mijn cx met 2500 dieselmotor, een voormalige ambulance, dus flink verhoogd dak, heeft een top van zo’n 125 km/uur. daarnaast gaat het toerental tijdens opschakelen niet boven de 3.500. toch zat trekkracht, 1200 kg aan de trekhaak gaat moeiteloos.
zijn dit normale waardes voor zo’n diesel? heb alleen ervaring met een cx 2.2 sedan en een cx break op gas, maar dat reed toch echt anders.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
Hoeveel toeren maakt ‘ie in z’n vrij met volgas?? (probeer zelf eens een roetmeting zonder meetapparatuur, wel doen als ‘ie warm is natuurlijk!)
Normaal loopt een 25rd tegen de 160 op de teller,een verhoogde uitvoering moet moeiteloos 150 halen,er zitten vrij korte overbrengingen in de bak.
Weet je zeker dat km-teller klopt?,kijk ook even of de gaskabel strak genoeg staat,zou ook slijtage kunnen zijn aan de motor/inspuitpomp.
Gr Raymond
Het was een cx of niks
kilometerteller werkt niet, de snelheid heb ik gemeten met m’n navigatiesysteem
maximaal 3.600 toeren, terwijl het rode gebied begint bij 4.750.
blok heeft nu 360.000 km gelopen, maar is ambulance geweest, dus ik neem aan behoorlijk onderhoud. heeft tot ik ‘m kocht wel 3 jaar stil gestaan, daarna grote beurt gehad.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
maximaal 3.600 toeren onbelast dus.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
ik schat (want snelheidsmeter dus ook kilometerteller is stuk) 3.500 km.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974
met een compressietest meet je toch verschil in compressie tussen de verschillende cilinders? en een verschil kan dan duiden op versleten zuigerveren of lekke koppakking?
de cx verbruikt geen olie, uitlaatgassen zie je haast niet, heeft zo’n test dan toch zin?
wat misschien ook met dit verhaal te maken heeft: als ik optrek lijkt het (per versnelling, voornamelijk de 1e en 2e) in stappen te gaan, van 1500 naar 2000 toeren, dan duurt het bijna een halve seconde voordat de toeren oplopen naar 2500, dan weer een kleine pauze, en dan lopen de toeren op naar 3500. de stand van het gaspedaal verander ik dan niet. ik weet niet hoe een dieselpomp werkt, maar zou het hier iets mee te maken kunnen hebben?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vervuilde of versleten dieselpomp. Een compressietest geeft wel een idee of alle cylinders netjes meedoen. Een beetje te strakke klep haalj er ook mee uit!
Verder kan het aan je verstuivers liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok, het wordt een compressietest binnenkort. bedankt zover.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik denk als eerste aan een slechte dieselpomp. Hij kan de gevraagde opbrengst niet leveren.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
is een dieselpomp eenvoudig zelf te vervangen (ik heb alleen sleutelervaring met lelijke eenden)?
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
supercees schreef:maximaal 3.600 toeren onbelast dus.
Als ik je goed begrijp dus neutraal en plankgas??
Dan zou ik je gaskabel/maximale aanslag eerst controleren.
Want als die slecht staat of te genepen dan kan ie niet verder(mechanische toerenbegrenzing zeg maar)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
supercees schreef:is een dieselpomp eenvoudig zelf te vervangen (ik heb alleen sleutelervaring met lelijke eenden)?
niet echt
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
mijn advies, ga naar een automaterialen groothandel,
en koop daar 2 busjes wyn’s DIESELMAGIC (of een soortgelijke vloeistof)
dit goedje gooi je in de tank of je laat het rechtstreeks door je pomp opzuigen en terug vloeien in het busje via je retour leiding. tot het op gebruikt is.
mijnheer, ik verzeker u met stelligheid, de resultaten zullen ongekent zijn.
ik doe dit geregeld waneer een vervuilde dieselmotor voor de apk te veel roet uitspugt.
succesgegarandeerd bij de apk een schone motor en je hele diesel systeem is schoon.
let wel het repareert niet maar reinigt als een gek!!!!
razor schreef:mijn advies, ga naar een automaterialen groothandel,
en koop daar 2 busjes wyn’s DIESELMAGIC (of een soortgelijke vloeistof)
na wat zoeken op internet lijkt mij dit inderdaad het beste idee, eerst checken of dit helpt, compressietest kan altijd nog, of vervangen/reviseren dieselpomp.
heb 2 vloeistoffen gevonden: comma diesel magic en wynns diesel power. zal het resultaat hier weer vermelden.
CX Gti automaat
2cv6
Dyane
Plymouth Satellite Custom Stationwagon 1974























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ben je zeker dat je brandstoffilter clean is?? en dat er geen lucht aangezogen word?? Ik had dit ooit met mijn eerste berlingo bestel na een grote beurt,en bleek het brandstofilterhuis niet 100% dicht te zijn!!