En zo ziet het er nu uit - ik vond het wel een groot plaatje waard;
gehost bij Flickr (dat moet er tegenwoordig bijstaan )
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nice!!!!
Was het nou lastig, die achterste ruiten verduisteren?
1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -
vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.
Viel best mee - ik heb ze er uitgehaald en dan heb je de ruimte om het goed te doen. Vervolgens zorgen dat je een schoonwerkoppervlak hebt en veel glassex helpt ook. Overigens ben ik over het resultaat niet helemaal tevreden, er zitten een paar hele kleine bubbeltjes in.
Als ik de achterklep ook nog wil doen haal ik die er denk ik ook uit. Kan ik ‘m meteen netjes afhangen, na mijn schade linksachter is er namelijk aan de linkerkant een bredere naad onstaan..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lopen ze nou nog aan?
DigiDaan schreef:Ik heb zojuist René‘s 3 mm dikke spacers ertussen gezet.
Het paste precies ................
René, nogmaals bedankt!
Tuurlijk past het precies
Graag gedaan hoor!
Er zijn een paar bochten in Eindhoven waar ik ‘m altijd heerlijk doorheen kon sleuren, maar de laatste drie weken niet zonder dat ze aanliepen. Morgen zal ik eens kijken of ze wel of niet aanlopen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Good luck.
Als ze nog aanlopen wil ik de spacers terug…
ghe ghe….
geintje
DigiDaan schreef:Er zijn een paar bochten in Eindhoven waar ik ‘m altijd heerlijk doorheen kon sleuren, maar de laatste drie weken niet zonder dat ze aanliepen. Morgen zal ik eens kijken of ze wel of niet aanlopen
Welke bochten dan?
Kan ik volgende mijn nieuwe achteras gaan testen ops:
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
DigiDaan schreef:En zo ziet het er nu uit - ik vond het wel een groot plaatje waard;
Heb je ook foto’s van onder de wagen, van de veren zelf? Heb ik het goed als ik zeg dat jij MAD veren hebt?
Ik heb zelf gekozen voor veren van Carsupport, zie [url=http://www.carsupport.nl]http://www.carsupport.nl [/url]. Ik heb de standaard hulpveer gekozen, die zijn niet zo machtig stug als die van MAD.
Ik heb ook een serie foto’s gemaakt, zie [url=http://www.solcon.nl/jdrenth]http://www.solcon.nl/jdrenth [/url] en klik op “Xsara Break 1.6i 16v Bonheur - Bandenmaat en hulpveren”. Ik ben wel tevreden over het resultaat.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:DigiDaan schreef:En zo ziet het er nu uit - ik vond het wel een groot plaatje waard;
Heb je ook foto’s van onder de wagen, van de veren zelf? Heb ik het goed als ik zeg dat jij MAD veren hebt?
Ik heb zelf gekozen voor veren van Carsupport, zie [url=http://www.carsupport.nl]http://www.carsupport.nl [/url]. Ik heb de standaard hulpveer gekozen, die zijn niet zo machtig stug als die van MAD.
Ik heb ook een serie foto’s gemaakt, zie [url=http://www.solcon.nl/jdrenth]http://www.solcon.nl/jdrenth [/url] en klik op “Xsara Break 1.6i 16v Bonheur - Bandenmaat en hulpveren”. Ik ben wel tevreden over het resultaat.Groeten,
Jan
De MAD veren (zie foto’s van de montage eerder dit topic) zijn inderdaad stevig maar aangezien er permanent een gastank met vulling achter de achteras hangt en de torsie uit zichzelf al redelijk uitgezakt was is dit geen overbodige luxe. Waar de ‘softere’ veren alleen de veerweg verkorten helpen deze MAD veren de koets nu ook echt een stukje omhoog. Wel moet ik wel aan iets steviger (of niet versleten) schokbrekers, het wil nog wel een beetje op en neer stuiteren na een stevige drempel.
Ik zie overigens dat je de goede banden hebt gekozen. 195/55R16 past dat goed? Is volgens mij iets groter nog dan mijn 205/50R16?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:
De MAD veren (zie foto’s van de montage eerder dit topic) zijn inderdaad stevig maar aangezien er permanent een gastank met vulling achter de achteras hangt en de torsie uit zichzelf al redelijk uitgezakt was is dit geen overbodige luxe. Waar de ‘softere’ veren alleen de veerweg verkorten helpen deze MAD veren de koets nu ook echt een stukje omhoog. Wel moet ik wel aan iets steviger (of niet versleten) schokbrekers, het wil nog wel een beetje op en neer stuiteren na een stevige drempel.
Ik zie overigens dat je de goede banden hebt gekozen.
195/55R16 past dat goed? Is volgens mij iets groter nog dan mijn 205/50R16?
Als je goed kijkt zie je dat bij onze Saar de achterkant ook omhoog is gekomen, ongeveer 2 cm. Het probleem was namelijk dat de wielen door de kasten schuurden bij een drempel. De bandenmaat is heerlijk kwa comfort en stabiliteit! Alleen is de band zoveel groter dat ie aan de buitenkant van de kast aanloopt bij een drempel.
Door de hulpveren loopt ie volgens mij niet meer aan, maar nu hoor ik wel een vreemde bonk rechtsachter als ik flink over een drempel ga. Volgens mij zit er niks los, maar ik wacht eerst op beter weer om te gaan kijken.
Waarom had jij trouwens de rubberen stop gedemonteerd? Is dat handiger bij montage van de hulpveren? Kon je die stop er zo uittrekken?
Als je de schokdemper los hebt gehad weet je ook of de demper nog goed is. Ik kon em maar heel erg langzaam indrukken en uittrekken, die zijn dus nog prima. Als je ze heel makkelijk in kunt drukken zijn ze echt versleten.
Trouwens, ondanks de goede schokbrekers heb ik ook het gevoel dat het hobbelt na een drempel. Maar ik denk dat dat komt door de hulpveren, niet zozeer door de schokbreker.
Mijn veren waren ook best ingezakt, best waardeloze kwaliteit, dus. Geef mij maar hydrauliek. (Daar wil ik nog een boom over opzetten, komt nog.
) Of eventueel een systeem zoals bij de Opel Astra station waar je de achterkant met wat lucht op kunt pompen.
Groeten,
Jan
Chinco schreef:DigiDaan schreef:
De MAD veren (zie foto’s van de montage eerder dit topic) zijn inderdaad stevig maar aangezien er permanent een gastank met vulling achter de achteras hangt en de torsie uit zichzelf al redelijk uitgezakt was is dit geen overbodige luxe. Waar de ‘softere’ veren alleen de veerweg verkorten helpen deze MAD veren de koets nu ook echt een stukje omhoog. Wel moet ik wel aan iets steviger (of niet versleten) schokbrekers, het wil nog wel een beetje op en neer stuiteren na een stevige drempel.
Ik zie overigens dat je de goede banden hebt gekozen.
195/55R16 past dat goed? Is volgens mij iets groter nog dan mijn 205/50R16?
Als je goed kijkt zie je dat bij onze Saar de achterkant ook omhoog is gekomen, ongeveer 2 cm. Het probleem was namelijk dat de wielen door de kasten schuurden bij een drempel. De bandenmaat is heerlijk kwa comfort en stabiliteit! Alleen is de band zoveel groter dat ie aan de buitenkant van de kast aanloopt bij een drempel.
Door de hulpveren loopt ie volgens mij niet meer aan, maar nu hoor ik wel een vreemde bonk rechtsachter als ik flink over een drempel ga. Volgens mij zit er niks los, maar ik wacht eerst op beter weer om te gaan kijken.
Waarom had jij trouwens de rubberen stop gedemonteerd? Is dat handiger bij montage van de hulpveren? Kon je die stop er zo uittrekken?
Als je de schokdemper los hebt gehad weet je ook of de demper nog goed is. Ik kon em maar heel erg langzaam indrukken en uittrekken, die zijn dus nog prima. Als je ze heel makkelijk in kunt drukken zijn ze echt versleten.
Trouwens, ondanks de goede schokbrekers heb ik ook het gevoel dat het hobbelt na een drempel. Maar ik denk dat dat komt door de hulpveren, niet zozeer door de schokbreker.
Mijn veren waren ook best ingezakt, best waardeloze kwaliteit, dus. Geef mij maar hydrauliek.
(Daar wil ik nog een boom over opzetten, komt nog.
) Of eventueel een systeem zoals bij de Opel Astra station waar je de achterkant met wat lucht op kunt pompen.
Groeten,
Jan
Als een wiel aan de buitenkant aanloopt lijkt me dat een probleem met de ET van de velg, zeker omdat mijn 205’ers prima passen.
Omdat er tussen de koets en de schotel nog een extra spacer moet van ongeveer een centimeter dik. Om het geheel los te krijgen eerst het blok uit de schotel en dan een bout losdraaien. Blok eruit ging vrij eenvoudig, er terug in heb ik met wat olijfolie gedaan (bij gebrek aan smeerolie).
De demper zelf ging op zich vrij stroef - maar ik weet gewoon niet wanneer het ding eventueel vervangen is. Het lijkt me hoe dan ook dat als je stuggere veren monteert - wat ik in feite natuurlijk gedaan heb - dat je dan ook zwaardere schokbrekers moet installeren. Voor de Xsara VTS zijn zwaardere te verkrijgen (want stugger geveerd) dus misschien ga ik die er wel opzetten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik kan een setje hulpveren voor een picasso overnemen maar ik twijfel of dat past op mijn break. Ze hebben toch dezelfde achteras? als ik in de catalogus van M.A.D kijk hebben ze natuurlijk verschillende art nummers maar zowel de peugeot 306 als de xsara en ik dacht ook de peugeot 307 hebben toch hetzelfde onderstel? (en achteras?) dus dan zou het verschil in het gewicht van de auto’s zitten.
Grt Bart.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
VW Golf variant Highline 1,2TSI 2012
Nu: VW Golf variant Highline 1,0TSI DSG 2019
Bart-xsara schreef:Hoi, ik zat net te zoeken op het forum naar een oplossing van het in de"kont” hangen van de xsara break, en vroeg me af of het nog zinvol is om eerst de oliegevulde schokbrekers te vervangen voor gasgevulde. Deze zie ik op ebay.de vaak aangeboden, of is het plaatsen van hulpveren het enige afdoende middel? Groeten Bart
Hallo Bart,
Ik heb hulpveren onder mijn xsara break van het merk mad, komt ie iets hoger van te staan ook. Geen probleem.
Hans
Xsara Break 1.6 16v ""difference"" 2003
Staat wel in de haynes, dus moet je die even bemachtigen.
23 Jun 2006 09:40 : Chinco schreef:Ik wil niet dat ie nog stugger wordt, dan geloof ik dat ik onmiddelijk weer een BX koop en die laat restaureren.
Wat 3 maand later werkelijkheid is geworden. De auto was toch wel wat stugger geworden en uiteindelijk blijf ik (blijkbaar) hydrauliek-verslaafd.
De hulpveren zijn goed om de wagen wat hoger te zetten, maar je krijgt wel iets meer een schop(je) in je rug als je over hobbels gaat, zeker onbeladen. Lees anders de hele draad nog maar eens door, ik denk dat je dan de meeste info wel hebt.