Aanjager
wyedema
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004

- C3 Pluriel C3 Pluriel
Gepost: 24 oktober 2004 08:09 PM

Hallo,

Sinds een week doet mijn aanjager het niet van mijn Xantia 2.0i uit 1993. waarschijnlijk is er een stekker of iets dergelijks los. Een vraag via dit forum is, of ik er makkelijk bij kan, ipv dat ik het hele dashboard eruit moet halen?

Willie

———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 24 oktober 2004 10:59 PM
  [ # 1 ]

Ook al naar de zekeringen gekenen?

Kijk ook eens hier .

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
bobsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-10-2004

Gepost: 26 oktober 2004 01:38 AM
  [ # 2 ]

Let goed op met dit “gekende” probleem. De fout zit meestal in je contactslot. Jawel, het contactslot. Doordat er een te hoge stroom getrokken wordt voor het voeden van de aanjagermotor brandt er een contact door in het contactslot. Meestal heb je nog een paar circuits die uitvallen (bvb lampje ABS gaat branden, radio valt uit)
Indien dit het geval is moet je het voedingscircuit van de aanjager zelf “herkoppelen”. Dit doet men door de originele voedingsdraad te gebruiken voor het sturen van een relai. De nieuwe voeding tak je af vanop een ander circuit (het meest veilige is natuurlijk rechtstreeks van de batterij, maar die vervelende draden naar binnen krijgen hé) In ieder geval je dealer beschikt over nota’s waarop de heraankoppeling is beschreven (er zijn nl twee vershillende soorten).
Je contactslot dien je dus ook te vervangen.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat het probleem minder ernstig is, maar als je een gesmolten stekker op de aanjagermotor aantreft is het meestal “prijs”
De aanjager zit rechts onder het handschoenkastje, gewoon even het stoffen garnituurtje verwijderen en je kan erbij

Profiel  
 
wyedema
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004

- C3 Pluriel C3 Pluriel
Gepost: 27 oktober 2004 11:20 AM
  [ # 3 ]

Het doorgebrandde contactslot, dat ik dan zou (ik weet het nog niet) moeten vervangen, wat is daar dan mis mee? Ik lees in jouw verhaal dat dit een doorgebrand contact is in het contactslot voor het aansturen van de aanjager, maar goed die wordt om gelegd. Waarom moet dan nog het contact slot vervangen worden, dat begrijp ik dan niet helemaal!?


Wilfred

———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/

Profiel  
 
wyedema
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004

- C3 Pluriel C3 Pluriel
Gepost: 27 oktober 2004 11:53 AM
  [ # 4 ]

Nog ff een vraagje tussen door.

Bij mij is net de kachelradiator vervangen.

Kachelradiator = aanjager?!
Of is de aanjager een apart item?

Wilfred

———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/

Profiel  
 
wyedema
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004

- C3 Pluriel C3 Pluriel
Gepost: 27 oktober 2004 09:24 PM
  [ # 5 ]

Ik heb inmiddels het aanjager probleem opgelost, het was een kwestie van een stekker die los was geraakt…

Very Happy

———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 oktober 2004 10:32 PM
  [ # 6 ]
wyedema schreef:

Ik heb inmiddels het aanjager probleem opgelost, het was een kwestie van een stekker die los was geraakt…

Very Happy

Dat scheelt je dan weer een hoop Euri Wink

Profiel  
 
bobsky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 24-10-2004

Gepost: 28 oktober 2004 02:27 PM
  [ # 7 ]

Het contactslot moet mee vervangen worden omdat die bepaalde stand van het slot ook andere elktrische circuits voedt. Het contactslot heeft verschillende standen het is een soort schakelaar met verschillende trappen, trap 1 voedt bvb de radio, de sigarenaansteker enz trap 2 voedt alle circuits van trap 1 + bvb de achterruitontdooiing, enz. (dit is een uitlegvoorbeeld GEEN realiteit)
Iedere trap is een “klik” van de sleutel in het contactslot.

Profiel  
 
berda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 26-12-2004

Gepost: 26 december 2004 11:17 PM
  [ # 8 ]
bobsky schreef:

Het contactslot moet mee vervangen worden omdat die bepaalde stand van het slot ook andere elktrische circuits voedt. Het contactslot heeft verschillende standen het is een soort schakelaar met verschillende trappen, trap 1 voedt bvb de radio, de sigarenaansteker enz trap 2 voedt alle circuits van trap 1 + bvb de achterruitontdooiing, enz. (dit is een uitlegvoorbeeld GEEN realiteit)
Iedere trap is een “klik” van de sleutel in het contactslot.

Heb hetzelfde probleem gehad. De garage rekende 400 euro voor de klus waarbij ze alle sloten meer vervingen. Ik heb het probleem opgelost door een klassieke autorelais van 40A aan te sluiten op de 2 draden van het kontaktslot die dienen voor de aanjager te plaatsen. Enkel nog ergens “12 Volt via slot” moeten vinden om de relais te sturen. Werkje was rond in 1 uurtje en koste mij 15euro. Je moet wel het stuur verwijderen om aan de bedrading te kunnen komen…

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 18 juli 2006 02:30 PM
  [ # 9 ]

Ik heb nu dus ook een aanjager die het niet meer doet. Als het via het slot gaat moet er ook iets anders zijn dat het niet meer doet lijkt me dan.

Is dat ook na te gaan?
Kan ik ook testen of mijn ventilator kapot is?
Kan ik deze zo op de accu zetten om dit te testen?

Graag zou ik daar achter willen komen

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 18 juli 2006 02:49 PM
  [ # 10 ]

Ik heb er een paar voorzichtige klappen op de aan jageras gegeven en nu doet hij het weer. Het zal wel voor korte duur zijn maar toch. De Xantia is weer airconditioned

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook