3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

Hoe vervang ik de hydraulische klepstoters?
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12528

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 juni 2006 05:38 AM
  [ # 31 ]
Citroenbx schreef:

Techniekgeil Rolling Eyes

Zoiets ja Wink

Ik denk dat het een leuk idee is om iemand erbij te hebben die foto’s wil maken, altijd leuk om het dan later op het forum terug te zien.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 06 juni 2006 02:13 PM
  [ # 32 ]
ZX1.4i schreef:

Word wel effe goed plannen, ik heb namelijk tot 15 juni 24-uurs oproepdienst, in de tussentijd kan ik me mooi verdiepen in dit klusje.

Daar komen we wel uit! Smile

Animal triste post coitum

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 juni 2006 10:12 PM
  [ # 33 ]

En een extra persoon die wil meehelpen zou welkom zijn, had Elmer gevraagd, maar helaas gaat hij dan op Huwelijksreis Wink

Ik heb de 2.1TD gisteren al zitten bestuderen in de Haynes en Revue Technique voor de Xantia, die klepstoters kun je er zo uit trekken als de boel eraf ligt. Dit klusje is eigenlijk gewoon D-riemwissel, waarbij de hydr.klepstoters als extra mee worden genomen, de “moeilijkheid” zit hem dus in de D-riemwissel.

De kop bestaat uit 2 gedeeltes, het onderste gedeelte wat met de kopbouten aan het blok vastzit en het bovenste gedeelte waar de nokkenas in zit. Deze laatste moet er dus af, zit met 16 boutjes vast, welke in de juiste volgorde los moeten en dan kun je zo bij de hydr.klepstoters.

Het is verstandig om dan meteen de spanrollen van de D-riem mee te nemen, de waterpomp zie we wel, als die lekt zou ik zeggen vervangen dat ding.

Profiel  

markV624
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505

Gepost: 07 juni 2006 03:05 AM
  [ # 34 ]

Serge ,

Ik weet niet waar en wanneer je gaat sleutelen met ZX 1.4 .
Ik wil je wel helpen met een paar handjes als ik kan .
Mischien kan ik dan ook :photo maken .

Groet ,

Mark

enjoy flying Citroën

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 juni 2006 04:14 AM
  [ # 35 ]
markV624 schreef:

Serge ,

Mischien kan ik dan ook :photo maken .

Lijkt me een goed idee Razz
Je lijkt me wel iemand die netjes en gestructureerd kan werken, precies wat we nodig hebben Razz

Profiel  

harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 444

Gepost: 07 juni 2006 02:58 PM
  [ # 36 ]

als het in de buurt van rotterdam is, wil ik wel komen helpen, is toch interessant,

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 07 juni 2006 03:29 PM
  [ # 37 ]
ZX1.4i schreef:

Ik heb de 2.1TD gisteren al zitten bestuderen in de Haynes en Revue Technique voor de Xantia, die klepstoters kun je er zo uit trekken als de boel eraf ligt. Dit klusje is eigenlijk gewoon D-riemwissel, waarbij de hydr.klepstoters als extra mee worden genomen, de “moeilijkheid” zit hem dus in de D-riemwissel.

De kop bestaat uit 2 gedeeltes, het onderste gedeelte wat met de kopbouten aan het blok vastzit en het bovenste gedeelte waar de nokkenas in zit. Deze laatste moet er dus af, zit met 16 boutjes vast, welke in de juiste volgorde los moeten en dan kun je zo bij de hydr.klepstoters.

Het is verstandig om dan meteen de spanrollen van de D-riem mee te nemen, de waterpomp zie we wel, als die lekt zou ik zeggen vervangen dat ding.

In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend Rolling Eyes

Is het nu zo, dat wanneer je de d-riem er af haalt, het niet verstandig is die nog eens te monteren? De riem + spanrollen + waterpomp zijn namelijk zo’n 50dkm geleden vervangen, dus die kan in theorie nog 70dkm.

Voor de operatie moet ik dus iig 12 klepstoters regelen + een pakking voor tussen de 2 kop-delen en een momentsleutel (of heb jij die Sohail?).

markV624 schreef:

Mischien kan ik dan ook   maken .

Dat gaan we in Leek doen en wanneer moeten we nog ff afspreken, maar je bent zeker van harte welkom!

harry schreef:

als het in de buurt van rotterdam is, wil ik wel komen helpen, is toch interessant

Tja, Nederland is niet zo groot, dus het is altijd wel in de buurt. In Leek ben je binnen 2,5uur vanuit Rotjeknor. Wees welkom!
Wink

Volgens mij moet ik er maar ff een goeie BBQ tegenover zetten met al die spontaan toeschietende helpende handen Exclamation

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 juni 2006 04:27 PM
  [ # 38 ]
Serge schreef:

In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend :roll

Is het nu zo, dat wanneer je de d-riem er af haalt, het niet verstandig is die nog eens te monteren? De riem + spanrollen + waterpomp zijn namelijk zo’n 50dkm geleden vervangen, dus die kan in theorie nog 70dkm.

Ik zou geen risico nemen, 50dkm is al bijna op de helft en men raadt het 2e keer aanspannen van de riem niet aan. De waterpomp zal nog wel goed zijn, de spanrollen zou je eventueel ook kunnen laten zitten, tenzij je van plan ben om nog min. 120K met deze auto te rijden. Dan zou ik zeggen, vervangen, een setje incl. de rollen is niet zo heel veel duurder dan alleen de riem.

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk tussen de motor en de zijkant, zeg maar de D-riem kappen en het chassis, kun je anders een foto plaatsen???

Serge schreef:

Voor de operatie moet ik dus iig 12 klepstoters regelen + een pakking voor tussen de 2 kop-delen en een momentsleutel (of heb jij die Sohail?).

Momentsleutels, 8 tm 50nm en 60 t/m 300nm heb ik en een hoekverdraaingsschijf.
Voor zover ik het kan zien in het boek zit er geen pakking tussen die 2 helften, wel een klein (optioneel) filtertje.

Heb inmiddels alle aanhaalmomenten gevonden in de Haynes, het plaatje word steeds duidelijker, nu nog een datum Razz

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 07 juni 2006 05:41 PM
  [ # 39 ]
ZX1.4i schreef:
Serge schreef:

In principe ziet het er wel ‘doe’-baar uit, maargoed, de eerste keer is toch altijd ff spannend :roll

Ik zou geen risico nemen, 50dkm is al bijna op de helft en men raadt het 2e keer aanspannen van de riem niet aan. De waterpomp zal nog wel goed zijn, de spanrollen zou je eventueel ook kunnen laten zitten, tenzij je van plan ben om nog min. 120K met deze auto te rijden. Dan zou ik zeggen, vervangen, een setje incl. de rollen is niet zo heel veel duurder dan alleen de riem.

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk tussen de motor en de zijkant, zeg maar de D-riem kappen en het chassis, kun je anders een foto plaatsen???

Serge schreef:

Momentsleutels, 8 tm 50nm en 60 t/m 300nm heb ik en een hoekverdraaingsschijf.
Voor zover ik het kan zien in het boek zit er geen pakking tussen die 2 helften, wel een klein (optioneel) filtertje.

Heb inmiddels alle aanhaalmomenten gevonden in de Haynes, het plaatje word steeds duidelijker, nu nog een datum Razz

Mijn plan is om nog vele jaren in deze dame te rijden, dus dan maar direct een nieuwe set d-riem+rollen erbij. Ik zal wel ff een paar foto’s maken van onder de kap, maar ik kan je nu al vertellen dat er meer dan genoeg ruimte is om overal bij te komen (als je er een kussentje in legt, dan kan er nog heel comfortabel een 6de passagier in mee Very Happy ). Ff voor de duidelijkheid, het gaat niet om de ‘turbo’ hè, het is een 2.1D12. Ik zal eens in m’n XM Haynes kijken of die aanhaalmomenten aan elkaar gelijk zijn.

Ff nog mbt die d-riem en rollen; is er nog verschil in kwaliteit te vinden?

Voor de datum moet je ff in je pb-box kijken Wink

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 juni 2006 11:13 PM
  [ # 40 ]
Serge schreef:

Mijn plan is om nog vele jaren in deze dame te rijden, dus dan maar direct een nieuwe set d-riem+rollen erbij. Ik zal wel ff een paar foto’s maken van onder de kap, maar ik kan je nu al vertellen dat er meer dan genoeg ruimte is om overal bij te komen (als je er een kussentje in legt, dan kan er nog heel comfortabel een 6de passagier in mee Very Happy ). Ff voor de duidelijkheid, het gaat niet om de ‘turbo’ hè, het is een 2.1D12. Ik zal eens in m’n XM Haynes kijken of die aanhaalmomenten aan elkaar gelijk zijn.

Ff nog mbt die d-riem en rollen; is er nog verschil in kwaliteit te vinden?

Voor de datum moet je ff in je pb-box kijken Wink

Mooi dat er genoeg ruimte is, dus dan moet het redelijk vlot gaan zonder al te veel gevloek Razz
Ik heb de XM Haynes ook, ik zal eens voor de zekerheid kijken, maar ik ga er van uit dat ze gelijk zijn.

Datum moet ik effe kijken, heb je PB al gelezen, zal straks effe reageren.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 11 juni 2006 02:06 AM
  [ # 41 ]

Hmmmm….. eergisteren nog maar es voor de gein een flesje Forte kleppenreiniger erin geplempt en .... na 2 km was het getik weg!! Inmiddels 400km verder en ik hoor nog steeds niks. Naja, ik zal maar niet al te hard schreeuwen, want voor het zelfde geld is het morgen weer terug, maar vooralsnog ben ik een blije haas!

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juni 2006 03:08 AM
  [ # 42 ]
Serge schreef:

Hmmmm….. eergisteren nog maar es voor de gein een flesje Forte kleppenreiniger erin geplempt en .... na 2 km was het getik weg!! Inmiddels 400km verder en ik hoor nog steeds niks. Naja, ik zal maar niet al te hard schreeuwen, want voor het zelfde geld is het morgen weer terug, maar vooralsnog ben ik een blije haas!

Mooi zo, ik hou 23 en 24 juni toch open zoals afgesproken, mocht het toch weer terug komen.
Misschien is het verstandig om als het getik weg blijft op die data een preventieve schoonmaakbeurt en een extra oliewissel uit te voeren, met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon. Kleppendeksel en carterpan eraf en de zooi die we tegenkomen schoonmaken, vooral bij de carterpan kom er een hoop zooi uit.

Profiel  

Gepost: 11 juni 2006 01:12 PM
  [ # 43 ]
ZX1.4i schreef:

met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon.

:thumbsup Magnatec IS goed

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  

Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240

Gepost: 11 juni 2006 01:20 PM
  [ # 44 ]
Serge schreef:

Die van mij wordt ook steeds stiller, het gaat de goede kant op!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  

Serge
> 3000 berichten

Gepost: 11 juni 2006 02:08 PM
  [ # 45 ]
ZX1.4i schreef:

Mooi zo, ik hou 23 en 24 juni toch open zoals afgesproken, mocht het toch weer terug komen.
Misschien is het verstandig om als het getik weg blijft op die data een preventieve schoonmaakbeurt en een extra oliewissel uit te voeren, met echt olie (Castrol Magnatec) ipv die meuk van Croon. Kleppendeksel en carterpan eraf en de zooi die we tegenkomen schoonmaken, vooral bij de carterpan kom er een hoop zooi uit.

Lijkt me een goed plan om de afspraak te laten staan! Ik ben er namelijk vrij sceptisch over, wat opzich niet gek is gezien het feit dat ik met m’n vorige dame zo’n 40dkm heb gereden met die klepstoter-ellende. Maargoed, als het getik weg blijft, dan kunnen we die dag wel ff XM-knuffelen Cool . Er is naast wat jij voorsteld nog wel het 1 en ander wat gedaan moet (o.a. (oude) roest onder de radiator ff omvormen, voorstoelen- en raambediening-achter aansluiten, veerschotel links vervangen, veerpoten smeren, lekkage in kofferbak dichtkitten, antenne vervangen, schade bij achterscherm lassen, enz). Kroon olie is trouwens met een ‘K’  Wink

Ds23man schreef:

Die van mij wordt ook steeds stiller, het gaat de goede kant op!

GRG

Ik zag dat jij Wynns hebt gebruikt. Het gekke is dat ik dat er ook in heb gedonderd zo’n 1,5 week geleden, maar dat hielp bij mij niks. Nu dus die Forte erachteraan (een gift, omdat hun vorige product het alleen maar erger had gemaakt) en het was vrijwel meteen weg…. Maar eens zien of het blijvend is. Ik ben er iig niet ongelukkig mee, want ik had al bij de dealer geinformeerd en 1 hydraulische klepstoter kost €51 Exclamation  Exclamation  En dat dus in mijn geval x 12 Confused

Profiel  

3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook