Vandaag met het warme weer heeft de cx mij weer eens laten staan voor de derde keer al dit jaar ( heb het idee dat ze zich gepasseerd voelt nou ik op moment meer met de sport aan de gang ben )
maar goed.. vandaag op de terug weg nog even boodschappies daan en wil ik haar dus weer starten geen kik zelfs de meters en de controle lampies slaan niet uit, vervolgens hebben we haar kunnen starten door een draad aan te sluiten op kabel van de accu naar de startmotor dmv het draadje op[ de accu te houden omdat het contactslot het niet meer doet.
Toen ze eenmaal liep had ik geen knipperlichten oftewel nergens geen stroom behalve op het schuifdak en de verlichting ( schuifdak zit wel op het contactslot aangesloten en verlichting niet )
net vanavond wou ik nog even de raampies sluiten voor de nacht dus moest ik haar eerst starten om stroom te krijgen want alleen op contact heb ik dus geen stroom, blijken dus de ramen ook niet te werken ook niet met draaiende motor met als gevolg dat de cx nu buiten staat met de twee voorste ruiten wagen wijd naar beneden
( heb de sport er maar achter gezet
)
maar wat nu ,zal dit een zekeringen kwestie zijn ??? wie helpt mij uit de brand
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: HELLUP !!
xm'metje schreef:Vandaag met het warme weer heeft de cx mij weer eens laten staan voor de derde keer al dit jaar ( heb het idee dat ze zich gepasseerd voelt nou ik op moment meer met de sport aan de gang ben
)
maar goed.. vandaag op de terug weg nog even boodschappies daan en wil ik haar dus weer starten geen kikzelfs de meters en de controle lampies slaan niet uit, vervolgens hebben we haar kunnen starten door een draad aan te sluiten op kabel van de accu naar de startmotor dmv het draadje op[ de accu te houden omdat het contactslot het niet meer doet.
Toen ze eenmaal liep had ik geen knipperlichten oftewel nergens geen stroom behalve op het schuifdak en de verlichting ( schuifdak zit wel op het contactslot aangesloten en verlichting niet )
net vanavond wou ik nog even de raampies sluiten voor de nacht dus moest ik haar eerst starten om stroom te krijgen want alleen op contact heb ik dus geen stroom, blijken dus de ramen ook niet te werkenook niet met draaiende motor met als gevolg dat de cx nu buiten staat met de twee voorste ruiten wagen wijd naar beneden
)
Ik heb zoiets wel eens met de bx meegemaakt, en dat bleek toen het contactslot te zijn,die bleef in de contactstand hangen ongeacht hoeik de sleutel draaide, startstand deed toen ook niets en willekeurig dingen die wel en niet werkte. Ik zou eens kijken achter je slot, ff uitzoeken welke draadjes waarop moeten om op contact te komen, en welke je tegen mekaar moet houden om te starten, dan weet je snel genoeg of het het slot is of niet, ooit moet je het toch wel eens vervangen, dus los moet het zowieso eens. Zekeringen lijkt me niet, als ze niet stuk zijn.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het belangrijkste in eerste instantie zijn natuurlijk de ramen. Als je nu de bekleding van de deuren af haaltsneirtjes van de motor haalt, en op de raammotor even 2 draadjes met 12V zet. Zo kan je de ramen in ieder geval dicht zetten voor de nacht in valt.
Succes!

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
even voor de zekerheid zekeringen controleren
:

Totaal aantal Berichten: 1377
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Re: HELLUP !!
xm'metje schreef:Vandaag met het warme weer heeft de cx mij weer eens laten staan voor de derde keer al dit jaar ( heb het idee dat ze zich gepasseerd voelt nou ik op moment meer met de sport aan de gang ben
)
maar goed.. vandaag op de terug weg nog even boodschappies daan en wil ik haar dus weer starten geen kikzelfs de meters en de controle lampies slaan niet uit, vervolgens hebben we haar kunnen starten door een draad aan te sluiten op kabel van de accu naar de startmotor dmv het draadje op[ de accu te houden omdat het contactslot het niet meer doet.
net vanavond wou ik nog even de raampies sluiten voor de nacht dus moest ik haar eerst starten om stroom te krijgen want alleen op contact heb ik dus geen stroom, blijken dus de ramen ook niet te werkenook niet met draaiende motor met als gevolg dat de cx nu buiten staat met de twee voorste ruiten wagen wijd naar beneden
)
Ik zou eerst eens wat gaan uitmeten met een schema wat het contactslot doet en niet doet.
Gebeurd wel meer dat er contacten verbranden in het electrisch gedeeldte van het slot dit is de meest voor de hand liggende verklaring.
Wat ook kan is een kabelbreuk en dat zo het startrelais niet bekrachtigd word.
Wat betreft de electrische ruiten die krijgen stroom van een relais dat geschakeld word door het contactslot , probleem kan dus even goed in het relais of de stekker op het relais zitten.
Om voorlopig je ramen dicht te doen kan je het relais rechtstreeks schakelen met een kabeltje naar de accu.
Ook kan het aan het massapunt liggen dat juist boven de accu op het binnenscherm zit->even controleren en vaster zetten.
Voor de rest zou ik toch maar eens goed kijken naar het contactslot en eventueel uitbouwen ->open maken en de contactpunten reinigen of beter een nieuw monteren.
Succes.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
jongens bedankt voor jullie tpis en moeite maar het was toch een zekering ( tweede van boven ) had niet goed gekeken ops:
maar alles funcioneert weer zoals het hoort
Groet Roy

Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Oef, gelukkig maar. Ik begon al te vrezen voor ingewikkelde tijdrovende elektrotechnische kolere zoektochten.
patje74 schreef:Oef, gelukkig maar. Ik begon al te vrezen voor ingewikkelde tijdrovende elektrotechnische kolere zoektochten.
dat vreesde ik ook
Groet Roy

Totaal aantal Berichten: 1412
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Maar voor een gesprongen zekering is wél een oorzaak!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
@ Roy gelukkig maar
cxfanatic schreef:Maar voor een gesprongen zekering is wél een oorzaak!
tuurlijk, maar dat betekend niet dat het terug hoeft te komen
cxfanatic schreef:Maar voor een gesprongen zekering is wél een oorzaak!
klopt de bekabeling van de radio die ik een dag daarvoor er uit had gehaald om deze in de sport te zetten
tuurlijk, maar dat betekend niet dat het terug hoeft te komen
en zo is dat
Groet Roy