Heeelp! Heb handboek/hulp nodig.
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 03 oktober 2004 05:01 AM

Sinds 2 dagen in het (trotse) bezit van een XM 3.0V6.
Auto is uit 1990 en in heel goede staat voor weinig geld (€ 1500) van een Citrofiel gekocht.
Ben achter enkele kleinere problemen gekomen en heb helaas geen idee hoe dit (zonder fatsoenlijke documentatie) aan te pakken (dus als iemand mij aan een vraagbaak of bij voorkeur een technisch handboek kan helpen dan wordt dit zéér gewaardeerd).
probleem 1:
Ruitensproeier voorruit; wisserbladen bewegen wel maar hoor geen pomp en sproeit niet.
Vraag:
Waar bevindt zich de pomp en hoe kan ik er aan komen?
Welke zekering/relais is voor die pomp en waar zit dat?
probleem 2:
Ruitensproeier achterruit; wisserblad beweegt, hoor pomp maar er komt geen (of in elk geval slechts enkele druppels) vloeistof uit de sproeier.
Vraag:
Waar bevindt zich de pomp en hoe kan ik er aan komen?
Is het zinvol om de leiding met perslucht door te persen (reinigen dus)?
probleem 3:
Auto verbruikt meer zekeringen dan benzine Laughing De zekering voor de remlichten brandt heel vaak en absoluut onregelmatig door.
Vraag:
Enig idee waardoor? Laughing  Laughing  Laughing
probleem 4:
Deursloten; bestuurderskant reageert helemaal niet en bijrijderskant na enkele keren draaien wel (centrale vergrendeling via afstandsbediening werkt vlekkeloos).
Vraag:
Oplossing?  Shocked
N.B.
Ben overgestapt van jaguar naar citroen; nog steeds meer Jag-minded dan citroen…..help me over de drempel. Twisted Evil

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 03 oktober 2004 08:26 AM
  [ # 1 ]

hoi, over het deurslot gebeuren is al een stukje geschreven moet je het xm gedeelte maar ff doorspitten of gebruik de zoek functie van dit forum
http://www.citroen-forum.nl/forum/search.php
zijn die ruitensproeiers niet gewoon een beetje door te prikken van buitenaf?

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 03 oktober 2004 12:44 PM
  [ # 2 ]

Deursloten; stukje gelezen nadat ik dit geplaatst had Surprisedops: , toch bedankt maat. Laughing
Ruitensproeiers; achter is misschien door te prikken maar voor? Ik hoor geen pomp, dus…... Crying or Very sad

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 oktober 2004 10:24 PM
  [ # 3 ]

Als de zekeringen vaak doorbranden heb je of ergens kortsluiting of een kapotte spanningsregelaar (al heb ik dat laatste alleen gehoord bij Eenden).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 04 oktober 2004 06:26 AM
  [ # 4 ]

Dank voor de reactie. Very Happy
Geloof het of niet; na het vervangen van één duplo-lamp van de remlichten was het probleem verholpen Laughing
Ik denk dat ik nog wel meer van die gekke/leuke/irritante en raadselachtige storingen ga tegen komen; maar ja, da`s de prijs van het rijden in zo`n computer op wielen. Wink

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 04 oktober 2004 08:50 PM
  [ # 5 ]
JustShootMe schreef:

Dank voor de reactie. Very Happy
Geloof het of niet; na het vervangen van één duplo-lamp van de remlichten was het probleem verholpen Laughing
Ik denk dat ik nog wel meer van die gekke/leuke/irritante en raadselachtige storingen ga tegen komen; maar ja, da`s de prijs van het rijden in zo`n computer op wielen. Wink

Ik zou in elk geval toch nog maar even de contacten en het lampfitinkje nakijken op eventuele corrosie. Mogelijk heb je bij het vervangen van de lamp de boel net genoeg schoongekrabt zodat-ie het nu weer doet.
Ik had iets soortgelijks eens met mijn Suzuki 550 (motor): door een gecorrodeerde fitting van een knipperlicht schoot de hoofdzekering eruit. Confused Een keer goed schoonmaken en probleem was opgelost.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 oktober 2004 10:05 PM
  [ # 6 ]

De motor van de sproeier zit in het voorste zijpaneel aan de bestuurders-kant. Aan de deur zitten 2 bouten en 1 bout zit achter het parkeerlichtje verstopt, als deze los zijn kan je zo bij het reservoir.

als je het minder netjes doet, hoef je alleen het plastic binnenwerk uit de wielkast te halen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 05 oktober 2004 02:57 AM
  [ # 7 ]
Willem schreef:

als je het minder netjes doet, hoef je alleen het plastic binnenwerk uit de wielkast te halen

Dank je Willem; maar is het niet de bedoeling van dat binnenwerk in de wielkast om snel en gemakkelijk toegang te krijgen tot het sproeier reservoir?
Als ik je goed begrijp is het loshalen van dat binnenwerk weliswaar makkelijker maar krijg je het nooit meer goed op z`n plaats. Rolling Eyes
Wat bedoel je met het zijpaneel maat? Toch niet het spatbord he? Je spreekt van boutjes bij de deur en achter het knipperlicht…mmm klinkt als het spatbord van voor tot achter.  Laughing
Voordat ik ga hobbyen wacht ik je reactie af, het lijkt me dat je er ervaring mee hebt en dat is nou net wat ik nodig heb want ik heb er de ballen verstand van (van citroens dat is). Wink

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 oktober 2004 04:55 PM
  [ # 8 ]

het plastic binnenscherm heb ik alleen losgetrokken toen ik een xm moest slopen, gewoon hard trekken, het hoefde niet meer gemonteerd te worden

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 05 oktober 2004 11:28 PM
  [ # 9 ]
Willem schreef:

het plastic binnenscherm heb ik alleen losgetrokken toen ik een xm moest slopen, gewoon hard trekken, het hoefde niet meer gemonteerd te worden

BARBAAR!! Twisted Evil  Laughing  Wink

ok ga ik proberen het los te krijgen en weer netjes te monteren; ik houd je op de hoogte.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook