Reinigen van automatische transmissie.
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 01 november 2004 05:44 PM

Is het mogelijk een automatische transmissie te reinigen zonder deze onder de auto vandaan te halen (of open te maken)? Ik denk nu aan de manier van reinigen dat je met engine cleaner doet voor de moter of met “hoe-heet-het-ook-al-weer” voor je hydraulisch systeem; het vervangen van de orginele vloeistof door een reiniger en deze na X-km weer vervangen door de orginele vloeistof.
Van de kosten voor revisie van een automaat bij een 3.0V6 werd ik dus echt niet vrolijk.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 november 2004 06:58 PM
  [ # 1 ]

Hoezo reinigen? Heb je problemen met je automatische versnellingsbak?
Het beste is om een kapotte bak te scoren, deze naar ZF te sturen, 1600 euro gereed houden en als je de bak terug hebt, deze te laten monteren.
Waarom naar ZF brengen? Omdat men bij ZF de bak maakt en ook een zo goed als nieuwe bak levert.
Dit geintje kost je ongeveer 2000-2500 euro. Nieuwe bak van 1600 euro en 2 dagen werk

Een bak is pas kapot als deze:
- met een harde klap van N-D
- klapt met schakelen van 1-2, 2-3 en 3-4
- slipt in een versnelling (meestal in 4)

Er is op zich nog wel wat aan te doen, de kickdownkabel afstellen of de hydraulische unit die bovenop zit, vervangen door een nieuwe.

Probeer eens de ATF te verversen, kost geen drol (5 liter voor 20 euro) en het is niet moeilijk.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 02 november 2004 04:55 PM
  [ # 2 ]

Dank Willem voor het advies; maar je bent nog niet van me af Wink  Laughing .

-Die kickdown kabel is als eens eerder ter sprake gekomen; waar vind ik dat kreng en hoe stel ik het af ?
-De ATF is (volgens de laatste eigenaar) nog geen half jaar geleden ververst (is ook nog mooi rood maar volgens mij zit er wel wat teveel in).
Waar zit die hydraulische unit (had een gespecialiseerd revisie bedrijf het ook al over) en hoe ziet dat ding eruit ?
-Klopt het dat als de bak vernieuwd wordt bij de 3 liter, de moter uitgebouwd moet worden en is het in- uitbouwen van een automatische bak enigzins zelf te doen?
-Hoe constateer je slippen van een automatische bak (heb het vermoeden dat ie dat in z`n 1e doet) ?
-Waar zit ZF (telefoonnummer is genoeg) ?

=Bak klapt niet van N-D.
=Schakelen gaat met slechts miniem maar toch merkbare “stootjes” (zowel op als terug schakelen).
=Met rustige acceleratie duurt het lang voordat de bak doorschakelt (2-3-4); met felle acceleratie “rolt” ie soepel door de versnellingen.
=Afremmen op de moter gaat soms gepaard met heftige schokken en kan opgevangen worden door bij te remmen, gas te geven of handmatig van versnelling te veranderen.
=Bij het rijden met een constante snelheid reageert het gaspedaal overdreven “scherp” (`n even beroeren resulteert in `n schok alszijnde acceleratie, los laten hetzelfde maar dan andersom (dus toch kickdownkabel?)).

Zo ben jij weer even bezig Twisted Evil
Alvast bedankt Willem; ik waardeer je hulp ten zeerste.

Groetjes Léon

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 november 2004 08:00 PM
  [ # 3 ]
JustShootMe schreef:

Dank Willem voor het advies; maar je bent nog niet van me af Wink  Laughing .

=Bak klapt niet van N-D.
=Schakelen gaat met slechts miniem maar toch merkbare “stootjes” (zowel op als terug schakelen).
=Met rustige acceleratie duurt het lang voordat de bak doorschakelt (2-3-4); met felle acceleratie “rolt” ie soepel door de versnellingen.
=Afremmen op de moter gaat soms gepaard met heftige schokken en kan opgevangen worden door bij te remmen, gas te geven of handmatig van versnelling te veranderen.
=Bij het rijden met een constante snelheid reageert het gaspedaal overdreven “scherp” (`n even beroeren resulteert in `n schok alszijnde acceleratie, los laten hetzelfde maar dan andersom (dus toch kickdownkabel?)).

Zo ben jij weer even bezig Twisted Evil
Alvast bedankt Willem; ik waardeer je hulp ten zeerste.

Groetjes Léon

Niks aan de hand, tenminste, ik herken de dingen die je vermeld want dat doet ‘ie van mij ook, alleen bij het afremmen gaat bij mij soepel.

Ik verdenk nog steeds een motorsteun, want als je gas geeft kanteld de motor en dat geeft een schok. Hetzelfde geldt voor gas los laten.
Je zou eens naar de motor moeten kijken als de bak in N staat en iemand gas geeft. De motor beweegt dan en als hij flink beweegt, heb je de oorzaak gevonden

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 april 2005 01:47 PM
  [ # 4 ]

de automaat word gestuurd door een hydraulische regelunit.
een ander woord ervoor is het hydraulische brein.

bij de HP 14 /18/20/22 van zf word deze zowel mechanisch als op de latere versie’s electriesch gestuurd.
dmv solonoids.
de schokken in de bak (of door de bak) worden veroorzaakt door een slecht werkende klep.
oorzaak kan zijn dat een veer zijn veerkracht kwijt is of doordat hij gebroken is.
bij de HP 14 en 18 zit een kleine regelunit direkt op het brein geschroeft.
het is dat blokje aluminium waar ook de schuif van je kickdown en selecteur stift aanvast zitten.

je kan dat ding (mits je handig en precies bent )demonteren en openschroeven om te kijken of de veren nog intact zijn, en of de kleppen en zuigertjes niet beschadigt zijn.
als de veer te slap is kan je er een ring onder leggen,en als hij gebroken is moet je een nieuwe veer bestellen, je kan een gelijkende veer met dezelvde kracht gebruiken, of gewoon bestellen bij ZF .

als je net als ik over de handboeken beschikt, kan je zelfs het komplete brein aanpassen naar je eigen wensen.
dwz , je wilt een zeer soepele automaat , dan kan je inwendig de ofrice’s vervangen met andere doorlaten.
hierdoor word de oliedruk(ken) veranderd, en dus ook de wijze van schakelen.

verversen van de olie kan op diverse manieren, maar de complete inhoud verversen is NIET mogenlijk.
ook is het raadzaam om bij het verversen even de zeef, of te vervangen , of schoon te maken.

na het verversen in stationairloop alle versnellingen selecteren, en dan niveau controleren bij draaiende motor.

let op dat je exact op niveau zit, want te weinig olie kan een uitgebrande bak veroorzaken, en een teveel aan olie kost je de complete bak.

NOOT,, kickdown afstellen .
is de 2e gaskabel die naar je transmissie gaat.
afstellen is eigenlijk een heel exact gepiel, maar de noodgreep is deze.

druk het gaspedaal voledig in, als je op de laatste 5 mm de klick voelt van de kickdown , sta je aardig in de richting.

het veranderen van de afstelling heeft tot invloed bij welk toerental de bak gaat schakelen. hoe strakker hoe later de bak op zal schakelen..

bij een versleten of nagenoeg versleten bak, kan het strakker zetten van de kickdown soelaas bieden, en het slippen van 1 of meer koppelingen (tijdelijk ) opheffen.
echter houd er dan rekening mee dat de bak geen lang leven meer heeft.


greets van wupke:die voor de lol die dingen reviseerd. Laughing 

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 21 mei 2005 04:21 PM
  [ # 5 ]

Wow Wupke…...het wordt tijd dat Eric je een eigen forumpje geeft waar je je wijsheid permanent en mooi overzichtelijk zou kunnen stallen, je bent een echt wandeld werkplaatshandboek. :peace
Ik kopieer zoveel mogelijk van je uitleg, is altijd handig als ik iets moet doen.

Trouwens het bovenvermelde probleem is simpel opgelost door de computer te resetten, weg probleem…...idiote electronica. Rolling Eyes

Maar wel hartelijk bedankt voor de info !

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 01 juli 2005 02:15 AM
  [ # 6 ]

de automaat van mijn cx (ZF 3HP22) gaat als ie echt warm is met een redelijke klap in z’n achteruit, verder schakelt ie perfect op en terug bij elke snelheid en temperatuur.

Waar moet ik dit euvel(tje) gaan zoeken ?

de automaat heeft pas 80000 k gedraaid icm een 2400ie.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 02 juli 2005 01:47 AM
  [ # 7 ]

niemand ?

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 02 juli 2005 01:55 AM
  [ # 8 ]

Is het een euvel of misschien een regelmatige voorkomende eigenschap van die automaten?
Als ie t voor de rest goed doet…

sorry heb je ook niks aan…

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 juli 2006 06:39 PM
  [ # 9 ]

Gewoon loshalen, bakkie koffie drinken of de auto wassen en dan weer vast zetten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook