Citroenbx schreef:Techniekgeil
Zoiets ja
Ik denk dat het een leuk idee is om iemand erbij te hebben die foto’s wil maken, altijd leuk om het dan later op het forum terug te zien.
ZX1.4i schreef:Word wel effe goed plannen, ik heb namelijk tot 15 juni 24-uurs oproepdienst, in de tussentijd kan ik me mooi verdiepen in dit klusje.
Daar komen we wel uit!
Animal triste post coitum
En een extra persoon die wil meehelpen zou welkom zijn, had Elmer gevraagd, maar helaas gaat hij dan op Huwelijksreis
Ik heb de 2.1TD gisteren al zitten bestuderen in de Haynes en Revue Technique voor de Xantia, die klepstoters kun je er zo uit trekken als de boel eraf ligt. Dit klusje is eigenlijk gewoon D-riemwissel, waarbij de hydr.klepstoters als extra mee worden genomen, de “moeilijkheid” zit hem dus in de D-riemwissel.
De kop bestaat uit 2 gedeeltes, het onderste gedeelte wat met de kopbouten aan het blok vastzit en het bovenste gedeelte waar de nokkenas in zit. Deze laatste moet er dus af, zit met 16 boutjes vast, welke in de juiste volgorde los moeten en dan kun je zo bij de hydr.klepstoters.
Het is verstandig om dan meteen de spanrollen van de D-riem mee te nemen, de waterpomp zie we wel, als die lekt zou ik zeggen vervangen dat ding.
Serge ,
Ik weet niet waar en wanneer je gaat sleutelen met ZX 1.4 .
Ik wil je wel helpen met een paar handjes als ik kan .
Mischien kan ik dan ook :photo maken .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
markV624 schreef:Serge ,
Ik weet niet waar en wanneer je gaat sleutelen met ZX 1.4 .
Ik wil je wel helpen met een paar handjes als ik kan .
Mischien kan ik dan ook :photo maken .
Lijkt me een goed idee
Je lijkt me wel iemand die netjes en gestructureerd kan werken, precies wat we nodig hebben
als het in de buurt van rotterdam is, wil ik wel komen helpen, is toch interessant,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
ZX1.4i schreef:Ik heb de 2.1TD gisteren al zitten bestuderen in de Haynes en Revue Technique voor de Xantia, die klepstoters kun je er zo uit trekken als de boel eraf ligt. Dit klusje is eigenlijk gewoon D-riemwissel, waarbij de hydr.klepstoters als extra mee worden genomen, de “moeilijkheid” zit hem dus in de D-riemwissel.
De kop bestaat uit 2 gedeeltes, het onderste gedeelte wat met de kopbouten aan het blok vastzit en het bovenste gedeelte waar de nokkenas in zit. Deze laatste moet er dus af, zit met 16 boutjes vast, welke in de juiste volgorde los moeten en dan kun je zo bij de hydr.klepstoters.
Het is verstandig om dan meteen de spanrollen van de D-riem mee te nemen, de waterpomp zie we wel, als die lekt zou ik zeggen vervangen dat ding.
In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend
Is het nu zo, dat wanneer je de d-riem er af haalt, het niet verstandig is die nog eens te monteren? De riem + spanrollen + waterpomp zijn namelijk zo’n 50dkm geleden vervangen, dus die kan in theorie nog 70dkm.
Voor de operatie moet ik dus iig 12 klepstoters regelen + een pakking voor tussen de 2 kop-delen en een momentsleutel (of heb jij die Sohail?).
markV624 schreef:Ik weet niet waar en wanneer je gaat sleutelen met ZX 1.4 .
Ik wil je wel helpen met een paar handjes als ik kan .
Mischien kan ik dan ook maken .
Dat gaan we in Leek doen en wanneer moeten we nog ff afspreken, maar je bent zeker van harte welkom!
harry schreef:als het in de buurt van rotterdam is, wil ik wel komen helpen, is toch interessant
Tja, Nederland is niet zo groot, dus het is altijd wel in de buurt. In Leek ben je binnen 2,5uur vanuit Rotjeknor. Wees welkom!
Volgens mij moet ik er maar ff een goeie BBQ tegenover zetten met al die spontaan toeschietende helpende handen
Animal triste post coitum
Serge schreef:In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend :roll
Is het nu zo, dat wanneer je de d-riem er af haalt, het niet verstandig is die nog eens te monteren? De riem + spanrollen + waterpomp zijn namelijk zo’n 50dkm geleden vervangen, dus die kan in theorie nog 70dkm.
Ik zou geen risico nemen, 50dkm is al bijna op de helft en men raadt het 2e keer aanspannen van de riem niet aan. De waterpomp zal nog wel goed zijn, de spanrollen zou je eventueel ook kunnen laten zitten, tenzij je van plan ben om nog min. 120K met deze auto te rijden. Dan zou ik zeggen, vervangen, een setje incl. de rollen is niet zo heel veel duurder dan alleen de riem.
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk tussen de motor en de zijkant, zeg maar de D-riem kappen en het chassis, kun je anders een foto plaatsen???
Serge schreef:Voor de operatie moet ik dus iig 12 klepstoters regelen + een pakking voor tussen de 2 kop-delen en een momentsleutel (of heb jij die Sohail?).
Momentsleutels, 8 tm 50nm en 60 t/m 300nm heb ik en een hoekverdraaingsschijf.
Voor zover ik het kan zien in het boek zit er geen pakking tussen die 2 helften, wel een klein (optioneel) filtertje.
Heb inmiddels alle aanhaalmomenten gevonden in de Haynes, het plaatje word steeds duidelijker, nu nog een datum
ZX1.4i schreef:Serge schreef:In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend :roll
Is het nu zo, dat wanneer je de d-riem er af haalt, het niet verstandig is die nog eens te monteren? De riem + spanrollen + waterpomp zijn namelijk zo’n 50dkm geleden vervangen, dus die kan in theorie nog 70dkm.
Ik zou geen risico nemen, 50dkm is al bijna op de helft en men raadt het 2e keer aanspannen van de riem niet aan. De waterpomp zal nog wel goed zijn, de spanrollen zou je eventueel ook kunnen laten zitten, tenzij je van plan ben om nog min. 120K met deze auto te rijden. Dan zou ik zeggen, vervangen, een setje incl. de rollen is niet zo heel veel duurder dan alleen de riem.
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk tussen de motor en de zijkant, zeg maar de D-riem kappen en het chassis, kun je anders een foto plaatsen???
Serge schreef:Voor de operatie moet ik dus iig 12 klepstoters regelen + een pakking voor tussen de 2 kop-delen en een momentsleutel (of heb jij die Sohail?).
Momentsleutels, 8 tm 50nm en 60 t/m 300nm heb ik en een hoekverdraaingsschijf.
Voor zover ik het kan zien in het boek zit er geen pakking tussen die 2 helften, wel een klein (optioneel) filtertje.Heb inmiddels alle aanhaalmomenten gevonden in de Haynes, het plaatje word steeds duidelijker, nu nog een datum
Mijn plan is om nog vele jaren in deze dame te rijden, dus dan maar direct een nieuwe set d-riem+rollen erbij. Ik zal wel ff een paar foto’s maken van onder de kap, maar ik kan je nu al vertellen dat er meer dan genoeg ruimte is om overal bij te komen (als je er een kussentje in legt, dan kan er nog heel comfortabel een 6de passagier in mee ). Ff voor de duidelijkheid, het gaat niet om de ‘turbo’ hè, het is een 2.1D12. Ik zal eens in m’n XM Haynes kijken of die aanhaalmomenten aan elkaar gelijk zijn.
Ff nog mbt die d-riem en rollen; is er nog verschil in kwaliteit te vinden?
Voor de datum moet je ff in je pb-box kijken
Animal triste post coitum
Serge schreef:Mijn plan is om nog vele jaren in deze dame te rijden, dus dan maar direct een nieuwe set d-riem+rollen erbij. Ik zal wel ff een paar foto’s maken van onder de kap, maar ik kan je nu al vertellen dat er meer dan genoeg ruimte is om overal bij te komen (als je er een kussentje in legt, dan kan er nog heel comfortabel een 6de passagier in mee
). Ff voor de duidelijkheid, het gaat niet om de ‘turbo’ hè, het is een 2.1D12. Ik zal eens in m’n XM Haynes kijken of die aanhaalmomenten aan elkaar gelijk zijn.
Ff nog mbt die d-riem en rollen; is er nog verschil in kwaliteit te vinden?
Voor de datum moet je ff in je pb-box kijken
Mooi dat er genoeg ruimte is, dus dan moet het redelijk vlot gaan zonder al te veel gevloek
Ik heb de XM Haynes ook, ik zal eens voor de zekerheid kijken, maar ik ga er van uit dat ze gelijk zijn.
Datum moet ik effe kijken, heb je PB al gelezen, zal straks effe reageren.
Hmmmm….. eergisteren nog maar es voor de gein een flesje Forte kleppenreiniger erin geplempt en .... na 2 km was het getik weg!! Inmiddels 400km verder en ik hoor nog steeds niks. Naja, ik zal maar niet al te hard schreeuwen, want voor het zelfde geld is het morgen weer terug, maar vooralsnog ben ik een blije haas!
Animal triste post coitum
Serge schreef:Hmmmm….. eergisteren nog maar es voor de gein een flesje Forte kleppenreiniger erin geplempt en .... na 2 km was het getik weg!! Inmiddels 400km verder en ik hoor nog steeds niks. Naja, ik zal maar niet al te hard schreeuwen, want voor het zelfde geld is het morgen weer terug, maar vooralsnog ben ik een blije haas!
Mooi zo, ik hou 23 en 24 juni toch open zoals afgesproken, mocht het toch weer terug komen.
Misschien is het verstandig om als het getik weg blijft op die data een preventieve schoonmaakbeurt en een extra oliewissel uit te voeren, met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon. Kleppendeksel en carterpan eraf en de zooi die we tegenkomen schoonmaken, vooral bij de carterpan kom er een hoop zooi uit.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
ZX1.4i schreef:met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon.
:thumbsup Magnatec IS goed
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Serge schreef:Hmmmm….. eergisteren nog maar es voor de gein een flesje Forte kleppenreiniger erin geplempt en .... na 2 km was het getik weg!! Inmiddels 400km verder en ik hoor nog steeds niks. Naja, ik zal maar niet al te hard schreeuwen, want voor het zelfde geld is het morgen weer terug, maar vooralsnog ben ik een blije haas!
Die van mij wordt ook steeds stiller, het gaat de goede kant op!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
ZX1.4i schreef:Mooi zo, ik hou 23 en 24 juni toch open zoals afgesproken, mocht het toch weer terug komen.
Misschien is het verstandig om als het getik weg blijft op die data een preventieve schoonmaakbeurt en een extra oliewissel uit te voeren, met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon. Kleppendeksel en carterpan eraf en de zooi die we tegenkomen schoonmaken, vooral bij de carterpan kom er een hoop zooi uit.
Lijkt me een goed plan om de afspraak te laten staan! Ik ben er namelijk vrij sceptisch over, wat opzich niet gek is gezien het feit dat ik met m’n vorige dame zo’n 40dkm heb gereden met die klepstoter-ellende. Maargoed, als het getik weg blijft, dan kunnen we die dag wel ff XM-knuffelen . Er is naast wat jij voorsteld nog wel het 1 en ander wat gedaan moet (o.a. (oude) roest onder de radiator ff omvormen, voorstoelen- en raambediening-achter aansluiten, veerschotel links vervangen, veerpoten smeren, lekkage in kofferbak dichtkitten, antenne vervangen, schade bij achterscherm lassen, enz). Kroon olie is trouwens met een ‘K’
Ds23man schreef:Die van mij wordt ook steeds stiller, het gaat de goede kant op!
GRG
Ik zag dat jij Wynns hebt gebruikt. Het gekke is dat ik dat er ook in heb gedonderd zo’n 1,5 week geleden, maar dat hielp bij mij niks. Nu dus die Forte erachteraan (een gift, omdat hun vorige product het alleen maar erger had gemaakt) en het was vrijwel meteen weg…. Maar eens zien of het blijvend is. Ik ben er iig niet ongelukkig mee, want ik had al bij de dealer geinformeerd en 1 hydraulische klepstoter kost €51
En dat dus in mijn geval x 12
Animal triste post coitum