

























Totaal aantal Berichten: 7859
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ja, dat is weer eens wat anders. Ik heb altijd al het idee gehad dat mijn coupé aan de achterkant erg laag hing, zeker na installatie van de LPG-onderbouwtank.
Nu ik wat bredere wielen met hogere banden heb gemonteerd (link: ) loopt het zelfs aan als ik hard door een scherpe bocht gaat.
Wat is nu het verstandigste om te doen? Hulpveren? Of gewoon de torsievering een stukje verhogen zodat het allemaal weer een beetje beter hangt? Bovendien zal ik dan hulp nodig hebben…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hulpveren
Hmm, zo laag ligt ie toch niet. Wel zijn je banden nog een maat breder dan de standaard VTS banden…
Wat je kan doen is idd hulpveren plaatsen onder je xsara. Meen dat er een forumer met een xsara break en een LPG installaties hetzelfde heeft gedaan!
andere forumer met hoogteproblemen
Lees dat ook eens door
Xsara_Coupe
Hee Daan,
Bij onze Saar wordt deze week de hoogte achter bijgesteld door de torsiestangen te verdraaien. Maar de monteur bij mijn dealer dacht dat je niet meer dan anderhalf tot twee centimeter kon winnen, daarboven moest je hulpveren gebruiken. Volgens mij zie ik en de vraagbaak wel wat anders staan, maargoed. Morgenavond hoop ik meer te weten, als ik foto’s heb zie je ze!
Groeten,
Jan
Tsja, verstandigst lijkt me gewoon ophogen…
Achteraf, als ik zo ga nadenken, je verlengt alleen je veerweg, met hulpveren maak je die veerweg korter waardoor je wielen i.i.g. niet meer gaan aanlopen…
Als ik er zo eens over nadenken zou ik toch bijna voor de hulpveren gaan…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
















Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Hm, volgens mij heb je te hoge banden. Ik heb zelf ook een Xsara VTR gehad met 16 inch velgen. Ook dat rubber was 205 breed, maar de hoogte bij mij was 45 ipv 50. Volgens de berekening kwam de maat 205/45 x 16 het dichtst bij de originele montage in de buurt. Ik heb nooit last gehad van banden die in de wielkasten aanliepen. Nu zit er volgens mij voor jou niks anders op dan straffere veren monteren. Of de banden oproken…


























Totaal aantal Berichten: 7859
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Chinco schreef:Hee Daan,
Bij onze Saar wordt deze week de hoogte achter bijgesteld door de torsiestangen te verdraaien. Maar de monteur bij mijn dealer dacht dat je niet meer dan anderhalf tot twee centimeter kon winnen, daarboven moest je hulpveren gebruiken. Volgens mij zie ik en de vraagbaak wel wat anders staan, maargoed. Morgenavond hoop ik meer te weten, als ik foto’s heb zie je ze!
Groeten,
Jan
Ja laat maar weten of dat iets geworden is!
Willibrord schreef:Hm, volgens mij heb je te hoge banden. Ik heb zelf ook een Xsara VTR gehad met 16 inch velgen. Ook dat rubber was 205 breed, maar de hoogte bij mij was 45 ipv 50. Volgens de berekening kwam de maat 205/45 x 16 het dichtst bij de originele montage in de buurt. Ik heb nooit last gehad van banden die in de wielkasten aanliepen. Nu zit er volgens mij voor jou niks anders op dan straffere veren monteren. Of de banden oproken…
Ja klopt, die banden zijn eigenlijk te groot, maar daar heb ik bewust voor gekozen. 205/45 zou een stuk lager en minder comfortabel zijn t.o.v. de oude 195/55 en de teller zou nog meer afwijken… Bovendien heb ik altijd al gevonden dat de achterkant te laag hing, maar nu pas moet er echt iets aan gebeuren. Overigens loopt ‘t ook alleen aan als ik flink door de bocht trek of bij hele grote hobbels…
Ik zal in ieder geval ook eens bij de dealer informeren wat eventueel ophogen / hulpveren gaan kosten. Alle tips zijn welkom
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
kakanox schreef:Met torsie verhogen creëer je een dweil. Hulpveren of sterkere veren = beter.
Leg uit??? IK wil weer de orginele hoogte met iets meer gewicht in de koffer. Waarom zou dat een dweil worden?
Ik wil niet dat ie nog stugger wordt, dan geloof ik dat ik onmiddelijk weer een BX koop en die laat restaureren.
Groeten,
Jan


























Totaal aantal Berichten: 7859
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
kakanox schreef:Chinco schreef:kakanox schreef:Met torsie verhogen creëer je een dweil. Hulpveren of sterkere veren = beter.
Leg uit???
IK wil weer de orginele hoogte met iets meer gewicht in de koffer. Waarom zou dat een dweil worden?
Ik wil niet dat ie nog stugger wordt, dan geloof ik dat ik onmiddelijk weer een BX koop en die laat restaureren.Groeten,
JanJe BX is een goed voorbeeld. Hij blijft op hoogte, ook met 600 kg achterin (misschien een beetje overdreven maar ok). Alleen de besturing wordt er niet beter op.
Volgens mij komt dit doordat je de gewichtsverdeling en de veerkarakteristiek aanpast. Dempers werken nl. alleen goed voor een bepaald gewicht. Wat de exacte reden is kan ik eens voor je navragen, goeie vriend van me (Robin, mocht ik ‘t vergeten dan kan je me nu herinneren
) = onderstellenspecialist.
Overigens kan je de werking van een demper het mooist bekijken bij een oplooprem. Een te zwaar beladen caravan drukt door z’n demper heen en gaat dus ook remmen bij langdurig bergaf rijden, waardoor de remmen gekookt worden
Er begint ergens in mijn hoofd een stemmetje ‘schroefset’ te fluisteren…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
mooie foto’s digidaan !!! 190 stuks !!!! met name die dandy foto’s je kunt
trouwens wel zien dat deze niet zijn genomen met een toestelletje van aldi of lidle o.i.d. heel mooi gedaan; geen flits te bespeuren
die schade linksachter is zeker nog uit de ” oude doos” :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.


























Totaal aantal Berichten: 7859
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
citroen23 schreef:mooie foto’s digidaan !!! 190 stuks !!!! met name die dandy foto’s je kunt
trouwens wel zien dat deze niet zijn genomen met een toestelletje van aldi of lidle o.i.d. heel mooi gedaan; geen flits te bespeurendie schade linksachter is zeker nog uit de ” oude doos”
:
Dank U voor de complimenten ops:
Ja die schade is van november vorig jaar en alhoewel ‘t pijn in mijn hart deed vond mijn portemonnee het niet zo vervelend achteraf
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tsja, een schroefset is altijd de beste keuze, maar ook het prijzigst…en het meeste werk
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI


























Totaal aantal Berichten: 7859
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik moet binnenkort toch weer eens naar de garage voor wat zaakjes dus ik zal eens informeren naar de mogelijkheden mbt. het ‘liften’ van de achterkant.
Overigens ben ik wel gevoelig voor de argumenten die Kevin aandraagt. het laatste wat ik wil is een Xsara die nog venijniger wordt met de achterkant, zo ben ik al eens eerder tegen een boom gevlogen…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!










Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
de achteras van de Xsara stuurt tog mee?
krijg je daar dan geen problemen mee?( met hulpveren)
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
De hulpveren draaien ook mee!
Maarre, dat meedraaien valt wel mee hoor (eerder tegen)










Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
oke
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.