Of 2e en 3e injector gelijk opengaan: ik ben geen injectiespecialist maar dat lijkt me niet, of de lengte van je inlaatspruitstukbuizen moet daar op afgestemd zijn. Ontsteken doen ze sowie so niet gelijk, dat zou een beetje een potje worden.
stotteren doet ie niet, het is echt een haperende/weigerende cilinder.
En ik dacht dat bij de dwarsgeplaatste motoren, cilinder 1&4 en 2&3 op dezelfde momenten functioneerden om bokken van de motor juist tegen te gaan. hoe zit het dan?
karel schreef:
Heb je al eens met een spanningsmeter gemeten of er wel een puls op de injector komt? Meet dat met een (digitale) wisselspanningsmeter. De spanning moet bij gelijk toerental op gelijke waarden uitkomen. Voer evt. het toerental op om een goed afleesbare spanning (paar volt) te verkrijgen.
Ook kun je de injectoren ohms doormeten; is dat gelijk én de spanninkjes, dan zit het in de werking.
Is de aanstuurspanning verschillend, dan moet je gaan uitvlooien wat er het pi-kastje in gaat. Als dat gelijk is, is het pi-kastje de boosdoener.
das best een goed plan eigenlijk kan ik de multimeter die ik laatst kocht vanwege dynamo perikelen met de TRi nog eens gebruiken
ik zal het morgen eens nameten om te kijken wat het doet!
bedankt voor de tips!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Hier maar even een korte reactie van de vorige eigenaar.
Het ‘pi-kastje’ is een onderdeel van het LPG-systeem, waarvoor het precies dient is mij niet bekend, maar ik kan me iets voorstellen dat het ‘iets’ doet met de injectoren in combinatie met de ecu om foutmeldingen te voorkomen.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Eric Vertogen schreef:Hier maar even een korte reactie van de vorige eigenaar.
Het ‘pi-kastje’ is een onderdeel van het LPG-systeem, waarvoor het precies dient is mij niet bekend, maar ik kan me iets voorstellen dat het ‘iets’ doet met de injectoren in combinatie met de ecu om foutmeldingen te voorkomen.
Hey Eric.
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat dat kastje de oorzaak is van slecht lopen, maar testen kan geen kwaad natuurlijk.
het is overigens de 2e cilinder die loopt te nukken, dus ik laat die injectoren die ik maandag kom ophalen eens testen, en de beste daaruit verplaats ik naar het blok. ik ben benieuwd….
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ff beeldje van de spanning nemen en vergelijken met de rest, weet je het recht…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Citroenbx schreef:ff beeldje van de spanning nemen en vergelijken met de rest, weet je het recht…
jups en ik neem aan dat het niet veel kwaad kan om de motor te laten lopen met 1 losse injectiestekker? (in fiete doet het volgens mij nu niet veel anders)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Mechuccio schreef:Citroenbx schreef:ff beeldje van de spanning nemen en vergelijken met de rest, weet je het recht…
jups
en ik neem aan dat het niet veel kwaad kan om de motor te laten lopen met 1 losse injectiestekker? (in fiete doet het volgens mij nu niet veel anders)
draait ie op 3 poten, das alles
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.






















Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Citroenbx schreef:Mechuccio schreef:Citroenbx schreef:ff beeldje van de spanning nemen en vergelijken met de rest, weet je het recht…
jups
en ik neem aan dat het niet veel kwaad kan om de motor te laten lopen met 1 losse injectiestekker? (in fiete doet het volgens mij nu niet veel anders)
draait ie op 3 poten, das alles
doet ie nu ook worden het er minstens 2….
ben benieuwd
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Mechuccio schreef:Citroenbx schreef:Mechuccio schreef:Citroenbx schreef:ff beeldje van de spanning nemen en vergelijken met de rest, weet je het recht…
jups
en ik neem aan dat het niet veel kwaad kan om de motor te laten lopen met 1 losse injectiestekker? (in fiete doet het volgens mij nu niet veel anders)
draait ie op 3 poten, das alles
doet ie nu ook
worden het er minstens 2….
ben benieuwd
Zal je idd wel snel merken
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Jammer dat het filter niet de oplossing was, maar wel een reden om de injectoren dan te laten reinigen.
Als er idd zoveel drap als omschreven in het filtertje zat, dan zal er ook wel doorheen gekomen zijn in de injectoren gaan verstoppen.
Bij sommige auto’s zit er nog een tweede filter overigens, ik weet niet of dat bij een bx ook zo is. Iemand?
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.