Xantia 2.0-16 v VSX
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 20 juni 2006 12:53 PM

Ik heb de XM net verkocht. Maar ik wil wel weer iets anders. En soms zie ik op internet wel eens een Xantia 2.0-16v VSX. Zo’n eerste type met de ZX-16v motor. Weet iemand wat de slechte punten zijn van de auto. Ik wil dat de auto betrouwbaar is. Ik heb geen zin in gezeik(te vaak gehad met een Citroen), maar ik wil wel iets speciaals. Is deze 16v dan een aan rader of kan ik beter kijken naar een complete 2.0 (122pk)

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 03:08 PM
  [ # 1 ]

Je kan erop leeglopen, als je niet zelf er iets aan wil doen. het zijn tenslotte ook geen nieuwe auto’s meer.

- Het variabele inlaatlucht systeem (ACAV) is storinggevoelig (werkt met onderdrukslangetjes die gaan lekken = weg onderdruk).
- Het ABS systeem is nog wel eens moeilijk.

Maar je kan ook mazzel hebben. De motor an sich is volgens mij wel redelijk degelijk, hij laat je niet staan.

Luxe 2.0 8v modellen (in VSX trim) zijn in NL nooit geleverd, daarvoor moet je in België of Duitsland zijn. Hier zijn alleen opgeleukte SX’en geleverd in de beginjaren.

Ik zou (als ie het gewoon moet doen) en toch een beetje speciaal moet zijn, eerder naar een VSX met 132pk 16v motor kijken, die zijn vanaf 08-1995 geleverd, alleen zie ze maar te vinden.
Mag het wel wat kosten, dan een Activa CT of V6 of een Exclusive V6 automatic.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 03:17 PM
  [ # 2 ]

Ik mocht ook geen 155pk VSX kopen van RB hoor Wink  Laughing

Motorisch zal hij je op dat acav systeem na niet in de steek laten.
Uiteraard is het wel belangrijk dat de motor is warm gereden voordat ermee getrapt is. In dat geval kunnen ze hoge km standen halen.

Verder zijn er een beetje de std xantia kwaaltjes van de eerste serie’s.

Het blijft wel een Citroën, hoe meer erop zit, hoe meer er kapot kan… Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 06:07 PM
  [ # 3 ]

Nee, maar van de enkele 16v rijders op dit forum kennen we sowieso al Harry en Douwe die er problemen mee hebben gehad…
Als er al iets stuk gaat aan dit type motor dan zal het ongetwijfeld de acav zijn…verder puike motoren hoor… Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 06:32 PM
  [ # 4 ]
Simpele Ziel schreef:

Ik mocht ook geen 155pk VSX kopen van RB hoor Wink  Laughing

Dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik heb je trouwens ook nog op een Duitse 16v 155 gewezen voor € 1000 uit 1995 (dus een t1b!)met 130k op de klok. Ik heb alleen gezegd dat het m.i. een liefhebbersuitvoering is vanwege de complexiteit van die auto, en dan heeft ie voor mij concurrentie in eigen stal van de Exclusive V6 en de Activa’s, die ik beide dan veruit prefereer. Zo ‘bijzonder’ is die 2.0 155 motor nou ook niet. M.a.w.: leuk, maar er is wel wat leukers dan dat.

ZX-cruiser schreef:

ACAV systeem is vrij simpel te begrijpen, heb evt scans met uitleg ervan uit originele documentatie. In het ZX kamp komt het wel eens voor dat er iets in het systeem stuk gaat maar het is altijd op te lossen.
Heb er zelf nog nooit probs mee gehad in bijna 3 jaar tijd.

Ik betwijfel ook nergens dat een goedwerkend ACAV systeem niet realiseerbaar is, maar dat je iemand die specifiek vraagt om een betrouwbare wagen en geen zin heeft in gezeik daar niet mee moet opzadelen.
ACAV voegt zeker wat toe, maar met 123pk (2.0 8v) of 132pk (2.0 16v zonder ACAV) ben je zeker niet ondergemotoriseerd.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 06:35 PM
  [ # 5 ]
rb schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ik mocht ook geen 155pk VSX kopen van RB hoor Wink  Laughing

Dan heb je mij verkeerd begrepen.

WINK!  Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 20 juni 2006 06:37 PM
  [ # 6 ]
Simpele Ziel schreef:
rb schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ik mocht ook geen 155pk VSX kopen van RB hoor Wink  Laughing

Dan heb je mij verkeerd begrepen.

WINK!  Wink

Weet ik wel Smile

Profiel  
 
_Razkin_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 577
Geregistreerd: 30-03-2005

Gepost: 21 juni 2006 01:17 AM
  [ # 7 ]

Ook ik heb een aantal problemen mbt tot het ACAV gehad. De problemen zijn makkelijk op te lossen, dus het zou geen reden mogen zijn om dit type motor te negeren. Momenteel heb ik een ZX 16V die tegen de 270.000 heeft gelopen! Er is motorisch gezien helemaal niets mis.

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 21 juni 2006 01:27 PM
  [ # 8 ]

het niet zo dat ie het ineens niet meer doet als je een probleem heb met acav-systeem, je mis alleen wat power, verder zijn ze best sterk Cool
enige wat kapot kan gaan zijn de vacuumslangen en vacuumpotjes, en verder de gebruikelijke dingen,

onderhoud/reparatie is natuurlijk iets duurder dan een 2.0 8v Sad

maar de zx 16v heeft spiraalveren dus ook een vacuumpomp,
bij de xantia is dit anders geregeld, hoe weet ik niet precies, heeft te maken met het hydaulische systeem

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 21 juni 2006 01:29 PM
  [ # 9 ]

en zitten hier op het forum genoeg mensen met verstand en vooral ervaring met storingen van dit type motor Wink

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 21 juni 2006 08:34 PM
  [ # 10 ]

En hoe zit het met turbo motoren en Xantia gaat dat wat. Er wordt gesproken over activa. Maar ik heb altijd begrepen dat het activa systeem zelf niet zo heel erg degelijk is. Het moge duidelijk zijn ik wil gewoon geen gezeik. Ik heb inmiddels 4 Citroens versleten en alleen de TZD turbo was redelijk probleemloos de andere hadden iedere week weer iets anders.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 21 juni 2006 09:34 PM
  [ # 11 ]
Peteryed schreef:

En hoe zit het met turbo motoren en Xantia gaat dat wat. Er wordt gesproken over activa. Maar ik heb altijd begrepen dat het activa systeem zelf niet zo heel erg degelijk is. Het moge duidelijk zijn ik wil gewoon geen gezeik. Ik heb inmiddels 4 Citroens versleten en alleen de TZD turbo was redelijk probleemloos de andere hadden iedere week weer iets anders.

Het Activa-systeem kan redelijk onderhoudsvrij werken, alleen moet je er wel wat centen op stukslaan om het zo te krijgen, want vaak doet een voorgaande eigenaar ‘m niet weg omdat alles goed loopt… Daarbij vergt het gewoon wat extra aandacht (mechanisme moet beetje gesmeerd worden, tijdig de LHM verversen, etc.)
Van de 2.0 CT-motor ken ik geen drama-verhalen.

Ik snap jouw standpunt wel. Thuis hadden we een BX 19TZD en daar is in 7 jaar en 3 ton kilometers eigenlijk bijna niets geks aan geweest. Als je dat zoekt in een Cit, dan moet je van Activa’s afblijven (en eigenlijk ook van HA2, alhoewel ik daar weinig klachten over hoor).

- Neem een standaard 1.8 16v of 2.0 16v ‘132pk’ (of als je veel rijdt een onverslijtbare TD) van ‘96 of ‘97
- of kies de type 2 vanaf ‘98 (prijzen gaan hard naar beneden door overaanbod aan 2e hands C5’s),
- calculeer een grote beurt in en breng ‘m langs bij Chyparse of Renard voor de HP-werkzaamheden.

Ga dan eerst weer eens genieten van HP-Citroën rijden i.p.v. druk te maken over wat er nu weer stuk zal gaan..

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 21 juni 2006 09:59 PM
  [ # 12 ]
rb schreef:

-Neem een standaard 1.8 16v of 2.0 16v ‘132pk’ (of als je veel rijdt een onverslijtbare TD) van ‘96 of ‘97
- of kies de type 2 vanaf ‘98 (prijzen gaan hard naar beneden door overaanbod aan 2e hands C5’s),
- calculeer een grote beurt in en breng ‘m langs bij Chyparse of Renard voor de HP-werkzaamheden.

Ga dan eerst weer eens genieten van HP-Citroën rijden i.p.v. druk te maken over wat er nu weer stuk zal gaan..

Mijn idee idd ook. Misschien ook wel een break. Is erg mooi. Airco is leuk. Bedankt voor de tips

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7286
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 21 juni 2006 11:08 PM
  [ # 13 ]

ik heb nog wel een standaard 2.0SX voor je in de aanbieding:
Oerdegelijk….....nog geen kosten aangehad (afgezien van kachel)
en een lage km-stand Wink staat ook (nog ) niks aan te komen qua kosten.

Oh ja, een 2e proefrit is uiteraard toegestaan Laughing

en niet verwarren met een bx-sport uit een ver/grijs verleden Surprisedops:

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 24 juni 2006 03:34 AM
  [ # 14 ]

Die had je toch aan je zus verkocht?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook